لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

پراگ میزبان چهارسالانه هنرهای نمایشی


عکس‌ها از هانا کاویانی
عکس‌ها از هانا کاویانی
پایتخت جمهوری چک، از روز ۱۶ ژوئن، میزبان هنرمندان عرصه طراحی نمایش و فضا از ۷۶ کشور جهان است. دوازدهمین چهارسالانه هنرهای نمایشی در پراگ، یکی از بزرگترین رویدادهای هنری دنیا در این عرصه است.

این چهارسالانه که از سال ۱۹۶۷ میلادی کار خود را آغاز کرده، امسال به مدت ۱۰ روز در پنج نقطه مختلف به علاوه بسیاری از مکان‌های عمومی شهر پراگ برقرار خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۴۰ هزار نفر از آن بازدید کنند.

به غیر از نمایشگاه‌های مختلفی که از طراحی صحنه تئاتر در کشورهای مختلف بر پا شده، بیش از ۴۰۰ رویداد جنبی نیز در این ۱۰ روز برنامه‌ریزی شده‌اند. رویدادهایی چون اجراهای خیابانی، بحث و تبادل نظر هنرمندان و کارگاه‌های آموزشی.

اما قلب این رویداد در گالری ملی پراگ می‌تپد. ساختمانی عظیم که از نمونه‌های مهم معماری کارکردگرایانه در شهر پراگ است. جایی که نمایشگاه بخش مسابقه برقرار است.



هنرمندان، با به نمایش گذاشتن آثار خود در بخش‌های معماری، طراحی لباس، و بخش دانشجویی به رقابت می‌پردازند. اگرچه بخش کشورها و مناطق، با شرکت ۶۲ کشور، مهم‌ترین قسمت این رقابت محسوب می‌شوند.

در طبقات فوقانی گالری ملی، بازدیدکنندگان شاهد حضور صدها جوان دانشجو از سراسر دنیا هستند.. این بخش که با عنوان «ظهور» برپا شده، آثار دانشجویان از مراکز آموزشی مختلف را گرد هم آورده و فضایی را برای تبادل اطلاعات بین این جوانان فراهم کرده است.

به موازات این چهارسالانه طراحی نمایش و فضا، پروژه‌ای نیز در حال اجراست که برگزارکنندگان آن امیدوارند تا پلی ارتباطی میان این هنر و سایر فعالیت‌های هنری چون، نقاشی، اینستالیشن، موسیقی و طراحی لباس برقرار کنند.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG