لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

ترکیه می‌گوید۲۰ کیلومتر از دیوار مرزی خود با ایران را «تکمیل» کرده است


خودروهای زرهی ترکیه در حال گشت‌زنی در نوار مرزی ایران
خودروهای زرهی ترکیه در حال گشت‌زنی در نوار مرزی ایران

یک مقام آنکارا اعلام کرد که ترکیه ۲۰ کیلومتر از دیوار امنیتی خود در بخش مرزی با ایران را به منظور جلوگیری از تردد غیرقانونی پناهجویان و سایر تحرکات مرزی «تکمیل» کرده است و کماکان تدابیر امنیتی سختگیرانه‌تری را در طول این مرزها به اجرا می‌گذارد.

محمد امین بیلمز، استاندار وان، روز پنج‌شنبه ۱۵ مهر با اعلام این خبر گفت با تکمیل دیوار در این بخش، از نقل‌وانتقالات غیرقانونی، تحرکات تروریستی و قاچاق جلوگیری خواهد شد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه این دیوار را با توجه به تجهیزات نظامی آن، «دیوار آتش» نامیده است.

بر اساس این گزارش، تکمیل دیوار در این بخش مرزی به نیروهای امنیتی ترکیه امکان می‌دهد که اوضاع را با دقت و قدرت بیشتری رصد و کنترل کنند.

به گفته استاندار وان، پهپادها، دوربین‌های حرارتی و همچنین نصب حسگر‌های الکترونیکی در عمق دیوار که تحرکات را ثبت می‌کند، برای اطمینان از امنیت مرزها به کار گرفته، و ساخت سه بخش دیگر دیوار تسریع می‌شود.

محمد امین بیلمز به خبرگزاری آناتولی گفت که دیوار به برج نوری و امکانات امنیتی که فن‌آوری پیشرفته دارند تجهیز شده و ساخت پاسگاه‌های بیشتر پلیس مرزی در دستور کار است.

آقای بیلمز افزوده است ترکیه با اقدامات سریع و موثر امنیتی اخیر در مرزها توانسته که از شمار مهاجران غیرقانونی که به این کشور وارد می‌شوند، به میزان قابل توجهی بکاهد و حدود ۱۳۰۰ مهره دخیل در قاچاق انسان را بازداشت کند.

پس از تکمیل دیوار مرزی میان استان شرقی وان که طولانی‌ترین مرز را با استان‌های غربی ایران دارد، ترکیه کماکان به ساخت بخش‌های دیگر دیوار طولانی مرزی ادامه می‌دهد.

طول مرز ایران و ترکیه ۵۶۰ کیلومتر است و حکومت رجب طیب اردوغان برای ساخت ۲۰۰ کیلومتر دیوار در مرزهای کشورش با ایران، برنامه‌ریزی کرده است.

آقای اردوغان در بهار ۲۰۱۷ گفته بود در صورت لزوم «دیوارهایی بسیار مستحکم» در مرزهای خود با ایران و عراق می‌سازیم.

اظهارات رهبر ترکیه مقارن زمانی بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نیز پیوسته از لزوم ساخت «دیوار بسیار بلند» در مرز جنوبی آمریکا با مکزیک سخن می‌گفت.

هدف، ساخت دیوار سراسری از دوغوبایزید در استان آغری، استان وان و سپس استان حکاری در جنوب شرق است. در بازدید چند روز پیش استاندار آغری از دیوار در این بخش، دیده شد که دیوار ساخته شده با تک بتون سنگین، سه متر ارتفاع و دو متر طول دارد.

ترکیه بیش از هر کشور دیگر جهان میزبان پناهندگان و پناهجویان است و شمار آنها به چهار میلیون تن رسیده است.

ایران که خود هنوز میزبان میلیونها پناهنده افغانی از دوره پیشین حکومت طالبان است، پیش‌تر گفته بود که آنکارا اقدامات مرزی و ساخت دیوار را باید به تهران اطلاع بدهد.

تکمیل دیوار در بخش حساس مرزی با ایران در شرایط اخیر آسیای غربی و تغییر سرنوشت افغانستان سرعت گرفت. پس از آغاز حکومت طالبان در افغانستان در دو ماه پیش، موج جدیدی از پناهجویان افغانی در تقلا برای عبور از ایران و سایر کشورهای همسایه با هدف رسیدن به ترکیه به عنوان نخستین کشور سرپل ارتباطی با اروپا هستند.

اما تدابیر به‌شدت سختگیرانه ترکیه در دوره اخیر به بازداشت بیشتر مهاجران غیرقانونی و تحویل آن‌ها به نهادهای ذیربط منجر شده است.

یونان نیز با کسب تجربه از امواج عظیم پناهندگان سوری زمستان سال ۲۰۱۵، دیوار مرزی خود را تا حد زیادی تکمیل کرده است.

دیوارهای ساخته شده توسط ترکیه و یونان عملا باعث شده است شمار پناهجویان افغانی که در دوره اخیر موفق به نزدیک شدن به اروپا می‌شوند، بسیار کم‌تر از پیش‌بینی‌هایی باشد که بعد از سقوط افغانستان عنوان می‌شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG