لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

طولانی‌ترین مسیر قطار پرسرعت جهان در چین راه‌اندازی شد


 قطارهای پرسرعت چین در استان هوبی(۲۵ دسامبر ۲۰۱۲)
قطارهای پرسرعت چین در استان هوبی(۲۵ دسامبر ۲۰۱۲)
روز چهارشنبه طولانی ترین خط آهن قطارهای سریع السیر جهان در چین آغاز به کار کرد. این قطار یک مسیر ۲۲۹۸ کیلومتری را در هشت ساعت طی می‌کند.

سرعت متوسط این قطار حدود سیصد کیلومتر در ساعت است و از روز چهارشنبه ششم دی ماه سرویس دائمی آن بین شهرهای پکن به گوانگژو در جنوب شرقی چین افتتاح شد.

قطارهای قدیمی که روی خط آهن‌های موازی با این مسیر جدید حرکت می‌کنند همان فاصله را طی بیست و یک ساعت طی می‌کنند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز تکمیل و راه‌اندازی مسیر قطار پر سرعت بین پکن و گوانگژو نشانه دیگری است حاکی از آنکه دولت چین طرح‌های مربوط به بزرگترین برنامه نوسازی زیرساخت های کشور از جمله شبکه حمل و نقل را با سرعت بسیار زیادی به پیش می‌برد.

احداث و راه اندازی چهار مسیر خط آهن برای قطارهای پر سرعت از شرق به غرب و چهار مسیر مشابه از شمال به جنوب کشور بخشی از این طرح نوسازی زیرساخت‌های کشور هستند.

اختصاص بودجه‌های کلان به این طرح‌ها تاکنون در دو مورد به نرخ رشد اقتصادی چین دوجهش چشمگیر داده است. اولین بار در سال ۲۰۰۹ و در دوره اوج بحران اقتصادی جهانی بود و یک بار دیگر هم در پاییز امسال و درست پس از یک دوره چند ماهه از کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش زیرساخت‌های عمومی توانست نرخ رشد و تحرک اقتصادی چین را در سطوح بالایی حفظ کند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز در هر مورد از این هشت مسیر خط آهن جدید حدود صد هزار کارگر مشغول به کار هستند که خود عامل مهمی برای کاستن از رقم بیکاری است که در نتیجه کاهش فعالیت در عرصه مسکن به تدریج رو به افزایش بود.

در عین حال احداث این مسیرهای قطار پر سرعت می‌تواند از آلودگی شدید ناشی از رشد سریع پروازهای داخلی چین بکاهد. در عین حال خطوط آهن قدیمی‌تر اکنون می‌توانند با سهولت بیشتری برای باربری مورد استفاده قرار بگیرند.

اما طرح احداث مسیرهای قطار پر سرعت در چین به یک موضوع بحث‌انگیز بدل شده است. میزان بدهی ناشی از اجرای این طرح‌ها اکنون به حدود ۶۴۰ میلیارد دلار رسیده و یکی از عوامل اصلی در افزایش بدهی‌های دولت چین تلقی می‌شود که با وجود برخورداری از اقتصادی پر رونق اکنون سطح بدهی‌های دولتی یا کسری بودجه آن به مرز دولت‌های غربی نزدیک می‌شود.
XS
SM
MD
LG