لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

چهره خبرساز سال ۱۳۹۴؛ به انتخاب مخاطبان «رادیو فردا»


«رادیوفردا» برای پنجمین سال پیاپی قصد دارد تا با آرای مخاطبان خود، خبرسازترین چهره سال را انتخاب کند.

در این دوره از انتخاب خبرساز سال، ‌بیش از یکصد روزنامه‌نگار و اهالی خبر، نامزدهای خود برای احراز عنوان «خبرسازترین چهره سال ۹۴ به انتخاب مخاطبان رادیو فردا» را معرفی کردند.

حاصل آن نظرخواهی،‌ فهرست ۱۰ نفره‌ای است که در ادامه می‌توانید نام و معرفی کوتاهی از افراد را به ترتیب حروف الفبا، بخوانید.

در نخستین دوره برگزاری این نظرخواهی در رادیو فردا، که در سال ۹۰ برگزار شد، شاهزاده رضا پهلوی، فعال سیاسی و فرزند محمدرضا شاه پهلوی، خبرسازترین چهره سال ۱۳۹۰ لقب گرفت.

در دومین دوره برگزاری این رقابت در سال ۹۱، مخاطبان رادیو فردا نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر را به عنوان خبرساز سال برگزیدند.

محمدجواد ظریف،‌ وزیر خارجه ایران، در سومین دوره برگزاری چهره خبرساز سال ۹۲، به انتخاب مخاطبان رادیو فردا، عنوان خبرسازترین چهره سال‌ را به خود اختصاص داد.

مخاطبان رادیو فردا، در سال ۱۳۹۳ و در چهارمین دوره برگزاری این رقابت‌ها، نیز محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران را برای دومین بار پیاپی به عنوان خبرسازترین چهره سال برگزیدند.

شما نیز می‌توانید با شرکت در این نظرخواهی و انتخاب یکی از گزینه های فهرست ۱۰ نفره نهایی، «خبرسازترین چهره سال ۹۴» را معرفی کنید.

این فهرست به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده‌است:

۱. خاتمی؛ محمد: رئیس‌جمهور پیشین ایران است که بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ این مسئولیت را برعهده داشت. اصولگرایان از او به عنوان یکی از رهبران «فتنه» یاد می‌کنند و خواستار محاکمه او هستند. مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران از ممنوعیت و محدودیت رسانه‌ها در چاپ اخبار و تصاویر آقای خاتمی خبرداده‌اند.

محمد خاتمی در جریان رقابت‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه امسال با انتشار ویدیویی به رأی‌دهندگان توصیه کرد به همه افراد هر دو لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان رأی دهند که به گفته ناظران در پیروزی این فهرست در حوزه تهران تأثیرگذار بود.

۲. خمینی؛ حسن: نوه آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، متولی آرامگاه پدربزرگ خود و استاد حوزه علمیه قم است. او که به لحاظ سیاسی نزدیک به طیف اصلاح‌طلبان به شمار می‌آید، داوطلب نامزدی انتخابات مجلس خبرگان رهبری سال ۹۴ بود.

اما در نهایت صلاحیت او به دلیل شرکت نکردن در آزمون علمی تأیید اجتهاد و به رغم توصیه‌نامه‌های برخی مراجع تقلید و اساتید حوزه علمیه قم از سوی شورای نگهبان احراز نشد.

۳. روحانی؛ حسن: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران. آقای روحانی نخستین رئیس‌جمهور ایران است که پس از انقلاب سال ۵۷، با نخست‌وزیر انگلیس دیدار کرد. او در سال ۹۲ نیز عنوان نخستین رئیس‌جمهور ایران را که با رئیس‌جمهور آمریکا گفت‌وگو کرده‌است، به نام خود ثبت کرد.

حسن روحانی در سال ۹۴ در رأس یک هیئت پرشمار اقتصادی و سیاسی برای انعقاد قراردادهای همکاری به ایتالیا و فرانسه سفر کرد.

آقای روحانی پس از نهایی‌شدن برجام، برای تغییرات داخلی خواستار اجرای برجام دو با محوریت رشد و رونق اقتصادی شده است.

۴. سلیمانی؛ قاسم: سرلشگر پاسدار و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که نقش قابل‌توجهی در عملیات‌های نظامی سپاه در خارج از ایران از جمله افغانستان، لبنان، عراق و سوریه برعهده داشته‌است.

در سال ۱۳۹۴ خبرهایی مبنی بر کشته‌ یا زخمی‌شدن او در عراق یا سوریه منتشر شد که بعدها تکذیب شد.

۵. ظریف؛ محمدجواد: وزیر امورخارجه ایران که ریاست تیم مذاکره‌کنندگان ایران با کشورهای ۵+۱ را برعهده داشت.

امضای توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام، نام محمدجواد ظریف را به عنوان یکی از خبرسازهای سال مطرح کرد.

۶. قاضی‌زاده‌هاشمی؛ حسن: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت یازدهم است. او متخصص چشم‌پزشکی و فوق تخصص جراحی قرنیه است.

قاضی‌زاده هاشمی، از جمله مؤسسان جهادسازندگی است و همچنین مدیریت مؤسسه‌ای خیریه را برعهده دارد که هرچند وقت یکبار با تجهیزات چشم‌پزشکی و چشم‌پزشکان به مناطق دوردست ایران سفر کرده و بیماری‌های چشمی مردم ساکن در آن مناطق را بدون دریافت هزینه انجام می‌دهند.

۷. مصباح‌یزدی؛ تقی: مجتهد و استاد فلسفه اسلامی است. آیت‌الله مصباح‌یزدی که مدیریت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی را برعهده دارد از جمله نمایندگان کنونی استان تهران در مجلس خبرگان رهبری است.

از آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان پدرمعنوی جبهه پایداری یاد می‌شود که اصولگرایان تندروی نزدیک به محمود احمدی‌نژاد را شامل می‌شوند.

او در انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری همراه با آیت‌الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان از راهیابی مجدد به این مجلس بازماندند.‌

۸. مطهری؛ علی: نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و از منتقدان محمود احمدی‌نژاد است. آقای مطهری تا کنون چندین بار به دلیل سخنان اعتراضی و انتقادی خود طی سال‌های گذشته از جمله در زمینه حصر و حبس رهبران معترضان انتخابات ۸۸ خبرساز شده و حتی بر سر این اعتراض‌ها و انتقادها با اصولگرایان تندرو، درگیر شده است.

نام علی مطهری در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی در فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان قرار گرفت، صلاحیت او ابتدا در شورای مرکزی نظارت رد شد، ‌اما پس از اعتراض، شورای نگهبان صلاحیت نماینده تهران را تأیید کرد و او توانست یک‌بار دیگر به مجلس راه‌یابد.

۹. مولاوردی؛ شهیندخت: حقوق‌دان، پژوهشگر و فعال امور زنان و معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده است. اظهارات و موضع‌گیری خانم مولاوردی با مخالفت و انتقاد، اصولگرایان همراه است.

او از حضور زنان ایرانی در استادیوم‌ مسابقات والیبال حمایت می‌کرد، اما موضع او با انتقاد فراکسیون زنان مجلس نهم مواجه شد. خانم مولاوردی همچنین معتقد است که قانون ازدواج دختران زیر ۱۵ سال باید تغییر کند.

هفته‌نامه یالثارات الحسین، ارگان انصار حزب‌الله، در پی توهین به شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانوده در دولت یازدهم و شکایت مدعی‌العموم علیه این نشریه، با رأی هیئت نظارت بر مطبوعات در جلسه ۱۴ دی ۱۳۹۴، این نشریه لغو مجوز شد.

۱۰. هاشمی‌رفسنجانی؛ اکبر: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمانیده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری است.

او در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۹۴ نامزد این انتخابت شد و توانست با کسب بیش از دو میلیون و سیصد هزار رای به عنوان نفر نخست تهران، یک‌بار دیگر به این مجلس راه یابد.

هاشمی رفسنجانی در برنامه تبلیغاتی خود که از شبکه استانی تهران پخش شد، گفت «جمهوریت و اسلامیت نظام دچار ضعف شده است».

XS
SM
MD
LG