لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

تا سال ۲۰۲۱، «خودروهایی که با هم سخن می‌گویند»


گروهی از شرکت‌های خودروسازی، از جمله خودروسازان بزرگ جهان، به طرحی پژوهشی پیوسته‌اند که هدف آن ارائه نوعی «سامانه ارتباط میان خودرو» است؛ سامانه‌ای که با ارتباط بی‌سیم میان وسایط نقلیه به روان‌سازی ترافیک شهرها کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دانشگاه میشیگان به تازگی اعلام کرده است که مرکز تحول حمل و نقل آن دانشگاه در طراحی و ارائه فناوری یاد شده خواهد کوشید که خودروها با یکدیگر و با تأسیسات اطراف خود از قبیل چراغ‌های راهنما «سخن بگویند»، روندی که در نهایت به روان‌سازی ترافیک و بازشدن گره‌های ترافیکی خواهد انجامید.

این برنامه از جمله استفاده فزاینده از فناوری‌های جدید هدایت خودرو را در دستور کار دار؛ قابلیت‌هایی که برای نمونه سامانه تثبیت‌کننده سرعت خودرو (کروز کنترل) و سفر در حالت رانندگی توقف-و-حرکت را شامل خواهد شد.

دست‌اندرکاران این طرح می‌گویند امیدوار هستند که سامانه فعال خودرو‌های مرتبط و خودکار تا سال ۲۰۲۱ در ایالت میشیگان آمریکا راه‌اندازی شود.

چندین شرکت خودروسازی توافق کرده‌اند که هرکدام در طول سه سال مبلغ یک میلیون دلار برای راه‌اندازی سامانه فوق پرداخت کنند. از جمله شرکت‌های فوق می‌توان به «جنرال موتورز»، «فورد»، «تویوتا»، «هوندا» و «نیسان موتور» اشاره کرد. سخنگوی این طرح گفته‌ که تا سال ۲۰۲۱ مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار برای این پروژه جمع خواهد شد.

از دیگر نام‌های مطرح در پروژه یاد شده شرکت «دلفی»، شرکت مخابراتی «ورایزون» و «زیراکس»، غول صنعت چاپ، هستند.

در سال ۲۰۱۲ میلادی، مقام‌های رسمی وزارت ترابری آمریکا و دانشگاه میشیگان طرحی را آغاز کردند که طی آن حدود ۳۰۰۰ دستگاه خودرو، کامیون و اتوبوس به دستگا‌ه‌های بی‌سیم مجهز شدند. هدف آن طرح «ثبت سرعت و مکان دیگر خودروها و هشدار به راننده‌ها درباره راهبندان‌ها یا تغییرات چراغ راهنما» اعلام شده بود.

مرکز تحول حمل و نقل دانشگاه میشیگان قصد دارد در فاز نخست پروژه فوق، تا ۹۰۰۰ دستگاه خودرو در «ان آربور» را در برنامه ارتباط «خودرو به خودرو» و «خودرو به تأسیسات» پوشش دهد.

XS
SM
MD
LG