لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

«طلوع قدرت‌های جدید؛ غروب نفوذ آمریکا»


تازه‌ترین گزارش شورای ملی اطلاعات ایالات متحده نشانگر آن است که تسلط اقتصادی، سیاسی و نظامی ایالات متحده طی دو دهه آینده رو به افول خواهد گذاشت.


نویسندگان گزارش شورای ملی اطلاعات آمریکا (NIC) از گسترش سلاح‌های هسته‌ای و خرابکاری در شبکه‌های اطلاع‌رسانی به عنوان حادترین تهدیدهای جهانی نام برده‌اند و پیش بینی کرده‌اند که جنگ‌های تازه‌ای در جهان بر سر آب و کمبود مواد عذایی در خواهد گرفت.



شورای ملی اطلاعات آمریکا در گزارش سال ۲۰۰۴ خود، تصویر رضایت‌بخش‌تری از موقعیت جهانی ایالات متحده ترسیم کرده بود که از تداوم نفوذ و تسلط ایالات متحده حکایت داشت.

این پیش بینی توأم با بدبینی بخشی از حاصل یک سال تحقیق و بررسی شورای ملی اطلاعات آمریکاست.


گزارش ۱۲۰ صفحه‌ای این شورا، که تحت عنوان «روند جهانی تا سال ۲۰۲۵» منتشر شده، عمدتاً تحولات میان مدت و بلندمدت آمریکا را بررسی می‌کند.



گزارش شورای ملی اطلاعات ایالات متحده هر چهار سال یک بار و در آستانه آغاز دوره جدید ریاست جمهوری در آمریکا منتشر می‌شود و این بار آینده‌ای سرشار از مخاطره را برای رییس جمهوری منتخب آمریکا، باراک اوباما، پیش بینی کرده است.

شورای ملی اطلاعات آمریکا در گزارش پیشین خود، که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، تصویر رضایت‌بخش‌تری از موقعیت جهانی ایالات متحده ترسیم کرده بود که از تداوم نفوذ و تسلط ایالات متحده حکایت داشت.


بر پایه گزارش جدید، آمریکا طی دو سه دهه آینده کماکان قدرتمندترین کشور جهان خواهد بود اما به علت کاهش توانایی‌های اقتصادی و نظامی‌اش، نفوذ و تسلط گذشته را نخواهد داشت.


انتقال ثروت جهانی از غرب به شرق



چین تا سال ۲۰۲۵ دومین قدرت اقتصادی دنیا خواهد بود و در عین حال به بزرگترین وارد کننده مواد خام و آلاینده مبدل خواهد شد

گزارش سال ۲۰۰۸ شورای ملی اطلاعات آمریکا می‌افزاید که در نظم آینده جهانی، برزیل، هند، روسیه و چین، جزو بازیگران اصلی خواهند بود.


این گزارش تأکید می‌کند که ثروت جهانی به طرز بی‌سابقه‌ای از غرب به شرق انتقال خواهد یافت و افزایش جمعیت جهانی به میزان یک و نیم میلیارد نفر، به رقابتی تنگاتنگ برای دسترسی به آب و غذا و انرژی دامن خواهد زد.


بر این اساس، چین تا سال ۲۰۲۵ دومین قدرت اقتصادی دنیا خواهد بود و در عین حال به بزرگ‌ترین واردکننده مواد خام و آلاینده مبدل خواهد شد.


بر پایه این گزارش، کشورهای سرکش و گروه‌های تروریستی به سلاح‌های هسته‌ای دست خواهند یافت و بنابر این، ناامنی در سطح جهان گسترش می‌یابد.


در بخشی از این گزارش همچنین آمده است که نفوذ القاعده، به علت ایدئولوژی مبتنی بر خشونت و اهداف تحقق ناپذیر استراتژیک، کاهش خواهد یافت و جنبشی عمومی نخواهد شد.


موضوع هسته‌ای ایران


گزارش شورای اطلاعات آمریکا در عین حال پیش‌بینی می‌کند که بر اهمیت ژئوپولتیک کشورهای مسلمان غیرعرب، مانند ایران، ترکیه و اندونزی، افزوده خواهد شد و ایران، در صورتی که نظام دین سالاری خود را کنار بگذارد، می‌تواند نقش عمده‌ای در نظم نوین جهانی ایفا کند.


در بخش دیگری از این گزارش به برنامه هسته‌ای ایران اشاره شده و آمده است که نگرانی شماری از کشورها درباره برنامه هسته‌ای ایران و امکان دسترسی تهران به سلاح هسته‌ای می‌تواند به پیمان‌‌های امنیتی این کشورها با قدرت‌های خارجی منجر شود و شماری از آنها ممکن است درصدد دستیابی به سلاح برآیند.



گزارش شورای اطلاعات آمریکا، پیش‌بینی می‌کند که بر اهمیت ژئوپولتیکی کشورهای مسلمان غیر عرب مانند ایران، ترکیه و اندونزی، افزوده خواهد شد

به گفته نویسندگان این گزارش، چنین وضعیتی می‌تواند سویه‌ای خطرناک بر رقابت‌های کنونی بر سر به دست آوردن رهبری منطقه بیفزاید.


در عین حال گسترش توانایی نظامی هسته‌ای باعث خواهد شد که کشورهای ضعیف‌تر درصدد کسب حمایت کشورهایی باشند که سلاح هسته‌ای دارند. در حالی که به شمار قدرت‌هایی که توانایی ارائه چنین حمایتی را دارند نیز افزوده خواهد شد.


گزارش شورای ملی اطلاعات می‌افزاید: گسترش فن‌آوری هسته‌ای و امکان افزایش شمار کشورهای دارای سلاح هسته‌ای باعث نگرانی جامعه جهانی است و این خطر هم وجود دارد که شماری از این کشورها پس از تولید سلاح هسته‌ای گروه‌های تروریستی را در امکانات و دانش خود سهیم کنند.


XS
SM
MD
LG