لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۸

عمان ورود ماکیان را از ایران و هند ممنوع کرد


خبرگزاری دولتی عمان روز شنبه اعلام کرد که دولت اين کشور ورود ماکیان - مرغ و خروس - و تمام فرآورده های غذایی مرتبط را از ايران و هند ممنوع اعلام کرده است.


دليل این ممنوعیت در گزارش حبرگزاری عمانی ذکر نشده است، اما هفته گذشته سازمان جهانی بهداشت حیوانات اعلام کرد که آنفلوانزی مرغی در شمال ایران شیوع پیدا کرده است.


همچنین روز چهارشنبه پس از اعلام سازمان بهداشت جهانی - WHO - مبنی بر مشاهده آنفلوانزای مرغی در هند، در شرق اين کشور، کارگران دامپزشکی، هزاران مرغ را کشتند.


سازمان دامپزشکی ايران هم مواردی از ویروس آنفلوانزای کشنده را در بين غازها و اردک های شمال کشور گزارش کرده است، اما رسانه های داخلی اعلام کرده اند که هيچ مورد انسانی ديده نشده است.


ايران اولين بار در سال ۲۰۰۶ يافتن اين نوع از آنفلوانزا را در بين غازهای وحشی شمال کشور گزارش کرد.

اين نوع از ویروس آنفلوانزای پرندگان که «H5N1» نام دارد، به گفته دانشمندان به راحتی می تواند از انسانی به انسان ديگر منتقل شود.


ايران اولين بار در سال ۲۰۰۶ يافتن اين نوع از آنفلوانزا را در بين غازهای وحشی شمال کشور گزارش کرد.


بیماری مرگبار


آنفلوانزای مرغی در برخی از افراد با سرفه آغاز می شود و سپس به تنگی نفس، درد در عضلات و تب می انجامد. اين بيماری در بسياری از موارد با مرگ پايان می يابد.


آغاز اين بيماری با علايم يک سرماخوردگی معمولی همراه است و همين امر کار را برای تشخيص آن دشوار می کند.


پروفسور پيتر اوپن شا، رييس بخش عفونت های تنفسی در موسسه ملی قلب و ريه لندن در اين باره به راديو اروپای آزاد/راديو آزادی می گويد: «اين در واقع يکی از مشکلات ما همين است که آنفلوانزای مرغی هيچ ويژگی منحصر به فردی ندارد. تنها نکته ای که وجود دارد اين است که اين بيماری بيشتر با درد در ناحيه شکم، استفراغ و اسهال همراه است. البته اين علائم هم تنها در ۵۰ درصد از موارد ديده می شود و علاوه بر اين در صورت ابتلای فردی به آنفلوانزای مرغی سه تا هفت روز طول می کشد تا اين بيماری علائم خود را نشان می دهد.»


در اين مدت انسان صرفا دچار يک تب ملايم و ضعف بدنی می شود. از همين رو بسياری موضوع را جدی نمی گيرند و اغلب پس از گذشت يک هفته به بيمارستان مراجعه می کنند.


پروفسور پيتر اوپن شا می گويد: «به هنگام مراجعه افراد به بيمارستان اغلب کار از کار گذشته است. بسيار مهم است که اگر فردی به آنفلوانزای مرغی مبتلا شده، به سرعت درمان شود، ترجيحا در ۲ روز نخست و يا حتی در صورت امکان ظرف ۸ ساعت پس از ابتلا يعنی هنگامی که فرد به تب ۳۸ درجه مبتلا شده است. به همين دليل مهم است که همه يک دماسنج ديجيتال در دسترس داشته باشند.»


به گفته کارشناسان در ۷۰ درصد موارد، افراد در نتيجه تماس با پرندگان بيمار، به آنفلوانزای مرغی مبتلا می شوند.


XS
SM
MD
LG