لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

انتقاد ایران خودرو از « سیاست‌های نامناسب فرانسه»


منوچهر منطقی، مدیر عامل ایران خودرو(عکس:Mehr)
منوچهر منطقی، مدیر عامل ایران خودرو(عکس:Mehr)

مدیر عامل شرکت ايران خودرو، بزرگترين شرکت خودروسازی ايران، فرانسه را به اتخاذ سياست‌های نامناسب در قبال ايران متهم کرده است.


منوچهر منطقی در گفت و گو با « خبرگزاری فرانسه» اظهار داشت: اين سياست‌ها، به برنامه‌های مشترک اقتصادی دو کشور آسيب مي رساند.


به گفته مديرعامل گروه صنعتی ايران خودرو، با اينکه فرانسه بزرگترين شريک تجاری ايران است، رفتارش با ايران مانند کشوری است که با آن مناسبات کمی دارد.


بر اساس گزارش‌های رسمی گمرک ايران، در حال حاضر، امارات متحده عربی، بزرگترين شريک تجاری ايران است. همچنین در اروپا نيز آلمان، بزرگترين شريک تجاری ايران است و فرانسه بعد از سوئيس، بريتانيا و ايتاليا قرار دارد.


با اين حال، ايران و فرانسه در زمينه توليد خودرو با يکديگر همکاری دارند. شرکت های پژو و رنو فرانسه برای توليد خودرو در ايران با سه شرکت خودرو سازی ايران خودرو، سايپا و پارس خودرو قرارداد هايی امضا کرده اند.


از مجموع ۵۴۲ هزار خودروی سواری و وانت که ايران خودرو در سال ۲۰۰۷ توليد کرده است، ۶۴ درصد اتومبیل پژو بوده است.

شرکت پژو نسبت به شرکت رنو از سابقه بيشتری در دوران جمهوری اسلامی ايران برخوردار است، تا جايی که در تابستان ايران خودرو، بيستمين سالگرد همکاری با شرکت پژو را جشن گرفت.


از مجموع ۵۴۲ هزار خودروی سواری و وانت که ايران خودرو در سال ۲۰۰۷ توليد کرده است، ۶۴ درصد اتومبیل پژو بوده اند.


افزون بر اين، ايران خودرو همراه با سايپا، دومين شرکت بزرگ خودروسازی ايران، با شرکت رنو در برنامه مشترکی خودروی لوگان را توليد می کنند.


منوچهر منطقی، اولين مشکل موجود با شرکت های پژو و رنو را سياست های فرانسه می داند.


پس از انتخاب نيکلا سرکوزی به رياست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۰۷ پاریس موضع سخت تری در قبال ايران اتخاذ و از تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد که به خاطر مخالفت تهران با تعليق غنی سازی اورانيوم اعمال شده، حمايت کرده است.


مديرعامل ايران خودرو، همسويی فرانسه با سياست های ايالات متحده را موجب آسيب رساندن به مناسبات تجاری اش با ايران دانسته و به تلاش های بسيار دو کشور برای رساندن مناسبات دو جانبه تجاری به سطح کنونی اشاره کرده است.


منوچهر منطقی به رغم تاييد تاثير تحريم ها، هرگونه تصوری درباره امکان لطمه ديدن شرکت ايران خودرو از بابت تحريم ها را رد کرد و گفت: تحريم ها ممکن است هزينه ها را افزايش دهد، اما نمی تواند ما را از نظر فن آوری متوقف کند.


XS
SM
MD
LG