لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۴

فوتبال ایران پس از ۴۰ سال در جام جهانی جوانان به پیروزی رسید


تیم ملی فوتبال جوانان ایران توانست در نخستین بازی‌ خود در مسابقات جام جهانی جوانان در کره جنوبی، در مقابل کاستاریکا به پیروزی برسد.

پسران فوتبالیست ایران و کاستاریکا در ورزشگاه «ججو» مقابل هم صف‌آرایی کردند.

این دیدار فیزیکی و پر افت و خیز، با موقعیت‌هایی برای هر دو تیم همراه بود و در نهایت با پیروزی یک بر صفر شاگردان امیرحسین پیروانی تمام شد.

مهدی مهدیخانی در دقیقه ۸۲ تک گل ایران را به ثمر رساند. او عضو تیم نیروی زمینی در لیگ دسته دوم است.

ادواردو خوارز و استبان گونزالز از کاستاریکا به اتفاق مهران درخشان‌مهر و علی شجاعی از ایران کارت زرد گرفتند.

ایران اولین و آخرین بار در جام جهانی ۱۹۷۷ جوانان، ساحل عاج را شکست داده بود. عبدالرضا برزگری و محرم عاشری (دو بار) در آن دیدار موفق به گلزنی شدند.

۲۰ سال بعد، مهدی مهدیخانی به دنیا آمد و ۲۰ سال دیگر هم گذشت تا با گلزنی به کاستاریکا، تاریخ ساز شود.

ایران بعد از انقلاب در جام جهانی ۲۰۰۱ حضور یافت اما موفق به کسب پیروزی نشد. حال ایران بعد از ۱۶ سال، مجدداً به این رقابت‌ها یافته است.

​نیما میرزازاد، علی شهسواری، مهران درخشان‌مهر، نیما طاهری، محمد سلطانی‌مهر (نیما مختاری ۶۵) علی شجاعی (ابوالفضل رزاق‌پور ۷۹)، مهدی مهدیخانی، رضا شکاری، رضا جعفری (سینا خادم‌پور ۹۰)، امید نورافکن و عارف آغاسی بازیکنان ایران در این مسابقه بودند.

امیرحسین پیروانی در نشست خبری پس از بازی گفت: «این مسابقه به ویژه در نیمه نخست برای ما سخت بود. دیدار اول بود اما بازیکنان ما توانستند فضاهای خالی را پر کنند. تغییر فاز از دفاع به حمله در جریان بازی شکل گرفت.»

سرمربی تیم ملی جوانان ایران یادآور شد: فوتبال ایران سرشار از استعداد است. بازیکنان خوب و ارزنده‌ای داریم که در این جام، بهتر دیده می‌شوند. نفرات شایسته‌ای که می‌توانند در اروپا بدرخشند.

پیروانی افزود: نیم ساعت برای شادی پیروزی مقابل کاستاریکا وقت داریم. سوت بازی زامبیا زده شده و باید آماده شویم. زامبیا با غلبه بر پرتغال، پیروزی با ارزشی کسب کرده و قطعاً بازی سرنوشت‌سازی خواهیم داشت.

پیش از این بازی، زامبیا توانست پرتغال را با حساب دو بر یک از پیش‌رو بردارد و صدرنشین گروه سوم شود.

ایران تنها تیمی است که در این گروه، گل نخورده است. با این همه، شاگردان امیرحسین پیروانی به دلیل تفاضل گل، با سه امتیاز در رده دوم قرار دارند. پرتغال و کاستاریکا بدون امتیاز در رده‌های بعدی هستند.

بازی بعدی ایران روز چهارشنبه سوم خرداد مقابل زامبیا، قهرمان آفریقا، و صدرنشین این گروه برگزار می‌شود.

در جام جهانی جوانان دو تیم اول گروه به صورت مستقیم راهی مرحله یک هشتم نهایی می‌شوند و از میان تیم‌های سوم نیز، چهار تیم دیگر شانس صعود دارند.

XS
SM
MD
LG