لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

گالوپ: ۶۰ درصد آمریکایی‌ها ایران را تهدید جدی می‌دانند


برپایه تازه‌ترین نظر سنجی موسسه گالوپ که در روزهای اول تا سوم فوريه ۲۰۱۰ انجام شده، اکثريت مردم آمريکا توان نظامی ايران را تهدیدی جدی و خطرناک برای منافع دولت ايالات متحده قلمداد می‌کنند.

در این نظر سنجی که به صورت تلفنی از ۱۰۲۵ شهروند بالای ۱۸ سال انجام شده، پرسش‌شوندگان نظر خود را درباره هفت تهدید پیشنهادی این موسسه، اعلام کرده‌اند.

از ميان افراد مورد سؤال قرار گرفته، ۶۱% از پرسش‌شوندگان، توان نظامی ايران را به عنوان خطر «جدی و خطرناک» ارزیابی کرده‌اند؛ این در حالي است که ۲۹% از پرسش‌شوندگان توان نظامی ايران را تنها «تهدید مهم» دانسته و ۸% نيز چنین «تهدیدی» را نه جدی و نه مهم دانسته‌اند و۲% باقی‌مانده هم نظری ارائه نداده‌اند؛ در این نظر سنجی مردم آمریکا تهدید ایران برای آمریکا را هم‌تراز با کره شمالی دانسته‌اند.

در این نظر سنجی مناقشه اعراب با اسرائيل با ۴۷% در رتبه چهارم و تهدید نظامی روسيه با ۲۳% در جای هفتم قرار دارد.

کارشناسان اين مؤسسسه همچنين ياد آور می شوند که اين نظر سنجی قبل از سفراخير هيلاری کلينتون وزيرامور خارجه آمريکا به کشورهای عرب حاشيه خليج فارس انجام شده و روشن نيست که سخنان خانم کلينتون مبنی بر تبديل شدن ايران به يک ديکتاتوری نظامی و هشدار به عواقب عملکرد ايران چقدر توانسته باشد افکار عمومی آمريکا را عوض کرده باشد.

از ديگر نکات قابل توجه در اين نظر سنجی تمايلات حزبی پرسش‌شوندگان بوده است. در حاليکه ۶۸% از پرسش‌شوندگان طرفدار حزب جمهوريخواه در آمريکا به جدی بودن خطر توان نظامی ايران معتقدند، تنها ۴۷% از پرسش‌شوندگان طرفدار حزب دمکرات نظری مشابه دارند.


ديدگاه های متفاوت دو نسل

کارشناسان مؤسسه گالوپ اختلاف نظر نسل قديم آمريکا در برخورد با مسائل ايران با نسل جديد قابل توجه دانسته‌اند. در اين نظر سنجی در حاليکه ۶۰% از افراد بالای ۳۰ سال معتقد به جدی وخطرناک بودن توان نظامی ايران هستند، تنها ۴۷% از پرسش‌شوندگان زير ۳۰ سال نظری مشابه دارند.

اين کارشناسان بر اين باورند که تجربه بحران گروگان‌گيری ديپلمات‌های آمريکايی در اوايل انقلاب ايران برای نسل قديم پررنگ‌تر بوده و نسل جديد در آن زمان به دنيا نيامده بودند.

با اين حال اين نظر سنجی نشان می‌دهد که مسئله تروريسم بين‌المللی همچنان اصلی‌ترين موضوع نگران‌کننده مردم آمريکا در دهه کنونی است.

در نظر سنجی که توسط موسسه گالوپ درسال ۲۰۰۴ نيز انجام شد، در حاليکه ۸۲% از پرسش‌شوندگان تروريسم بين المللی را مهمترين تهدید برای امنیّت ملی آمريکا معرفی کردند، در اين نظر سنجی نیز تروريسم بين المللی با ۸۱% همچنان دغدغه اصلی مردم شناخته شده است.

کارشناسان مؤسسه گالوپ درصد خطای اين نظر سنجی را ۴% اعلام کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG