لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

اظهارات وزیر اطلاعات درباره امکان بازگشت منتقدان سیاسی مهاجر


محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت جدید ایران
محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت جدید ایران
محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، می‌گوید کسانی که پس از رویدادهای انتخابات سال ۱۳۸۸ کشور را ترک کرده‌اند، اگر عمل «خلافی» مرتکب نشده‌اند، می‌توانند بازگردند و وزارت اطلاعات نگرانی آنها را برطرف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای علوی که صبح چهارشنبه، ۳۰ مرداد در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حضور یافته بود با پرسشی مواجه شد درباره امکان بازگشت آن دسته از فعالان سیاسی به کشور که در پی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران را ترک کردند.

او اما درباره نگرانی این افراد از بازگشت به کشور گفت: «ترس بی‌مورد کلیه کسانی را که خلافی مرتکب نشده‌اند، حل می‌کنیم و هر کسی خلافی نداشته باشد تضمین می‌کنیم که مشکلی پیدا نمی‌کند.»

پیش از این دیگر مقامات ایران نیز از امکان بازگشت آن دسته از ایرانیانی سخن گفته بودند که به‌خاطر دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران و رویدادهای متعاقب آن کشور را ترک کردند، اما در عین حال تاکید هم کرده‌اند که اگر «جرمی» مرتکب شده‌اند، با آنها برخورد قضایی می‌شود.

از جمله غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور گفته است که نهادهای حکومت ایران کسی را ممنوع‌الورود نمی‌کنند، اما احتمال دارد کسانی را که مرتکب «جرمی» شده‌اند، ممنوع‌الخروج سازند و حتی پس از بازگشت به کشور بازداشتشان کنند.

او همچنین خاطرنشان کرده است، کسانی که در «فتنه سال ۱۳۸۸» دست داشته و «به مردم و نظام ظلم کرده‌اند»، پس از بازگشت به ایران تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

مقامات ایران از اعتراضات سال ۸۸ به عنوان «فتنه» نام می‌برند. این اعتراضات در پی انتخابات ریاست جمهوری دهم به وقوع پیوست که محمود احمدی‌نژاد را فرد پیروز معرفی می‌کرد. اما در برابر، مخالفان دولت معتقد بودند که آقای احمدی‌نژاد با «تقلب» پیروز شده است.

این مناقشه با موج بازداشت فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران و توقیف رسانه‌ها همراه بود که باعث شد بسیاری از مخالفان تصمیم به خروج از کشور بگیرند، اما اکنون که حسن روحانی، نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان و گروه‌های میانه‌رو در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، دولت جدید ایران را تشکیل داده، بحث بازگشت این فعالان به کشور نیز به میان آمده است.

آقای روحانی خود دراین‌باره گفته است، «باید شرایط را برای کسانی که آماده بازگشت هستند، تسهیل کرد، چون توبه برای همه است».
XS
SM
MD
LG