لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

هیجان دانشمندان با دیدن آفتاب‌پرست ۹۹ میلیون ساله


دانشمندان با کشف فسیل ۹۹ میلیون ساله یک آفتاب‌پرست در جنوب شرقی آسیا حلقه گمشده‌ای از تکامل خرندگان را یافته‌اند.

به گزارش رویترز، محققان موزه تاریخ طبیعی فلوریدا که این یافته را اعلام کردند می‌گویند این فسیل ۷۵ میلیون سال قدیمی‌تر از رکوددار قبلی است.

این فسیل چند دهه پیش در معدنی به همراه چند فسیل قدیمی دیگر کشف شد، اما دانشمندان به تازگی توانسته‌اند این یافته‌ها را تحلیل کنند.

ادوارد استنلی عضو گروه تحقیق می‌گوید «دیدن این حیوانات برای نخستین بار باورنکردنی و شگفت‌انگیز است. در واقع، اینکه چگونه آنها به این خوبی حفظ شده‌اند جالب و مهیج است».

دانشمندان عقیده دارند این حیوانات زمانی که نوزاد بودند در صمغ جنگل‌های میانمار کنونی گرفتار شدند.

همه بخش‌های بدن این حیوانات، شامل چشم‌ها و فلس‌های رنگی‌شان، به طرز چشمگیری خوب حفظ شده‌اند. دیگر خزندگان گرفتار شده در این صمغ فسیل شده یا همان کهربا، شامل یک مارمولک و یک مارمولک قطبی، نیز تقریبا دست نخورده باقی مانده‌اند.

«استنلی» گفت خزندگان کوچک بدن ظریفی دارند و عموما به سرعت متلاشی می‌شوند. اما صمغ آنها را از گزند حفظ کرده است.

محققان از فناوری اشعه ایکس با دقت بالا برای مطالعه موجودات و تخمین عمر صمغ بدون نیاز به شکستن آن استفاده می‌کنند.

این کشف به محققان کمک خواهد کرد بیشتر در مورد «اکوسیستم گمشده» در جهان و گونه‌های مدرن جانوران دانش کسب کنند.

به گزارش کریستین ساینس مانیتور، دانشمندان معتقدند جمعیت متنوعی از خزندگان، از موجوداتی کاملا شبیه مارمولک‌ها و آفتاب‌پرست‌های امروزی تا حیواناتی که هیچ شباهتی به امروزی‌ها نداشتند، در آن زمان در منطقه می‌زیستند.

فسیل یافت شده دارای ستون فقرات کوتاهتر با تعداد مهره کمتر نسبت به آفتالب‌پرست‌های امروزی است. از آنجایی که کهربا از صمغ درخت تولید می‌شود فقط در مناطق جنگلی شکل می‌گیرد. بنابراین، این حیوانات می‌بایست مدت زیادی در میان درختان زندگی کرده باشند.

هوا در جنگل‌های استوایی گرم و مرطوب است و باعث سریع متلاشی شدن همه چیز می‌شود. اما حیوانات که در صمغ هستند، از این آسیب‌ها در امان می‌مانند.

XS
SM
MD
LG