لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

آمریکا: ایران راه های دستیابی به بمب اتمی را باز نگه داشته است


باراک اوباما در کنار ژنرال جیمز کلپر، رییس سازمان اطلاعات ملی آمریکا
باراک اوباما در کنار ژنرال جیمز کلپر، رییس سازمان اطلاعات ملی آمریکا
رییس سازمان اطلاعات ملی آمریکا می گوید هنوز مشخص نیست که ایران به سمت ساخت بمب اتمی حرکت کرده باشد یا نه، ولی تمامی راه هایی که به ساخت بمب اتمی منتهی می شود را باز نگه داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال جیمز کلپر، رییس سازمان اطلاعات ملی آمریکا روز پنجشنبه در جلسه ای با قانونگذاران آمریکایی گفت: «ما هنوز به طور دقیق نمی دانیم که ایران تصمیم به ساخت بمب اتمی گرفته است یا نه، ولی تمامی راه های ممکن برای این هدف را دنبال می کند و قصد دارد توانایی خود را به سطح ساخت بمب اتمی برساند.»

آمریکا و کشورهای غربی فعالیت های هسته ای ایران را تلاش مخفیانه برای دستیابی به بمب اتمی می دانند. تهران می گوید فعالیت های اتمی را برای تولید برق دنبال می کند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های اتمی را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و به فعالیت های خود ادامه داده است.

چندی پیش و در آستانه برگزاری نشست دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو در آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تهران را متهم کرده بود، از طریق ممانعت از ورود برخی از بازرسان با تجربه، مسئله تحقیق در مورد برنامه هسته‌ای خود را «پیچیده» می‌کند.

در این گزارش همچنین آمده بود، ایران به روند تولید اورانیوم با غنای پایین و نیز با غنای بالاتر ادامه داده و از پاسخ دادن به پرسش‌های آژانس در مورد «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای خود طفره می‌رود.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همچنین نسبت به فعالیت‌های احتمالی جمهوری اسلامی برای «توسعه موشک‌های دارای کلاهک هسته‌ای» ابراز نگرانی کرده و از تهران خواسته بود تا «بدون درنگ» اجازه دسترسی به همه مکان‌ها، تجهیزات و پرسنل مرتبط را با این برنامه را به بازرسان آژانس بدهد.

یوکیا آمانو در سخنرانی افتتاحیه خود در جریان نشست شورای حکام نیز یک بار دیگر جمهوری اسلامی را به همکاری نکردن با بازرسان آژانس متهم کرده و گفته بود، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کند.

آخرین گزارش مدیر کل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران با واکنش تند مقام‌های ایران روبرو شده بود که وی را به «کپی‌برداری» از قطعنامه‌های شورای امنیت در گزارش خود متهم کرده بودند.

ایالات متحده آمریکا و اسرائیل که برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی خود ارزیابی می‌کنند، اعلام کرده‌اند، حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را همچنان به عنوان یک گزینه احتمالی برای خود محفوظ خواهند داشت.
XS
SM
MD
LG