لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۱

روزنامه‌نگاران ایرانی به اعتصابیون: به اعتصاب غذا پایان دهید


۱۲ زندانی سیاسی که از ۲۸ خرداد اعتصاب غذا در رندان اوین را آغاز کردند
۱۲ زندانی سیاسی که از ۲۸ خرداد اعتصاب غذا در رندان اوین را آغاز کردند
بیش از یکصد روزنامه‌نگار ایرانی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به اعتصاب‌کنندگان در زندان‌های اوین و رجایی‌شهر از آنها خواستند اکنون که «پیام اعتصاب» آنها «در میان اقشار مختلف جامعه ایران طنین‌انداز شده»، به اعتصاب غذا پایان دهند.

در نامه ۱۱۸ روزنامه‌نگار ایرانی داخل کشور خطاب به ۱۹ زندانی سیاسی که در روزهای گذشته دست به اعتصاب غذا زده‌اند، پایداری آنها بر «خواسته‌های به‌حق خود درباره رعایت آزادی‌های مصرح سیاسی و شهروندی» ارج نهاده شده و بر رسالت روزنامه‌نگاران ایرانی در مورد بازتاب هرچه بیشتر «پیام اعتصاب» در جامعه تأکید شده است.

قربان بهزادیان‌نژاد، بهمن احمدی‌امویی، حسن اسدی‌زیدآبادی، عبدالله مومنی، عمادالدین باقی، عماد بهاور، امیرخسرو دلیرثانی، ابوالفضل قدیانی، فیض‌الله عرب‌سرخی، محمدجواد مظفر، محمدرضا مقیسه و محمد داوری ۱۲ نفر از زندانیان سیاسی زندان اوین هستند که از روز شنبه ۲۸ خرداد در اعتراض به شرایط منجر به مرگ هاله سحابی و هدی صابر دست به اعتصاب غذا زدند.

در پی این اقدام کیوان صمیمی، عیسی سحرخیز، مسعود باستانی، علی عجمی، جعفر اقدامی و حشمت‌الله طبرزدی، شش نفر از زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر، نیز به این اعتصاب پیوستند.

با آزادی عمادالدین باقی از زندان اوین، مهدی کریمیان اقبال به جمع اعتصاب‌کنندگان اضافه شد و پس از مرخصی محمدجواد مظفر، محسن ‌امین‌زاده که از مرخصی به زندان فراخوانده شده بود، به محض ورود به زندان به اعتصاب‌کنندگان پیوست.

در این شرایط سلامتی جسمانی اعتصاب‌کنندگان بیش از هر چیز در کانون توجه گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف قرار گرفته است، به ویژه آن که بر اساس گزارش سایت کلمه، عبدالله مؤمنی، محسن امین‌زاده، ابوالفضل قدیانی، مهدی کریمیان اقبال و بهمن احمدی امویی در اثر اعتصاب غذا با مشکل جسمی روبه‌رو شده و به بهداری زندان اوین انتقال یافته‌اند.

در این زمینه روزنامه‌نگاران ایران در نامه سرگشاده خود، نگرانی از تأثیرات اعتصاب غذا بر وضعیت سلامت اعتصاب‌کنندگان را مسئله‌ای توصیف کرده‌اند که نمی‌توان در مقابل آن سکوت کرد.

آنها افزوده‌اند که «ضمن احترام به این اقدام از سر آگاهی که مطمئناً با در نظر گرفتن همه جوانب آن اتخاذ شده است، بار دیگر بر تقاضای خود مبنی بر پایان اعتصاب شما پافشاری می‌کنیم».

امضاکنندگان همچنین از مسئولان قضایی خواسته‌اند که ماجرای درگذشت هاله سحابی و هدی صابر را پیگیری کنند و به «ابهام‌های فراوان» در این باره پاسخ دهند تا به گفته آنها «دست‌کم بخشی از مطالبات زندانیان اعتصاب‌کننده برآورده شود».

آنها همچنین از مسئولان قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته‌اند تا «به فراخور جایگاه قانونی و شرعی خود به دغدغه‌هایی که سبب شکل‌گیری چنین اعتصاب گسترده‌ای در زندان‌های کشور شد رسیدگی کنند تا بار دیگر شاهد چنین اتفاق دردناکی نباشیم.»

این روزنامه‌نگاران در پایان یادآور شده‌اند که حفظ و تأمین امنیت جانی زندانیان بر عهده مسئولان قضایی است و «امید و انتظار ما آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی است».

نامه ۱۱۸ روزنامه‌نگار ایرانی خطاب به ۱۹ اعتصاب‌کننده در زندان‌های اوین و رجایی‌شهر در شرایطی منتشر می‌شود که محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، نیز در نامه‌ای خطاب به فیض‌الله عرب‌سرخی، یکی از این ۱۹ زندان سیاسی، از وی و دیگر اعتصاب‌کنندگان خواسته بود که به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

آقای خاتمی همچنین در ادامه پیام خود حاکمیت را مورد خطاب قرار داده و گفته بود: «از سوی دیگر اگر صدای ما به مسئولان می‌رسد از آنان می‌خواهیم که یک بار هم که شده از طریق مذاکره با معترضان به حل مسائل بپردازند. آنان مطالبی دارند که در جریان مذاکره بهتر می‌توان به آنها رسیدگی کرد تا یا دوستان قانع شوند یا مطالب آنان مورد توجه و اجابت قرار گیرد.»

فرزندان میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز در بیانیه مشترکی خواستار پایان اعتصاب غذای این زندانیان سیاسی شدند و علاوه بر این روز شنبه تجمعاتی در ۲۵ شهر جهان برای دعوت از اعتصاب‌کنندگان به پایان دادن اعتصاب‌شان برگزار می‌شود.

در این میان گزارش سایت کلمه حاکی است ۱۲ اعتصاب‌کننده زندان اوین، روز چهارشنبه اول تیرماه به دادسرای اوین احضار شده، اما حاضر نشده‌اند به سؤالات بازجویان پاسخ دهند.

بر اساس این گزارش، مقام‌های دادسرای اوین با تهدید اعتصاب‌کنندگان گفته‌اند که به خاطر این اقدام بر احکام زندان آنها افزوده می‌شود و پرونده‌های جدیدی برای اعتصاب‌شان باز می‌شود.

همین گزارش می‌افزاید که عبدالله مؤمنی و امیرخسرو دلیرثانی، روز پنج‌شنبه نیز به دادسرای اوین احضار شده‌اند.
XS
SM
MD
LG