لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

در خوردن عسل هم زیاده‌روی نکنید


نام عسل در ذهن همه ما با تازگی، خلوص و طبیعت پیوند خورده است. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که عسل آنقدرها که همه ما فکر می‌کنیم سالم نیست.

واشنیگتن پست در گزارش روز جمعه یازدهم سپتامبر آورده است که نتیجه جدیدترین تحقیقات حاکی از آن است که تاثیرات عسل بر سلامتی ما تفاوت چندانی با شهد ذرت فروکتوز بالای فرآوری شده ندارد.

سوزان ک. راتس، متخصص تغذیه یو. اس. دی. ای. و یکی از سه محقق این پروژه، در این باره می‌گوید «تاثیرات هر دو ماده اساسا یکسان هستند.»

این باور که شهد ذرت فروکتوز بالای فرآوری شده برای سلامتی مضر و عامل ایجاد چاقی و دیابت است، باعث شد تا تیم تحقیقاتی یو. اس. دی. ای. این ماده را مورد بررسی و آن را با عسل طبیعی مقایسه کند. سردمداران صنعت عسل نیز با این تصور که نتیجه تحقیقات مردم را بیش از پیش به مصرف عسل تشویق می‌کند، از این پروژه حمایت مالی کردند.

تیم تحقیقاتی به مدت دو هفته به داوطلبان مقدار روزانه‌ای از سه شیرین کننده یعنی عسل، شکر، و شهد ذرت با فروکتوز بالا دادند. سپس قند خون، انسولین، کلسترول، و فشار خون ۵۵ داوطلب را اندازه‌گیری کردند.

تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسید که هر سه شیرین‌کننده تاثیر مشابهی دارند. بیشتر موارد تغییری نشان دادند و چربی خون، که یکی از عوامل موثر بیماری‌های قلبی است، با هر سه شیرین‌کننده بالا رفت.

راتس در خصوص نتایج تحقیق تیم خود گفت که «عسل ماده‌ای طبیعی است، اما شکر و شهد ذرت با فروکتوز بالا از نیشکر و ذرت گرفته می‌شوند. ما می‌خواستیم تفاوت آنها را کشف کنیم، اما در واقع هر سه شباهت بسیار زیادی به هم دارند.»

هر سه شیرین‌کننده مورد بررسی قرار گرفته شامل فروکتوز و گلوکوز هستند. میزان فروکتوز هر سه ماده نیز تقریبا برابر است.

گفتنی است میزان فروش شهد ذرت فروکتوز بالای فرآوری شده در سال‌های اخیر رو به افول بوده است که دلیل اصلی آن تصور مشتریان در مورد ناسالم بودن آن در مقایسه با دیگر شیرین‌کننده‌ها است. این در حالی است که تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر سندی مبنی بر ناسالم بودن این محصول در مقایسه با دیگر شیرین‌کننده‌ها ارائه نکرده‌اند.

راتس در این رابطه گفت که «به نظر من بازایابان در ابتدا نام اشتباهی برای شهد ذرت با فروکتوز بالا انتخاب کردند. همه شیرین‌کننده‌ها شبیه هم هستند و مهم نیست که از چه چیزی گرفته می‌شوند.»

XS
SM
MD
LG