لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۲

دعوت «راه سبز امید» برای بزرگداشت صانع ژاله و محمد مختاری


شورای هماهنگی راه سبز امید، تشکل حامی میرحسین موسوی، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از مردم دعوت کرد که روز یکشنبه اول اسفند در مراسم یادبود صانع ژاله و محمد مختاری، دو جوان جان باخته در راهپیمایی ۲۵ بهمن شرکت کنند.

شورای هماهنگی راه سبز امید در این فراخوان که در وب سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی منتشر شده است، یادآور شده است که از ساعت سه بعد از ظهر روز یکشنبه تجمعاتی به مناسبت هفتمین روز کشته شدن محمد مختاری و صانع ژاله، در تهران و دیگر شهرهای کشور برگزار خواهد شد.

با این حال در این بیانیه اشاره‌ای به محل برگزاری این تجمعات نشده است.

شورای هماهنگی راه سبز امید همچنین در این بیانیه حضور در تجمعات روز یکشنبه را نشانه «حمایت قاطع از مواضع رهبران جنبش برای ادامه راه دشوار آزادی و کرامت انسان»، و همچنین «اعلام همبستگی با هموطنان کرد» برشمرده است.

شورای هماهنگی راه سبز امید از گروه‌هایی است که برای برگزاری راهپیمایی ۲۵ بهمن فراخوان صادر کرده بود.

راهپیمایی‌های روز ۲۵ بهمن نخستین حضور خیابانی مخالفان دولت در بیش از یک سال گذشته بود و در جریان سرکوب این راهپیمایی‌ها توسط نیروهای دولتی، دست کم دو نفر کشته، چندین نفر زخمی و نیز ده‌ها تن در تهران و شهرهای مختلف بازداشت شدند.

در حالی که حامیان جنبش سبز مدارکی را دال بر حمایت دو جان باخته این حوادث در تهران، از اعتراض‌های ضد دولتی منتشر کرده‌اند، جناح هوادار دولت صانع ژاله را از فعالان بسیج معرفی کرده و برای او و محمد مختاری، دیگر جان باخته روز دوشنبه، مراسم تشییع برگزار کرده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها قانع ژاله، برادر صانع ژاله، پس از آنکه در مصاحبه‌ای ادعای رسانه‌های دولتی در مورد بسیجی بودن برادر خود را تکذیب کرد، بازداشت شده است.

در تازه‌ترین حلقه از این تبلیغات دولتی، حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان، در یک برنامه تلویزیونی در واکنش به عکس‌های منتشر شده از صانع ژاله با آیت‌الله منتظری، مدعی شد که صانع ژاله از منابع خبری روزنامه کیهان بوده و اطلاعاتی را در مورد این دیدار در اختیار کیهان گذاشته است.

ادعایی که با واکنش شدید دوستان و نزدیکان آقای ژاله روبه‌رو شد.

منابع دولتی، از جمله کیهان، در روزهای اخیر معترضان روز ۲۵ خرداد را کم‌تعداد شمرده‌اند.

با این حال گرچه منابع خبری غیردولتی شمار راهپیمایان ۲۵ خرداد را ده‌هزار نفر ارزیابی کرده‌اند اما گفته‌های شاهد شاهدان عینی از تهران، جمعیتی به مراتب بیش از این میزان را تصویر می‌کند.

این در شرایطی است که به دلیل محدودیت‌هایی که جمهوری اسلامی پس از برگزاری انتخابات خرداد ۸۸ به این سو برای رسانه‌های مستقل ایجاد کرده است، شمار راهپیمایان قابل ارزیابی دقیق نیست.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، هر دو به واسطه قرار گرفتن در حصر خانگی از پیوستن به راهپیمایان باز ماندند ولی در بیانیه‌های جداگانه‌ای حضور معترضان در این راهپیمایی را ستودند.
XS
SM
MD
LG