لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

ایران ماهواره نوید را به فضا پرتاب کرد


لحظه پرتاب ماهواره نوید
لحظه پرتاب ماهواره نوید
رسانه‌های ایران روز جمعه از پرتاب سومین ماهواره ساخت داخل خبر دادند. این ماهواره «نوید علم صنعت» نام دارد و به گفته مسئولان به وسیله دانشگاه علم صنعت طراحی شده است.

محمد جعفر محمدی، مدیر کل روابط عمومی سازمان فضایی ایران، به خبرگزاری ایسنا گفته است که این ماهواره، درطول ۲۴ ماه و با مدیریت سازمان فضایی ایران و با همکاری متخصصان و پژوهشگران دانشگاه علم صنعت طراحی و ساخته شده است.

به گفته محمدی این ماهواره ۵۰ کیلوگرمی برای ارتفاع ۳۷۰ کیلومتری طراحی شده و هر شبانه‌روز شش بار بر فراز آسمان ایران قرار می‌گیرد.

مدیر کل روابط عمومی سازمان فضایی ایران همچنین گفت ماهواره نوید از سوی پنج ایستگاه زمینی در شهرهای ماهدشت کرج، تبریز، قشم، بوشهر و مشهد کنترل می‌شود.

موشک پرتاب‌کننده این ماهواره نیز به گفته محمدی، در سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توسعه یافته است. ایران پیش از این، دو ماهواره امید و رصد را در مدار زمین قرار داده بود.

حمید فاضلی، رئیس سازمان فضایی ایران، نیز که به همراه علی‌اکبر صالحی و کامران دانشجو در اتاق فرمان پرتاب این ماهواره حضور داشت، ماموریت این ماهواره را تصویربرداری از زمین با «دقت مناسب» بیان داشت.

به گفته رئیس سازمان فضایی ایران، این ماهواره دارای كاربردهای مختلف در حوزه‌های جوی و علوم هواشناسی، مدیریت بلایای طبیعی، بررسی رطوبت و دمای هوا و مواد شیمیایی جو، بادها، برف و باران و اقیانوس‌ها است.

پیوستن ایران به باشگاه کشورهایی که توانایی پرتاب ماهواره را دارند، از جمله حوزه‌هایی است که شماری از سیاستمداران و کارشناسان غربی نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

از دید این تحلیلگران، موشک‌هایی که این ماهواره‌ها را در مدار زمین قرار می‌دهند، توانایی حمل کلاهک هم دارند.

برنامه موشکی ایران، در کنار برنامه هسته‌ای ایران، به گفته این تحلیلگران و سیاستمداران، پروژه‌ای هماهنگ است.
XS
SM
MD
LG