لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

نگرانی در مورد وضعیت سه زندانی پس از اعتصاب غذا


در روزهای گذشته برادران رجبیان در زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند
در روزهای گذشته برادران رجبیان در زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند

بر اساس گزارش‌ها مهدی و حسین رجبیان، دو هنرمند زندانی و علی شریعتی، فعال مدنی زندانی، که دست به اعتصاب غذا زده‌اند، وضعیت جسمی مناسبی ندارند و در روزهای گذشته مهدی رجبیان و علی شریعتی به بهداری زندان اوین منتقل شده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از یک «منبع آگاه» اعلام کرد که مهدی رجبیان ۱۲ آبان به بهداری زندان منتقل شده و پزشک بهداری اعلام کرده که او «باید به بیمارستان منتقل شود اما مهدی به دلیل اینکه در اعتصاب غذا است با رفتن به بیمارستان موافقت نمی‌کند».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

به گفته این «منبع آگاه»، انتقال چند ساعته مهدی رجبیان به بیمارستان «مشکلی را حل نمی‌کند» و پس از معاینه «دوباره او را به زندان برمی‌گردانند».

او اضافه کرد: «وضعیت مهدی رجبیان پس از پنج روز اعتصاب غذا وخیم است و ما نگرانیم که اگر او به بیمارستان منتقل نشود خطر جسمی جبران ناپذیری برایش پیش بیاید».

مهدی و حسین رجبیان، دو هنرمند زندانی، از روز هفتم آبان ماه در اعتراض به «کوتاهی در رسیدگی درمانی و نداشتن حق مرخصی» اعتصاب غذا کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها حسین رجبیان دچار عفونت ریه و مهدی رجبیان «مشکوک» به بیماری ام اس است.

مهدی رجبیان بنیانگذار سایت «برگ موزیک»، بود که از مشهورترین و فعال‌ترین وب‌سایت‌های موسیقی آلترناتیو در ایران به شمار می‌آید.

برادران رجبیان دو آهنگساز و نوازنده هستند که با حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال زندان محکوم شدند.

این حکم در دادگاه تجدیدنظر به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی تغییر کرد، و هر دو برادر در تاریخ ۱۶ خرداد خود را به زندان اوین معرفی کردند.

بر اساس گزارش‌ها همچنین علی شریعتی، فعال مدنی، دوشنبه ۱۰ آبان، هنگامی که برای انجام کارهای اداری به شهرداری پردیس مراجعه کرده بود، توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شده و «از همان لحظه بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است».

شایسته‌‌السادات شهیدی، مادر این زندانی سیاسی، به وب‌سایت کلمه گفته است که پسرش «پس از بدحالی‌های ناشی از اعتصاب غذا به بهداری منتقل شده است».

او اضلفه کرده که پسرش، «تپش قلب داشته و دست و پای چپش بی‌حس شده است».

بر اساس این گزارش، علی شریعتی به دلیل تجمع در مقابل مجلس در اعتراض به موضوع اسیدپاشی‌ها در اصفهان به «اقدام علیه امنیت ملی» محکوم شده و اعلام کرده که تا حذف این اتهام از پرونده‌اش به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.

آقای شریعتی در روز ۲۹ بهمن ماه ۹۳ دستگیر و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۱۲ سال و ۹ ماه زندان محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به پنج سال کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG