لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

وداع با کن تیلور، منجی کارمندان سفارت آمریکا در تهران


کن تیلور، سفیر سابق کانادا در تهران که در جریان گروگانگیری سال ۱۳۵۸ به چند کارمند سفارت آمریکا در اقامتگاه خود پناه داده بود در سن ۸۱ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان روده درگذشت.
کن تیلور، سفیر سابق کانادا در تهران که در جریان گروگانگیری سال ۱۳۵۸ به چند کارمند سفارت آمریکا در اقامتگاه خود پناه داده بود در سن ۸۱ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان روده درگذشت.

مراسم خاکسپاری کن تیلور، سفیر سابق کانادا در تهران که در بحران گروگان‌گیری سال ۱۳۵۸ به کارمندان سفارت آمریکا در اقامتگاه خود پناه داد، روز سه‌شنبه، ۵ آبان در تورنتو با حضور مقامات عالی کانادا و سفیر ایالات متحده در این کشور برگزار شد.

گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، از جو کلارک، نخست‌وزیر سابق کانادا در دوره گروگان‌گیری و جاستن ترود، نخست‌وزیر جدید کانادا به عنوان چهره‌های شاخصی نام می‌برد که در این مراسم حضور یافتند تا با معروف‌ترین دیپلمات کانادایی در جهان وداع کنند.

آقای کلارک در این مراسم با اشاره به کمک‌های کن تیلور به گروگان‌های آمریکایی گفت که رفتار و شهامت وی در این ماجرا تحسین جهانیان را برانگیخت و «این رفتاری است که از یک کانادایی انتظار می‌رود».

کن تیلور روز پنج‌شنبه، ۲۴ مهر در ۸۱ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان روده درگذشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد آقای تیلور چند نفر از کارمندان سفارت آمریکا را به مدت سه ماه در منزل معاون خود به نام جان شیرداون در تهران پنهان کرد. او با تهیه بلیط هواپیما و تحت فشار قرار دادن دولت کانادا برای صدور ویزای جعلی برای این افراد مقدمات فرار آنها از ایران را فراهم کرد.

او به خاطر نقش مهمش در کمک به فرار کارمندان سفارت آمریکا به عنوان یک قهرمان در آمریکا و کانادا مورد ستایش قرار گرفت.

برخی از اقدامات کن تیلور در حوادث پس از انقلاب ایران در فیلم هالیوودی آرگو محصول ۲۰۱۲ منعکس شده است. اما آقای تیلور و برخی از مقامات سیاسی دیگر آن زمان، مثل جیمی کارتر رییس جمهور آمریکا در زمان وقوع حادثه گروگانگیری، معتقد بودند که در این فیلم نقش سفیر کانادا در عملیات فراری دادن کارمندان سفارت ناچیز منعکس شده است.

پت تیلور، همسر آقای تیلور گفت ابتلا وی به بیماری سرطان در ماه اوت امسال تشخیص داده شد. به گفته او، کن تیلور که در سال ۱۹۳۴ در کالگاری متولد شد، در تمام دوران زندگی خود در کمک به ديگران سخاوتمند بوده است.

خانم تیلور در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت :«او بدون هیچ چشم داشتی به بسیاری از افراد کمک کرد و دقیقا به خاطر همین سخاوتمندی او بود که ماجرای کمک به کارمندان سفارت آمریکا در تهران اتفاق افتاد. او حتی یک لحظه در این مورد تردید نکرد. میراث زندگی او این است که دادن و کمک کردن مهم است و نه گرفتن. او با تمام دوستانش چنین رفتاری داشت.»

شش نفر از کارمندان سفارت آمریکا هنگام حمله به ساختمان توانستند از معرکه بگریزند. آنها پنج روز به اشکال مختلف خود را پنهان کرده و در نهایت به مدت سه ماه در اقامتگاه سفیر کانادا پنهان شدند.

سازمان سی‌آی‌ای در مورد نحوه نجات این افراد با دولت کانادا تماس داشت و دولت کانادا برای این افراد پاسپورت جعلی صادر کرد.

رونالد ریگان، رییس جمهور اسبق آمریکا با دعوت از کن تیلور به کاخ سفید از کمک‌های او قدردانی کرد. چند سال بعد او به عنوان سرکنسول کانادا در نیویورک انتصاب شد و به پاس خدماتش کلید شهر نیویورک به او اهدا شد.

روز پنجشنبه پس از مرگ کن تیلور بسیاری از او قدردانی کردند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در توئیت خود نوشت آقای تیلور شجاعت بی‌نهایتی از خود نشان داد و اقدام او تاکیدی است برعمق مناسبات آمریکا و کانادا. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت که اقدامات آقای تیلور در جریان گروگانگیری بدون شک قهرمانانه بود.

استیفن هارپر، نخست‌وزیر قبلی کانادا از خبر مرگ کن تیلور اظهار تاسف کرده و گفت: «او در دوران سفارت در ایران با پناه دادن به کارمندان سفارت آمریکا جان خود را به خطر انداخت. کن تیلور نماینده بهترین ارزش‌های سیاست خارجی کانادا بود.»

هر چند این اقدامات کن تیلور یک بار دیگر با اکران فیلم آرگو معرفی و مشهور شد، اما خود آقای تیلور پس از اکران فیلم گفته بود که در آرگو، کاناداصرفابه عنوان یک نظاره‌گر اقدامات قهرمانانه ماموران سی‌آی‌ای توصیف شده است.

اکران اولیه این فیلم در جشنواره فیلم تورنتو در سال ۲۰۱۲ خشم دوستان کن تیلور را برانگیخت.

در توضیحات نوشتاری پایان فیلم آرگو یادآوری می شود که کن تیلور به خاطر نقشی که در فراری دادن کارمندان سفارت آمریکا ایفا کرد ۱۱۲ مورد جایزه و تقدیر رسمی دریافت کرده است. اما اشاره می کند که گویا کن تیلور لیاقت این قدردانی را ندارد، چون فیلم اینطور تمام می شود که سازمان سی‌آی‌ای تصمیم می گیرد به کانادا اجازه دهد به خاطر کمکش در این ماجرا اعتبار کسب کند.

در سال ۲۰۱۳ یکبار دیگر داستان کن تیلور در ماجرای گروگانگیری در قالب فيلم مستندی با عنوان «مرد ما در تهران» در جشنواره فیلم تورنتو بازگو شد.

از کن تیلور علاوه بر همسرش، پسری به نام داگلاس به جا مانده است.

XS
SM
MD
LG