لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۰

مذاکرات هسته‌ای لوزان؛ ایران و قدرت‌های جهانی به تفاهم دست یافتند

ایران و قدرت‌های جهانی در هشتمین روز مذاکرات هسته‌ای در لوزان سرانجام درباره چهارچوب توافق هسته‌ای به تفاهم رسیدند. بر این اساس فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران مقابل دوربین‌های تلویزیونی بیانیه‌هایی را خواندند که کلیات این تفاهم را مشخص می‌کند. این بیانیه‌ها عنوان می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران محدود خواهد شد تا در قبال آن همه تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته‌ای ایران لغو شود. ایران پذیرفته که تنها در تاسیسات هسته‌ای نطنز غنی‌سازی اورانیوم را انجام دهد، آن هم به صورت محدود. همچنین سایت فردو به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل خواهد شد و تمام مواد قابل شکاف از آن خارج می‌شود. راکتور آب سنگین اراک نیز با همکاری بین‌المللی بازطراحی خواهد شد. رئیس جمهوری آمریکا این توافق را یک توافق خوب نامیده که به گفته او مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود. وزیر امور خارجه آمریکا نیز امروز را روزی بزرگ توصیف کرده است.

بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، تفاهم هسته‌ای به دست آمده در لوزان را به ایران قدرت‌های جهانی تبریک گفت.

وزیر امور خارجه آمریکا: ما هیچ توهمی درباره این واقعیت که راهی برای رفتن وجود دارد، نداریم.

جان کری: ما عمیقا نگران اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه باقی خواهیم ماند. ما به مطرح کردن تمام مسائل باقی مانده با ایران متعهدیم.

شادی گروهی از شهروندان تهرانی با خواندن سرود «ای ایران»

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه ایالات متحده با اسرائیل و شرکای عرب‌اش مشورت کرده، گفت که واشنگتن به تامین امنیت این کشورها تعهد دارد.

جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تفاهم به دست آمده در لوزان را «انحراف» از اهداف اولیه مذاکرات خواند و آن را «نگران‌کننده» خواند. به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای بینر تاکید کرده در هفته‌های آینده جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره، دولت آمریکا را در رابطه با جزییات این تفاهم و پرسش‌هایی که «هنوز وجود دارد» تحت فشار خواهند گذاشت.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما تسهیلاتی را بر تحریم‌ها که اقتصاد ایران را تحت فشار گذاشتند، اعمال خواهیم کرد. اگر متوجه شویم که ایران بر اساس تفاهم عمل نمی‌کند، تحریم‌ها مجددا اعمال خواهند شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG