لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

نيروهای نظامی حامی قذافی در پی تصرف شهری دیگر


معمر قذافی در جریان نطقی که روز سه‌شنبه از تلویزیون دولتی لیبی پخش شد
معمر قذافی در جریان نطقی که روز سه‌شنبه از تلویزیون دولتی لیبی پخش شد
یک روز پس از بازپس‌گیری شهر زواره توسط نيروهای نظامی معمر قذافی، این نیروها روز چهارشنبه با پیشروی بیشتر به سوی شرق لیبی حمله‌ای گسترده را برای تصرف شهر «مصراته» آغاز کردند.

اين در حالی است که دست‌کم تاکنون تمامی تلاش‌های ديپلماتيک جهانی برای جلوگيری از کشتار مردم ليبی ناموفق و بدون فرجام مانده است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری رويترز، طرحی برای درخواست اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبی به شکل پیش‌نویس یک قطعنامه به شورای امنيت ارائه شده که به گفته کارشناسان اميد زيادی به تاييد آن نيست.

اتحاديه اروپا و اتحاديه عرب در موضعی مشترک از اجرای اين طرح حمايت کرده‌اند.

برنار کوشنر، وزير خارجه سابق فرانسه، روز چهارشنبه در ژنو گفت که برای ايجاد طرح پرواز ممنوع «ديگر خيلی دير شده»، چرا که ديگر نمی‌توان جان کسانی که از دست رفته‌اند را نجات داد.

آقای کوشنر گفت: «طرح پرواز ممنوع کمترين کاری است که در حال حاضر می‌تواند انجام شود. ما سه هفته است می‌دانيم که (در ليبی) چه می‌گذرد و مردم غيرنظامی و بی‌دفاع کشته می‌شوند، ولی هنوز هيچ کاری نکرده‌ايم.»

در همین حال وضعيت در بنغازی که از مناطق اصلی مخالفان دولت و محل تشکیل شورای موقت هم هست حساس گزارش شده است.

شماری از مخالفان پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت رسیدن نیروهای قذافی به این شهر خونريزی شديدی در اين شهر به راه بیفتد، و شماری هم خود را برای مقاومت مقابل نيروهای حامی قذافی آماده می‌کنند.

در همین حال ايتاليا که در صورت تصويب طرح ممنوعيت پرواز از جايگاه‌های اصلی استقرار هواپيماها و نيروهای نظامی خواهد بود، با هرگونه عمليات نظامی مخالفت کرده است. فرانکو فراتينی، وزير خارجه ايتاليا، روز چهارشنبه در رم گفت: «جامعه جهانی نبايد درگير جنگ شود.»

نيروهای هوادار معمر قذافی به مخالفان در بنغازی پيام داده‌اند که سلاح‌های خود را زمين گذاشته و تسليم شوند. سيف‌الاسلام قذافی، فرزند معمر قذافی، هم در گفت‌وگویی تلويزيونی گفت که کنترل بنغازی چه با تصويب طرح ممنوعيت پرواز و چه بدون آن، به دست نيروهای حامی دولت برمی‌گردد.

سيف‌الاسلام قذافی گفت: «تا ۴۸ ساعت ديگر همه چيز به پايان می‌رسد و تکليف همه چيز مشخص می‌شود.»

سازمان پزشکان بدون مرز هم مجبور شده‌ است نيروهای خود را از بنغازی بيرون آورده و آنها را به اسکندريه در مصر منتقل کند.

ساکنان مصراته، سومين شهر بزرگ ليبی در ۲۰۰ کيلومتری شرق طرابلس، می‌گويند که حمله سنگين ادوات و توپخانه نيروهای حامی قذافی به اين شهر ادامه دارد. يک پزشک در اين شهر به خبرنگار رويترز گفته است که بر اثر شليک توپ و تانک، دست‌کم پنج تن کشته و ۱۱ تن هم زخمی شده‌اند.

اين منبع خبری گفته است: «از سه جهت الان شهر زير حمله است، ولی هنوز نيروهای دولتی نتوانسته‌اند به شهر وارد شوند.»

شماری از کشورهای غربی نسبت به حوادث ليبی و بحرين هشدار داده و گفته‌اند ممکن است با عملکرد اين دو کشور، جريان دموکراسی‌خواهی در منطقه به سمت ديگری برود.

در همین حال سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو، سه شرط برای ايجاد منطقه پرواز ممنوع گذاشته و گفته است که بايد کشورهای حامی این طرح ثابت کنند که اين طرح موثر است و نيز قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل باشد تا ناتو طرح پرواز ممنوع برفراز ليبی را اجرا کند.

معمر قذافی، رهبر ليبی، روز سه‌شنبه در يک نطق تلويزيونی ايجاد طرح پرواز ممنوع برفراز ليبی را به انتقاد گرفت و خطاب به کشورهای غربی گفت: «می‌خواهيد به ليبی حمله کنيد؟ اين ما هستيم که به شما حمله می‌کنيم. ما در الجزاير و ويتنام به شما حمله می‌کنيم. شما قرار است به ما حمله کنيد؟ بهتر است معطل نکرده و دست به کار شويد.»

ساکنان بنغازی می‌گويند بروشورهايی در سطح شهر پخش شده که می‌گويد اگر مردم همين الان تسليم نيروهای حامی قذافی شوند، آسيبی به آن ها وارد نخواهد شد و مجازات نمی‌شوند. در اين بروشورها همچنين القاعده مسئول ناآرامی‌ها در ليبی اعلام شده است.

صالح بن سعود، معاون بازنشسته وزير کشاورزی لیبی، می‌گويد در بنغازی همه چيز عادی است و هنوز حاميان قذافی خود را آفتابی نکرده‌اند. وی افزود: «شايعاتی منتشر شده که قذافی می‌خواهد بنغازی را پس بگيرد، ولی هيچ خبری نيست و اگر هم بخواهد، قادر نيست شهر را پس بگيرد.»

هزاران تن روز سه‌شنبه در ميدان بنغازی جمع شده و با پرتاب کفش به پوستر و عکس‌های قذافی، مخالفت خود با رژيم حاکم بر ليبی را اعلام کردند.
XS
SM
MD
LG