لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

تلاش نخست وزير ترکيه برای مشکل پناهندگان سوريه


چادرهای پناهندگان سوریه در خاک ترکیه
چادرهای پناهندگان سوریه در خاک ترکیه
رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه روز چهارشنبه با فرستاده دولت بشار اسد گفت وگو کرد تا درباره موج فزاينده پناهندگان از سوی سوريه، راه چاره ای پيدا شود. آخرين آمار حاکی است شمار پناهندگان سوريه در ترکيه به هشت هزار و ۵۰۰ تن رسيده است.

به گزارش شبکه تلويزيونی سی ان ان از استانبول، نيمی از جمعيت پناهندگان سوری در ترکيه را کودکان تشکيل می دهند. تمامی پناهندگان به سه اردوگاه که از سوی اداره صليب سرخ ترکيه اداره می شود، منتقل شده اند.

بيشتر پناهندگان ياد شده، ساکنان شهر جسرالشغور هستند که در ۴۰ کيلومتری مرز ترکيه با سوريه واقع شده است. دولت سوريه در پی اين خبر که «۱۲۰ نيروی پليس در اين شهر کشته شده اند»، نيروهای نظامی ويژه خود را راهی اين شهر کرد. خشونت های گزارش شده از سوی نيروهای نظامی و امنيتی باعث شد مردم اين شهر از منطقه درگيری فرار کرده و راهی ترکيه شوند.

به گفته مقامات رسمی ترکيه، موج ديگری از پناهندگان سوری در راه هستند و در دو شهر برای آن ها منطقه ای آماده شده و در آن چادر نصب شده است.

از جمعيت پناهندگان سوريه در ترکيه، حدود ۶۰ تن زخمی و مجروح هستند که هنوز در بيمارستان به سر می برند.

آنجلينا جولی، هنرپيشه هاليوود و سفير حسن نيت آژانس پناهندگان سازمان ملل خواستار ديدار از اردوگاه پناهندگان سوری در ترکيه شده ولی هنوز اجازه ديدار برای او صادر نشده است. مقامات ترکيه می گويند در حال بررسی اين درخواست هستند.

خبرنگار شبکه جهانی بی بی سی هم در گزارشی نوشت به خبرنگاران بين المللی اجازه ديدار از اردوگاه ها داده نشده است. معاون وزير خارجه ترکيه به بی بی سی گفت که «از آن جايی که اردوگاه ها مشغول پذيرايی هستند، هنوز اجازه حضور خبرنگاران را صادر نکرده ايم ولی پس از آماده شدن شرايط، خبرنگاران اجازه خواهند يافت از اردوگاه ها بازديد کنند.»

«حسن ترکمانی»، نماينده ويژه بشار اسد، رييس جمهوری سوريه قرار است روز چهارشنبه در آنکارا با رجب طيب اردوغان ديدار کند. ترکيه که از متحدان سياسی و تجاری نزديک سوريه محسوب می شود، انتقادهايی جدی نسبت به سرکوب خشونت بار مردم در سوريه و نيز نبود اصلاحات سياسی لازم در اين کشور مطرح کرده است.

خبرگزاری آناتولی ترکيه گزارش داد آقای اردوغان در يک گفت وگوی تلفنی با بشار اسد، خواستار «توقف خشونت های مرگبار و برقراری گفت وگو و آرامش در سوريه» شده است.

ترکيه اعلام کرده به هيچ وجه مرزهای خود با سوريه را نمی بندد و پذيرای پناهندگان سوريه خواهد بود.
XS
SM
MD
LG