لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

شادی در میان ملت‌ها؛ ایران در رتبه ۱۰۵ قرار گرفت


آخرین گزارش سازمان ملل متحد از احساس شادی در میان ملت‌ها، ایران را در ردیف ۱۰۵ از میان ۱۵۶ کشور جهان قرار داده است.

این گزارش را شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار، زیرمجموعه سازمان ملل متحد، در آستانه روز جهانی شادی، اول فروردین، منتشر کرده که در آن کشورها بر اساس میزان شادی مردمانشان رتبه‌بندی می‌شود.

در گزارش امسال کشور دانمارک به عنوان شادترین کشور جهان معرفی شده است و پس از آن نیز به ترتیب کشورهای سوئیس، ایسلند، نروژ، فنلاند، کانادا، هلند، نیوزیلند، استرالیا و سوئد در رتبه‌های دوم تا دهم قرار گرفته‌اند.

این گزارش همچنین کشورهای بوروندی، سوریه، توگو، افغانستان، بنین، رواندا، گینه، لیبریا، تانزانیا و ماداگاسکار را به ترتیب به عنوان ناشادترین کشورهای جهان معرفی کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:08 0:00
لینک مستقیم

شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار در توضیح گزارش خود عنوان می‌کند که این گزارش را متخصصان حوزه‌های اقتصاد، روانشناسی، بهداشت، آمار و سیاست‌گذاری عمومی تهیه کرده‌اند و در آن مسئله توزیع رفاه در کشورها نقشی کلیدی داشته است.

گزارش‌های پیشین این نهاد عنوان می‌کرد که شاخص شادی به نسبت شاخص‌های مجزایی چون درآمد، فقر، آموزش، سلامت و حکومت خوب، بهتر می‌تواند میزان تامین و رفاه اجتماعی انسان را نشان بدهد.

در همین راستا گزارش اخیر نشان می‌دهد که طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ میلادی به نسبت سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ نابرابری در توزیع شادی میان بسیاری از ملت‌ها و تقریبا در همه مناطق جهان به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است.

گزارش امسال نشان می‌دهد وضعیت ایران در جدول شادترین کشورهای دنیا به نسبت سال قبل ۵ رتبه بهبود داشته است. همچنین امارات متحده عربی در میان کشورهای خاورمیانه بهترین رتبه را دارد، رتبه ۲۸، در حالی که عربستان سعودی رتبه ۳۴، قطر رتبه ۳۶، کویت رتبه ۴۱ و بحرین رتبه ۴۲ را به خود اختصاص داده‌اند.

XS
SM
MD
LG