لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

روحانی: کشورهای خلیج فارس خاک ایران را با لنج برای مقاصد خود می‌برند


یک روز پس از هشدار رئیس سازمان محیط زیست درباره «قاچاق» خاک ایران، رئیس‌جمهور ایران نیز اعلام کرده که کشورهای حاشیه خلیج فارس «با لنج خاک ایران را برای کشاورزی و سایر مقاصد می‌برند».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی، روز دوشنبه ۲۲ آذر، در یک سخنرانی با اشاره به اهمیت حفظ آب و خاک گفته است که «اگر این دو را از دست دهیم، در بلندمدت هیچ نخواهیم داشت».

او اضافه کرده «‌ما توسعه کشاورزی پایدار می‌خواهیم، ‌نباید بگذاریم خاک نابود شود، ‌در کشورهای جنوبی خلیج فارس، می‌بینید که خاک چقدر ارزش دارد و با لنج خاک ایران را برای کشاورزی و سایر مقاصد می‌برند».

آقای روحانی همچنین حفظ آب، ‌خاک و محیط زیست را «جزو اصول اولیه» خواند و افزود: «اگر تلاش کنیم می‌توانیم محصول بیشتری با زمین و آب کمتر برداشت کنیم است».

یک روز پیش از سخنان آقای روحانی، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، نسبت به «قاچاق» خاک از جنوب ایران، هشدار داده بود.

خانم ابتکار با اشاره به قاچاق خاک از جزیره هرمز گفته بود که این سازمان بارها نگرانی خود را به‌صورت کتبی به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و وزارت جهادکشاورزی اعلام کرده است.

رئیس سازمان محیط زیست در سخنان خود تأکید کرده بود: «خاک بسیار ارزشمند است و قاچاق آن یک تهدید محسوب می‌شود، از این رو لایحه حفاظت از خاک را که در حال بررسی است را هر چه زودتر به مجلس ارائه خواهیم کرد».

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره انتقال خاک کشاورزی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح شده است.

از جمله عباس پاپی‌زاده، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس نهم، سال ۹۲ گفته بود که خاک کشاورزی ایران به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به ویژه قطر و امارات «صادر می‌شود» و این کشورها «حتی خاک باغچه و گلخانه‌های» خودشان را از خاک کشاورزی سایر کشورها تهیه می‌کنند.

او اعلام کرده بود که طبق قانون صادرات خاک کشاورزی ممنوع است اما صادرات شن، ماسه، سنگ و انواع کانی ممنوعیتی ندارد.

آقای پاپی زاده تاکید کرده بود که تولید یک سانتی‌متر مربع خاک بیش از ۴۰۰ سال زمان نیاز است.

ناصر مقدسی، قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، روز ۱۹ آذر اعلام کرده بود که قاچاق خاک ممنوع است و با آن برخورد می‌شود، اما این رویه همچنان ادامه دارد.

بر اساس قوانین موجود، صادرات خاک صنعتی، تنها با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان‌پذیر است.

XS
SM
MD
LG