لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

ایران پس از تهدید فدراسیون جهانی والیبال اجازه حضور زنان در رقابت‌های کیش را داد


حضور زنان به عنوان تماشاگر بازی‌های والیبال در ایران سال‌هاست که به چالشی جدی برای کنشگران مدنی و جامعه زنان ایران تبدیل شده است. (عکس آرشیوی است)
حضور زنان به عنوان تماشاگر بازی‌های والیبال در ایران سال‌هاست که به چالشی جدی برای کنشگران مدنی و جامعه زنان ایران تبدیل شده است. (عکس آرشیوی است)

رسانه‌های ایران می‌گویند که زنان اجازه یافته‌اند مسابقات جهانی والیبال ساحلی کیش را از جایگاه تماشاگران دنبال کنند. این اتفاق به دنبال هشدار فدراسیون جهانی والیبال به مسئولان برگزاری این رقابت‌ها رخ داد.

روز چهارشنبه ۲۷ بهمن گزارش‌هایی منتشر شد حاکی از اینکه زنان ایرانی از ورود به محل برگزاری مسابقات منع شده‌اند، امری که واکنش شدید فدراسیون جهانی والیبال را به دنبال داشت تا جایی که این نهاد بین‌المللی تهدید کرد این مسابقات را تعلیق خواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در همین روز اظهارات کسری غفوری، سرپرست سازمان والیبال ساحلی ایران، را بازتاب داد که مسئله ممانعت از حضور زنان در محل برگزاری مسابقات را رفتاری «غیرمسئولانه» دانسته بود.

به گفته آقای غفوری، جلسه‌ای با حضور مسئولان نیروی انتظامی و مقامات فدراسیون جهانی والیبال برگزار شد تا این موضوع حل و فصل شود.

ساعتی بعد ایسنا گزارش داد که ورود زنان برای تماشای تور جهانی والیبال ساحلی کیش آزاد شده است.

از صحبت‌های پیشین سرپرست سازمان والیبال ساحلی ایران بر می‌آید که جایگاه زنان و مردان در محل برگزاری رقابت‌ها تفکیک شده است.

وی گفته است‌: «با توجه به این که ما کشور اسلامی هستیم و باید همه موازین رعایت شود محل‌هایی را برای حضور بانوان تماشاگر در محل برگزاری رقابت‌ها درنظر گرفتیم. در صورتی که بانوان شئونات اسلامی را رعایت کنند مشکلی برای حضور ندارند».

حضور زنان به عنوان تماشاگر بازی‌های والیبال در ایران سال‌هاست که به چالشی جدی برای کنشگران مدنی و جامعه زنان ایران تبدیل شده است. در حالی که حکومت ایران بارها در مسابقات مختلف مانع ورود زنان به محل برگزاری رقابت‌ها شده، فعالان جامعه زنان تماشای رقابت‌های ورزشی در استادیوم‌ها را جزو حقوق خود می‌دانند.

این میان گروه‌های مدافع حقوق بشر نیز بارها از فدراسیون جهانی والیبال خواسته‌اند که در صورت ممانعت از حضور زنان، مانع برگزاری رقابت‌های بین‌المللی در ایران شود.

تور جهانی والیبال ساحلی کیش از روز چهارشنبه ۲۷ بهمن آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG