لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۷

گمرگ: کاهش ۹۰ درصدی واردات پوشاک و افزایش ۱۱۱درصدی واردات برنج


جزئیات آمار گمرکی از تجارت خارجی ایران در هشت ماهه اول سال جاری حاکی است که واردات قانونی پوشاک در این مدت یک میلیون و ۵۴۰ هزار دلار بوده که ۸۹٫۴۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

از طرفی واردات برنج در این مدت یک میلیون و ۳۸۵ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار بوده که نسبت به هشت ماه اول سال گذشته خورشیدی بیش از ۱۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. بیش از ۷۰ درصد برنج وارداتی ایران از هند بوده است. برنج در صدر لیست اقلام وارداتی ایران قرار دارد.

این گزارش که عصر یکشنبه ۱۰ آذرماه منتشر شد می‌گوید که ایران از اول فروردین تا پایان آبان ماه ۲۴ میلیارد و ۶۰۵ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته که نسبت به سال گذشته ۱۲٫۷۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این مدت ارزش واردات نیز ۲۸ میلیارد و ۲۴۷ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی ۲۲٫۷۵ درصدی نشان می‌دهد.

ایران در این مدت یک میلیون و ۹۳۲ هزار تن گندم به ارزش ۷۵۱ میلیون دلار وارد کرده است که ۵۳٫۴۲ درصد نسبت به هشت ماه اول سال گذشته کاهش یافته است.

صادرات خودرو در این مدت ۲۳ میلیون دلار بوده است که کاهشی ۸۹٫۹۳ درصدی نشان می‌دهد؛ این در حالی است که ایران در همین مدت ۷۵۱ میلیون دلار واردات خودرو داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱٫۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش گمرک، میزان واردات دارو در مهرماه ۹۷ میلیون دلار بوده که این رقم آبان ماه به ۱۱۹ میلیون دلار رسیده است.

ایران در دوره یاد شده ۴ میلیارد و ۹۴۴ میلیون دلار صادرات میعانات گازی و ۶ میلیارد و ۴۰۵ میلیون دلار صادرات محصولات پتروشیمی داشته که به ترتیب کاهش ۲۱٫۳۶ درصدی و ۱۰٫۷۳ درصدی را نسبت به دور مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

میعانات گازی و محصولات پتروشیمی کلا ۴۷٫۲ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می دهند.

بر اساس این آمار، حدود ۹۳ درصد کل صادرات غیر نفتی ایران به کشورهای آسیایی و ۷۵٫۷ درصد واردات ایران از این کشورها بوده است.

آنچه که در گزارش یاد شده درباره کاهش تجارت خارجی ایران با کشورهای خارجی جالب توجه است، افزایش ۱۳۵٫۵ درصدی واردات ایران از هند طی هشت ماه گذشته نسبت به دور مشابه سال گذشته است. ایران در این مدت دو میلیارد و ۶۰۷ میلیون دلار کالا از هند وارد کرده است.
XS
SM
MD
LG