لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

تجمع صدها کارگر در مقابل مجلس در اعتراض به لایحه «اصلاح قانون کار»


صدها تن از کارگران، روز شنبه ۲۹ آبان، همزمان با سالروز تصویب قانون کار، در اعتراض به لایحه تغییر این قانون و طرح ادغام صندوق درمان تأمین اجتماعی در طرح تحول سلامت، در مقابل مجلس تجمع کرده‌اند.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، شمار حاضران در تجمع اعتراضی روز شنبه را «سه هزار تن» ذکر کرده است.

بر اساس این گزارش علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس، در این تجمع گفت که «لایحه اصلاح قانون کار، هیچ نقطه روشنی ندارد و باید به نفع کارگران تصحیح شود».

آقای محجوب تأکید کرد که در این لایحه، ماده ۲۸ قانون کار به نفع کارفرمایان و در جهت تسهیل اخراج کارگران تغییر یافته است.

در روزهای گذشته نیز تعدادی از کارگران در مقابل مجلس تجمع کرده بودند.

«لایحه اصلاح قانون کار» در سال ۹۱ از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد به مجلس ارائه شده بود اما در مجلس نهم بررسی نشد.

دولت حسن روحانی در خرداد ماه موافقت کرده بود که لایحه ارسال شده از سوی دولت سابق دوباره در دستور کار مجلس قرار گیرد.

تشکل‌های کارگری از این لایحه که به گفته آنها، نحوه تعیین دستمزد ماهانه را تغییر می‌دهد، و دست کارفرمایان را برای اخراج کارگران باز می‌گذارد، انتقاد کرده‌اند.

به گفته این تشکل‌ها، بر پایه لایحه جدید کارفرمایان دیگر موظف به تهیه طرح طبقه‌بندی مشاغل نخواهند بود و قرارداد موقت کار حفظ خواهد شد.

محمدمهدی حیدریان، معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در واکنش به این اعتراض‌ها و انتقادها گفته است که این لایحه، «امنیت شغلی کارگران» را تضمین می‌کند.

تعداد دیگری از مقام‌های این وزارتخانه نیز اعلام کرده‌اند که هدف از تغییرات در قانون کار، جذب سرمایه‌گذاری‌ها و نیز ایجاد اشتغال است.

در همین حال علیرضا محجوب در تجمع روز شنبه کارگران در مقابل مجلس گفت که «عده‌ای قانون کار را دستاویزی بر سر راه اشتغالزایی و توسعه اقتصادی معرفی می‌کنند».

در این تجمع حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، نیز تهدید کرد که اگر دولت «لایحه اصلاح قانون کار» را از مجلس پس نگیرد، تجمع مشابهی در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار خواهد شد.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عضو مؤسس و عضو شورای مرکزی خانه کارگر بوده است.

حسن هفده‌تن، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در شهریور ماه گفته بود که در صورت تصویب شورای‌عالی کار، «لایحه اصلاح قانون کار» از مجلس پس گرفته می‌شود.

با این حال ابوالحسن فیروزآبادی، قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز ۱۹ آبان اعلام کرده بود که «قرار نیست لایحه ارسالی دولت از مجلس بازگردانده شود».

دیگر موضوع مورد اعتراض کارگران شرکت‌کننده در تجمع روز شنبه در مقابل مجلس، طرح ادغام صندوق درمان تأمین اجتماعی در طرح تحول سلامت است.

در همین حال سهیلا جلودارزاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و عضو خانه کارگر، اعلام کرد که این طرح باعث افزایش درآمد پزشکان و به زیان کارگران خواهد بود.

او اضافه کرد: «اگر دولت و وزارت بهداشت بخواهند بر ادغام صندوق درمان تأمین اجتماعی و لایحه اصلاح قانون کار فشار وارد آورند؛ به صورت گسترده‌تری در صحنه حاضر می‌شویم و با این اقدامات ضدکارگری مخالفت می‌کنیم».

بر اساس گزارش‌ها دولت در برنامه ششم توسعه قصد دارد که صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی را با سازمان بیمه سلامت که تحت نظر وزارت بهداشت است، ادغام کند.

روز ۲۴ آبان تعدادی از نمایندگان مجلس خبر داده بودند که کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه این طرح را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG