لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

اعتراف یک پاکستانی به فروش قطعات اف – ۱۴


ايران اکنون تنها کشوری است که از جنگنده های اف- ۱۴ استفاده می کند.
ايران اکنون تنها کشوری است که از جنگنده های اف- ۱۴ استفاده می کند.

یک مرد پاکستانی روز پنج شنبه در دادگاهی در آمریکا، اتهام صدور غیر قانونی قطعات هواپيماهای نظامی اف - ۵ و اف - ۱۴ را که احتمالا مقصد نهایی آنها ایران بوده، پذيرفت.


ايران اکنون تنها کشوری است که از جنگنده های اف - ۱۴ استفاده می کند. این جنگنده ها در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی تنها به ایران به فروخته شده اند و دو سال است که ارتش آمریکا، استفاده از آن را کنار گذاشته است.


جيليان همايون، شهروند ۶۰ ساله کشور پاکستان که در نیویورک زندگی می کند، در دادگاه محلی در منهتن به ارسال غيرقانونی تجهيزات جنگی و پولشويی اعتراف کرد.


اين اتهام می تواند مجازات حداکثر ۳۰ سال زندان و يک ميليون دلار جريمه نقدی را به همراه داشته باشد. اما اعترافات بعدی همايون در مورد همدستانش در ميزان نهايی مجازات تاثير خواهد داشت.


جلسه بعدی دادگاه همايون ۱۲ دسامبر، ( دو ماه بعد) برگزار خواهد شد.


در فاصله ژانويه ۲۰۰۴ تا می ۲۰۰۶ او قطعات جت های جنگنده اف- ۵ و اف ۱۴ و قطعات هلی کوپتر شينوک را به طور غير قانونی با کشتی به مالزی فرستاد که گفته می شود احتمالا قرار بوده در نهایت به ایران برسد.

همايون در جلسه دادگاه در برابر قاضی لورا سوان گفت: «من می دانستم که عملی خلاف قانون انجام می دهم.»


وکيل همايون نيز در دادگاه گفت: «همايون از نظر جسمانی سالم نيست.»


دادستان پرونده گفت در سال ۲۰۰۴ همايون نتوانست اجازه صادر کردن تجهيزات نظامی به يک شرکت مالزيايی را کسب کند.


اما اوبلافاصله شرکتی با عنوان «واش اينترنشنال» را ثبت کرد. در فاصله ژانويه ۲۰۰۴ تا می ۲۰۰۶ او قطعات جت های جنگنده اف- ۵ و اف ۱۴ و قطعات هلی کوپتر شينوک را به طور غير قانونی با کشتی به مالزی فرستاد که گفته می شود احتمالا قرار بوده در نهایت به ایران برسد.


همايون به دادستان گفت او خبر نداشته اين قطعات در اختيار چه کشوری قرار خواهد گرفت.


هواپيمای مافوق صوت اف- ۱۴ تاسال ۲۰۰۶ که از رده خارج شد، در نيروی هوايی ايالات متحده امريکا استفاده می شد. ايالات متحده امريکا آخرين بار در سال ۱۹۷۶ جنگنده های اف- ۱۴ را در اختيار ارتش ايران قرار داد.


XS
SM
MD
LG