لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

کارتون جدید لورل و هاردی در پنجاهمین سالگرد درگذشت استن لورل


پنجاه سال از درگذشت «استن لورل»، کمدین معروف انگلیسی می‌گذرد و به همین مناسبت «گومانت انیمیشن»، از استودیوی فرانسوی گومانت اعلام کرده که سری جدید کارتونی لورل و هاردی را تولید خواهد کرد.

به نوشته مجله «ورایتی»، استودیوی فیلم ۱۲۰ ساله گومانت تأیید کرده که برای تولید سری جدید انیمیشن دو بعدی لورل و هاردی را بر اساس شخصیت‌های زوج «استن لورل» و «اولیور هاردی» سرمایه‌گذاری کرده و حقوق این مجموعه را از شرکت «لری هرمان» خریداری کرده است.

پنجاه سال پیش نخستین مجموعه کارتونی لورل و هاردی منتشر شده بود.

شخصیت‌های لورل و هاردی، که استن لورل و اولیور هاردی نقششان را بازی می‌کردند، در دهه ۱۹۲۰ به شهرتی جهانی رسیدند. این دو بازیگر سینما با فیلم‌های صامت شروع کردند و در ‌‌نهایت در بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی در کنار یکدیگر ظاهر شدند.

اینک در پنجاهمین سالگرد درگذشت استن لورل «پیر گومانت»، مدیر عامل شرکت «گومانت انیمیشن»، اعلام کرد که این مجموعه تصمیم دارد سریالی کارتونی را با رنگ و رویی جدید بر اساس دو شخصیت محبوب سینما تولید کند: «بدون شک لورل و هاردی از شناخته شده‌ترین چهره‌های دنیا هستند و شخصاً سال‌های سال آرزو داشتم که بتوانم به نوعی این اثر به یاد ماندی را دوباره مطرح کنم. سال ۱۹۶۶ هانا باربارا یک سریال کارتونی ۱۵۶ قسمتی لورل و هاردی ساخت و هواداران این دو در سرتاسر دنیا عاشق این مجموعه شدند. ما می‌خواهیم که آنها را با رنگ و رویی تازه و طراحی و حس و حالی امروزی ارائه کنیم و در عین حال طنز آنها را هم حفظ کنیم، یعنی چیزی که لورل و هاردی را به شهرتی جهانی رساند».

مجموعه جدید لورل و هاردی ۷۸ قسمت هفت دقیقه‌ای خواهد داشت و بچه‌های ۵ تا ۸ ساله مخاطبین اصلیش خواهند بود؛ گرچه به گفته تولیدکنندگان آن «بچه‌ها از همه گروه‌های سنی» با این کارتون‌ جدید ارتباط برقرار خواهند کرد.

روزنامه «تلگراف» هم در مطلبی به مناسبت پنجاهمین سالگرد درگذشت استن لورل به آغاز کار او و شروع همکاریش با اولیور هاردی پرداخت. به نوشته این روزنامه، لورل (که به هنگام تولد «آرتور استنلی جفرسون» نام داشت) روز ۲۳ فوریه سال ۱۹۶۵، ۴ اسفند سال ۱۳۴۳، درگذشت، او و «اولیوِر نوروِل هاردی» هر دو در اواخر دهه چهارم زندگی خود بودند که به معنای واقعی کلمه موفقیت بر روی صفحه نقره‌ای را تجربه کردند. یک بار در سال ۱۹۳۲ برای فیلم کوتاه‌شان به نام «جعبه موسیقی» برنده جایزه اسکار شدند و یک بار دیگر در سال ۱۹۳۵ برای فیلم «این به آن در» نامزد دریافت یک اسکار دیگر.

«پال مِرتون»، کمدین بریتانیایی، زمانی گفت که بین تمام فیلم‌های لورل و هاردی صامت‌ها را ترجیح می‌دهد و از بین آنها هم فیلم «کسب و کار حسابی» محصول سال ۱۹۲۹ را، فیلمی که در آن دو دوست چاق و لاغر معروف سینما نقش دو فروشنده دوره‌گرد را بازی می‌کنند که به در خانه‌ها می‌روند و تلاش می‌کنند درخت کریسمس بفروشند.

اما تأثیر لورل و هاردی روی دنیای سینما و کمدی بسیار فرا‌تر از دوران سینمای صامت است، برای نمونه تکه کلام «دوه!...»، که شخصیت «هومر سیمپسون» در کارتون «سیمپسون‌ها» تکرار می‌کند، از «فینالیسون» گرفته شده، یعنی‌‌ همان بازیگر سیبیلوی اسکاتلندی که در ۳۳ فیلم لورل هاردی بازی کرد.

«کرت وونگوت»، نویسنده «سلاخ‌خانه شماره پنج»، هم در توصیف میزان تأثیرپذیریش از لورل و هاردی گفته بود: «یادم هست از شدت خنده از کارهای این دو روده‌بُر می‌شدم. اما یک جور تراژدی هم اینجا وجود داشت. این دو مرد برای دنیای واقعی ما بیش از حد شیرین هستند و در چنین فضایی همیشه یک خطر هست که تهدیدشان می‌کند.»

هاردی در توصیف شخصیت «لورل و هاردی» گفته بود: «این دو تا آدمی که ما نقششان را بازی می‌کردیم، انسان‌های خیلی خیلی خوبی بودند و هیچ وقت به هیچ جا نرسیدند چون به شدت خنگ بودند اما خودشان هیچ وقت نفهمیدند که تا این حد خنگ هستند.» یا آنطور که لورل در اولین گاف به هاردی می‌گوید: «من اینقدر که ظاهر تو نشان می‌دهد احمق نیستم!»

XS
SM
MD
LG