لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

تلاش برای نجات افراد مدفون در زیر آوار صخره ای در قاهره


مقام های مصری می گويند تاکنون جسد ۳۱ نفر را از زير آوار در منطقه المقطم بيرون کشيده اند. (عکس: AFP)
مقام های مصری می گويند تاکنون جسد ۳۱ نفر را از زير آوار در منطقه المقطم بيرون کشيده اند. (عکس: AFP)

در پی فرو ريختن بخشی از یک صخره بزرگ در شهرکی فقير نشين واقع در شرق قاهره، ده ها نفر کشته و تعداد نامعلومی نیز در خانه هايشان زير آوار مدفون شدند.


مقام های مصری می گويند تاکنون جسد ۳۱ نفر را از زير آوار در منطقه المقطم بيرون کشيده اند. ۴۶ نفر از آسيب ديدگان اين حادثه نيز تاکنون در بيمارستان های قاهره بستری شده اند.


نيروهای امدادی به همراه ماشين های سنگين راه سازی پس از اين حادثه که شنبه شب رخ داد، در تلاشند افراد مدفون شده زير صدها تن سنگ و خاک را نجات دهند.


حيدر بغدادی، نماينده اين منطقه در پارلمان مصر، به شبکه الجزيره گفت که برخی از افرادی که هنوز زنده مانده اند با موبايل از زير اوار تقاضای کمک کرده اند.

در همين حال، ساکنان محل به همراه وابستگان حادثه ديدگان با دست در حال جابجايی آوار هستند تا بتوانند افراد زنده بيشتری را نجات دهند.

حيدر بغدادی، نماينده اين منطقه در پارلمان مصر، به شبکه «الجزيره» گفت برخی از افرادی که هنوز زنده مانده اند با موبايل از زير آوار تقاضای کمک کرده اند.


دست کم ۵۰ خانه در اين حادثه آسيب ديده اند. اين منطقه با ۱.۲ ميليون نفر جمعيت يکی از مناطق پرجمعيت شهر ۱۷ ميليونی قاهره است.


به گزارش «آسوشيتد پرس»، انور راغب، يکی از ساکنان محل، در حالی که اجساد را نگاه می کرد، می گفت: «همه خانواده من زير صخره هستند. نمی دانم چه کار کنم؛ کاری نمی توانم بکنم من فقط می خواهم بچه هايم بازگردند.»


مصطفی، شش ساله در بيمارستان فرياد می زد: «پدرم کجاست؟ مادرم کجاست؟» اما پدر و مادر و سه برادر او جان خود را از دست داده بودند.


از آنجا که اين حادثه شب هنگام رخ داد، چند ساعت طول کشيد که ماشين های سنگين به محل آورده شوند.


از سوی ديگر، آوردن ماشين های سنگين به خيابان های باريک محل به دشواری انجام می گیرد. المقطم، ناحیه ای حاشيه نشين است که روستا نشينان مصر پس از مهاجرت به آنجا آمده اند.


حيدر بغدادي، نماينده اين محل، می گويد در سال ۲۰۰۲ نيز در حادثه ای مشابه ۲۷ نفر جان خود را از دست دادند.


هانی رفعت، روزنامه نگار، گفت: «يکی از علت های سقوط تخته سنگ ها اين است که سيستم فاضلابی وجود ندارد و پساب ها کوه را فرسايش می دهد.»


حيدر بغدادی نيز گفت: اين منطقه برای سکونت خطرناک اعلام شده است، با اين حال، دولت تنها گروهی از ساکنان اين منطقه را در جای ديگر اسکان داده است.


نظيف احمد، نخست وزير مصر، با صدو بيانيه ای در ارتباط با اين حادثه اعلام کرد: «ما گام به گام اين مسئله را دنبال می کنيم و رفاه و سلامت ساکنان را فراهم می کنيم....می خواهيم بار ديگر ساختمان سازی غيراصولی در مناطق خطرناک را گوشزد کنيم.»


XS
SM
MD
LG