لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷
رضا یزدانی در نخستین مسابقه خود در رقابت‌های بوداپست
رضا یزدانی در نخستین مسابقه خود در رقابت‌های بوداپست

برق طلا در اردوی کشتی ایران در نخستین روز رقابت‌های بوداپست

رقابت‌های کشتی قهرمانی مردان و زنان جهان از روز دوشنبه در مجارستان آغاز شده است. رادیوفردا می‌کوشد تا مهم‌ترین رخدادهای این دوره از مسابقات را به صورت لحظه به لحظه از بوداپست پوشش دهد.

۲۳:۰۳ ۲۵.۶.۱۳۹۲
مدال طلای 66 کیلو به دیوید صفریان از ارمنستان رسید. او در فینال بر لیوان لوپز آزکویی از کوبا غلبه کرد. در این وزن نمایندگان روسیه و مغولستان به مدال برنز دست یافتند.
ارمنستان در دهه 90 میلادی نیز کشتی‌گیری طراز اول در این وزن داشت. آرائیک گئورگیان در فینال مسابقات جهانی 1995 آتلانتا بر اکبر فلاح پیروز شده بود.
۲۳:۳۰ ۲۵.۶.۱۳۹۲
برق دومین مدال طلا در اردوی ایران درخشید. رضا یزدانی برای دومین بار قهرمان جهان شد. او با غلبه بر ختاگ گازیموف از جمهوری آذربایجان، از عنوان قهرمانی خود در سال 2011 دفاع کرد تا شب نخست مسابقات جهانی بوداپست، رنگ و بوی ایرانی به خود بگیرد.
گازیموف عضو سابق تیم ملی روسیه است که با تغییر تابعیت برای آذربایجان کشتی می‌گیرد. این چهارمین نبرد این دو کشتی‌گیر بود. دو مصاف نخست را گازیموف برده بود اما دیدار قبلی و این مسابقه که حساس‌ترین جدال‌شان بود را یزدانی به سود خود خاتمه داد.
۰۰:۱۸ ۲۶.۶.۱۳۹۲
پس از قهرمانی حسن رحیمی، درباره پیشینه مدال‌های ایران در وزن 55 کیلوگرم، تاریخچه‌های متفاوتی در رسانه‌های مختلف، همچنین صداوسیما اعلام یا منتشر شده است.
با توجه به مدال طلای مجید ترکان در وزن 52 کیلوگرم مسابقات جهانی 1990 توکیو، رحیمی پس از 23 سال ایران را طلایی کرده. اما با توجه به تغییرات متعدد کلاس‌بندی وزن‌ها از سوی فیلا، اگر «قهرمانی در وزن اول» را ملاک قرار دهیم، ابراهیم جوادی در مسابقات جهانی 1971 صوفیا، آخرین طلای جهانی ایران در وزن اول که آن موقع، دسته 48 کیلوگرم بود را به گردن آویخت. یعنی ایران با رحیمی پس از 42 سال دوباره در وزن نخست، سرود قهرمانی کشتی آزاد جهان را سر داده.
در دو دهه اخیر، غلامرضا محمدی دو نقره و دو برنز جهانی را کسب کرد و با حضور اعجوبه‌ای به نام والنتین یوردانف از دستیابی به نشان طلا بازماند. محمدی این بار کنار تشک بود و با انتقال تجارب خود به رحیمی کمک کرد تا تاریخ‌ساز شود.
بابک نورزاد که اینک در آمریکاست، سال 2001 روی سکوی نایب قهرمانی قرار گرفت.
حسن رحیمی هم در مسابقات جهانی 2011 استانبول سوم شده بود که رنگ مدالش را در بوداپست 2013 طلایی کرد.
ناصر زینل‌نیا، نادر رحمتی، محمد اصلانی، تقی داداشی و عباس دباغی از وزن اولی‌هایی هستند که در سال‌های اخیر برای تیم ملی ایران به روی تشک رفتند اما از دستیابی به مدال جهای بازماندند.
XS
SM
MD
LG