لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

تظاهرات در سودان در اعتراض به مرگ دانشجویان


 تظاهرات دانشجویان در روز یکشنبه در شهر خارطوم
تظاهرات دانشجویان در روز یکشنبه در شهر خارطوم
نیروهای امنیتی سودان دوشنبه ۲۰ آذر برای متفرق کردن معترضان که برای سومین روز پیاپی دست به تظاهرات زدند، از شلیک گاز اشک‌آور و ضربات باتوم استفاده کردند.

این اعتراض‌ها پس از مرگ چهار دانشجوی دانشگاه الجزیره واقع در اقلیم دارفور آغاز شد که در نزدیکی دانشگاه در اعتراض به بالا بودن شهریه دانشگاه، دست به تحصن زده بودند. جنازه این دانشجویان در کانال آبی نزدیکی محل تحصن‌شان یافته شد.

به گزارش رویترز، دوشنبه، نزدیک به ۶۰۰ دانشجوی معترض، در بزرگترین تظاهرات از زمان مرگ دانشجویان، در خیابان‌های خارطوم پایتخت سودان تظاهرات کردند. آنها شعار می‌دادند «کشتن دانشجو کشتن امت است» و «انقلاب انقلاب تا پیروزی».

معترضان تلاش کردند به سمت ترمینال اتوبوس‌های مسافربری در خارطوم حرکت کنند، اما نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌‌آور و ضربات باتوم با آنها مقابله کرده و شماری از آنها را بازداشت کردند.

سودان تاکنون موفق شده است مانع از در گرفتن اعتراض‌های گسترده‌ای بشود که از دو سال گذشته به سرنگونی رهبران تونس، مصر، یمن و لیبی انجامید. اما افزایش قیمت مواد غذایی در دو سال اخیر باعث شد اعتراض‌هایی محدود در این کشور به وقوع بپیوندد.

دوشنبه، نیروهای امنیتی دانشگاه خارطوم که یکشنبه شاهد تظاهرات اعتراض‌آمیز بود را محاصره کردند.

فعالان دانشجویی، مسئولان دولتی را مسئول مرگ چهار دانشجوی تحصن‌کننده می‌دانند.
سخنگوی اتحادیه دانشجویان دارفور روز شنبه گفت که دانشجویان کشته شده، خواستار معاف شدن از تعرفه‌های تحصیلی بودند.

این اتحادیه اعلام کرده است که جنازه‌های دانشجویان در کانال آبی در مزرعه‌ای نزدیک محل تحصنشان یافته شد. پلیس منطقه اما می‌گوید تنها جنازه دو دانشجو را یافته است که آثار خشونتی روی آنها دیده نمی‌شود.

وزارت دادگستری سودان اعلام کرد که کمیته‌ای برای تحقیق در ماجرا تشکیل خواهد داد.
خرداد و تیر گذشته، تظاهراتی در سراسر سودان در اعتراض به تصمیم دولت برای اجرای سیاست صرفه جویی و متوقف کردن یارانه‌های سوخت، برگزار شد. اما پس از یورش امنیتی نیروهای دولتی و دستگیری بسیاری از فعالان، این اعتراض‌ها آرام شد.

بحران اقتصادی در سودان پس از جدایی جنوب این کشور آغاز شد. سودان در پی این رخداد، حدود ۷۵ درصد از منابع نفتی خود را از دست داد.
XS
SM
MD
LG