لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

اعتراض مردم به اجرای اعدام در سیرجان چند کشته به جا گذاشت


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
عصر سه‌شنبه اول دی‌ماه و در جريان شليک ماموران نيروی انتظامی به معترضان به اعدام دو نفر که قرار بود به اتهام محاربه در شهر سيرجان اعدام شوند، دست‌کم ۲ نفر کشته و بيش از ۲۵ نفر مجروح شدند.

معاون سياسی و امنيتی استانداری کرمان تائيد کرد که در جريان اعتراض مردم به اعدام اسماعيل‌ فتحی‌‌زاده و محمد اسفنديارپور در ملاء عام و بر اثر شليک ماموران نيروی انتظامی به معترضان دست‌کم ۲ نفر کشته و ۲۵ نفر زخمی شده‌اند.

جواد کمالی به خبرگزاری‌های ايسنا و فارس گفت که درگيری ماموران با مردم معترض «بر اساس وظيفه ذاتی نيروی انتظامی» صورت گرفته و از کشته‌شدگان نيز به عنوان «مهاجمان به نيروی انتظامی» نام برد.

به گفته معاون سياسی و امنيتی استانداری کرمان، دو متهم به محاربه سرانجام سه‌شنبه شب در زندان سيرجان اعدام شدند.

همزمان سايت ادوارنيوز، رسانه اينترنتی سازمان دانش‌آموختگان ايران، از سيرجان گزارش داد که «بيش از ۳۰ تن از شهروندان سيرجانی در جريان برگزاری مجدد مراسم اعدام عصر سه‌شنبه در اين شهرستان کشته و مجروح شدند».

بنا بر اين گزارش، «پس از عدم موفقيت نيروهای انتظامی در اجرای مجازات اعدام دو محکوم به اعدام در صبح روز سه‌شنبه با تاکيد شورای تامين شهرستان سيرجان مراسم اعدام مجدد عصر امروز سه‌شنبه در اين شهرستان برگزار شد که با حضور بيش از ۵ هزار نفر از مردم و واکنش اعتراضی آنان، اين مراسم به صحنه درگيری شهروندان و نيروهای انتظامی بدل شد و با صدور فرمان تيراندازی از سوی مقامات انتظامی و امنيتی و اجرای اين فرمان ۳ تن از شهروندان عادی در محل اجرای مجازات کشته شدند».

اين سايت افزود که «بر اساس گزارش‌های موثق ۷ تن ديگر نيز به‌شدت مصدوم شده‌اند که پزشکان از آنها قطع اميد کرده و همچنين بيش از ۲۰ تن ديگر نيز جهت مداوا به بيمارستان‌های کرمان اعزام شده‌اند».

مراسم اعدام در ملاء عام دو بار از سوی مردم به هم خورد

درگيری در شهر سيرجان واقع در استان کرمان پس از آن رخ داد که صبح روز سه‌شنبه گذشته قرار بود ۲ نفر به اسامی اسماعيل‌ فتحی‌‌زاده و محمد اسفنديارپور به اتهام سرقت مسلحانه و به عنوان محارب در ملاء عام اعدام شوند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، صبح سه‌شنبه پس از اجرای حکم اعدام اين دو نفر در يکی از میدان‌های شهر سيرجان، معترضان به اعدام ماموران حاضر در محل را سنگ‌باران کرده و دو متهم اعدام شده را از طناب دار پايين کشيده و آنها را فراری دادند.

به گفته فرج‌الله کارگر، دادستان سيرجان، شورای تامين اين شهر ساعتی بعد از فراری دادن دو اعدامی که سن آنها بين ۱۹ تا ۲۴ سال بود، دستور بازداشت معترضان به اجرای حکم اعدام و دو محکوم به اعدام را صادر کرد.

ظهر سه‌شنبه هادی خالقی‌نسب، مدير کل روابط عمومی استان کرمان، به خبرگزاری‌های فارس و ايسنا گفت که دو متهم محکوم به اعدام در حين فرار از شهرستان سيرجان به سوی بندرعباس به همراه ۵ نفر به عنوان «عامل فرار» از سوی «ماموران امنيتی و اطلاعاتی» بازداشت شدند.

دادگستری استان کرمان نيز همزمان در اطلاعيه‌ای اعلام کرد که به دستور قاضی اين پرونده دو محکوم به اعدام عصر سه‌شنبه برای دومين بار در شهر سيرجان و در ملاء عام اعدام خواهند شد.

اما عصر سه‌شنبه هنگامی که ماموران قصد داشتند بار ديگر ۲ متهم به محاربه را اعدام کنند با اعتراض مردم و بستگان آنها مواجه شدند و در اثر شليک ماموران نيروی انتظامی به سوی معترضان دست‌کم ۲ نفر کشته و ۲۵ نفر مجرو ح شدند.

جواد کمالی، معاون سياسی و امنيتی استانداری کرمان، کشته‌شدگان در سيرجان را «مهاجمان به نيروی انتظامی» ناميد و به خبرگزاری ايسنا گفت: «تعدادی از بستگان اين دو اعدامی ديروز به ماموران انتظامی حمله کردند که در تبادل آتش دو تن از مهاجمان کشته و ۲۵ نفر مجروح شدند.»

وی همچنين گفت که «در اين درگيری به تعدادی از ماشين‌های نيروی انتظامی آسيب وارد شده است».

جواد کمالی همچنين صبح چهارشنبه خبر داد که اسماعيل‌ فتحی‌‌زاده و محمد اسفنديارپور دو محکوم به اعدام سرانجام شامگاه سه‌شنبه در زندان سيرجان اعدام شده‌اند.

معاون سياسی امنيتی استانداری کرمان همچنين معترضان به اعدام در سيرجان را به برخورد شديد تهديد کرد و گفت که «با عوامل درگيری و مخلان نظم عمومی در راستای اجرای قانون به‌شدت برخورد خواهد شد و نيروهای اطلاعاتی در حال شناسايی عوامل اين درگيری هستند».
XS
SM
MD
LG