لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

افزايش چشمگير واردات نفت کره جنوبی از ايران


At Sea -- Malta-flagged Iranian crude oil supertanker "Delvar" is seen anchored off Singapore, 01Mar2012
At Sea -- Malta-flagged Iranian crude oil supertanker "Delvar" is seen anchored off Singapore, 01Mar2012
حجم واردات نفت کره جنوبی از ايران طی ماه گذشته به شدت افزايش نشان می‌دهد.
خبرگزاری رويترز پنجشنبه ۲۴ مرداد با استناد به آمار گمرک کره جنوبی گزارش داد که اين کشور طی ماه ماه گذشته ۸۱۵ هزار و ۴۴۷ تن نفت خام از ايران خريده است که نسبت به ماه قبل آن ۴۴ درصد و نسبت به ژوئيه سال گذشته تا ۳۸ درصد افزايش نشان می‌دهد.

اين گزارش، افزايش چشمگير واردات نفت ايران توسط دولت سئول را «غيرمنتظره» عنوان کرده و گفته است که با توجه به خريد اين حجم از نفت ايران، به نظر نمی‌رسد کره جنوبی بتواند به تعهدات خود برای کاهش هرچه بيشتر واردات نفت از ايران عمل کند.

کره جنوبی به همراه هند، چين و ديگر مشتريان نفتی ايران در ماه ژوئن به خاطر گرفتن معافيت از تحريم‌های آمريکا، توافق کرده بودند که واردات نفت از ايران را تا شش ماه آينده باز هم کاهش دهند.

محاسبات رويترز نشان می‌دهد که کره جنوبی طی دو ماه ژوئن و ژوئيه بطور متوسط روزانه حدود ۱۶۶ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده است که نسبت به متوسط واردات نفت ايران توسط اين کشور در شش ماه قبل از ژوئن تا ۱۲ درصد افزايش نشان می‌دهد.

کره جنوبی با توجه به تعهدات خود در مقابل آمريکا بايستی از ژوئن سال جاری تا ماه نوامبر دوباره واردات نفت از ايران را ۱۵ درصد کاهش داده و روزانه حداکثر ۱۲۶ هزار بشکه نفت از ايران وارد کند.

يک منبع آگاه به رويترز گفته است که واردات نفت هميشه در ماه‌های مختلف فرق می‌کند و در جمع‌بندی نهايی کره جنوبی می‌تواند طی شش ماه به آنچه قول داده عمل کند. به گفته وی، احتمالا قيمت پايين نفت در ماه گذشته نسبت به ديگر ماه‌ها باعث افزايش خريد نفت کره از ايران شده است.

دفعه قبل که کره جنوبی از تحريم‌های آمريکا معافيت گرفت، قول داده بود که از دسامبر ۲۰۱۲ تا مه ۲۰۱۳ واردات نفت از ايران را ۱۵ درصد کاهش دهد و با واردات روزانه ۱۴۸ هزار بشکه نفت از ايران توانست به به تعهد خود عمل کند. اين کشور در شش ماهه منتهی به دسامبر سال ۲۰۱۲ نيز واردات نفت از ايران را تا ۲۰ درصد کاهش داده بود.

کره جنوبی پنجمين کشور مصرف کننده نفت در جهان است و طی ماه گذشته ۱۱٫۱۶ ميليون تن واردات نفت داشته است.
XS
SM
MD
LG