لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

با افزایش شیوع ویروس کرونا کشورهای اروپايی خود را برای قرنطینه آماده می‌کنند


همزمان با افزایش ۴۰ درصدی موارد مرگ بر اثر ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ در اروپا، فرانسه و آلمان خود را برای قرنطینه کاملی مشابه بهار امسال آماده می‌کنند و هزینه‌های اقتصادی این تصمیم بازارهای مالی را متلاطم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، انتظار می‌رود که آنگلا مرکل در جلسه روز چهارشنبه با روسای دولت‌های ایالتی در مورد تعطیل کردن بارها و رستوران‌ها و ادامه فعالیت مدارس و مهد کودک‌ها تصمیم‌گیری کند. احتمال دارد که تجمع افراد با اعضای خانواده‌های دیگر نیز ممنوع شود.

در فرانسه که موارد روزانه ابتلا به ویروس به رقم بی‌سابقه ۵۰ هزار نفر رسیده انتظار می‌رود که امانوئل مکرون در سخنرانی تلویزیونی امشب خود علاوه بر مقررات منع آمد و رفت شبانه که از هفته پیش به اجرا درآمد سختگیری‌های دیگری را اعلام کند.

در اسپانیا و ایتالیا نیز اقدامات مشابهی به اجرا گذاشته شده و به نظر می‌رسد که در اکثر کشورهای اروپایی سختگيری‌های مشابهی با قرنطینه بهار امسال منهای تعطیلی مدارس و مراکز کاری به اجرا درآید.

اجرای این اقدامات سختگیرانه نشان‌دهنده گسترس پرشتاب شیوع ویروس در بسیاری از کشورهای اروپایی از اسپانیا، فرانسه و آلمان گرفته تا جمهوری چک، لهستان و بلغارستان است.

معاون نخست وزیر روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که ۹۰ درصد از ظرفیت بیمارستان‌ها در ۱۶ منطقه این کشور پر شده است و حتی در کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه و سوئیس که خدمات بهداشتی قوی‌تری دارند در مورد اشغال اکثر تخت‌های بيمارستان‌ها توسط بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نگرانی‌های جدی وجود دارد.

تازه‌ترین آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که در اروپا طی یک هفته گذشته بیش از ۱.۳ میلیون نفر ديگر به کرونا مبتلا شده و بیش از یازده هزار و ۷۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند که تقریبا نیمی از رقم ابتلا در کل جهان است.

همزمان اوزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت تحویل اولین واکسن‌های کووید-۱۹ به کشورهای اروپایی به احتمال زیاد در اوایل ماه آوریل ۲۰۲۱ انجام خواهد شد.

او در یک نشست خبری افزود: «تحویل گرفتن و توزیع این واکسن‌ها در ابعاد زیاد از ماه آوریل شروع خواهد شد و در خوشبختانه‌ترین حالت شرکت‌های داروسازی قادرند هر ماه حدود ۵۰ میلیون واکسن به اتحادیه اروپا تحویل دهند.»

کمیسیون اروپا از کشورهای عضو اتحادیه خواست واکنش‌های خود به موج دوم گسترش ویروس کرونا و به خصوص نتایج تست‌ها را هماهنگ کنند.

خانم فن در لاین تاکید کرد که وضعیت بسیار جدی است ولی در صورتی که همه کشورها و نهادهای مسئول وظایف خود را به خوبی انجام دهند اتحادیه اروپا می‌تواند این موج را مهار کند.

با وجودی که نظرسنجی‌ها در کشورهای اروپایی نشان می‌دهند که هنوز هم اکثریت مردم طرفدار اجرای محدودیت‌های سختگیرانه برای مقابله با شیوع ویروس هستند ولی حمایت افکار عمومی از روش‌هایی نظیر قرنطینه کامل به نسبت هفته‌های اول بحران کرونا کاهش یافته است.

پیش‌بینی می‌شود که پیامدهای اقتصادی اجرای این اقدامات بسیار شدید باشد و احتمالا کاهش حجم اقتصادی این کشورها در ماه‌های آینده دو رقمی خواهد شد. متوسط بهای سهام در بازارهای مالی اروپا به نازل‌ترین قیمت از ماه ژوئن تنزل یافت و بهای يورو در برابر دلار نیز کاهش پيدا کرد.

XS
SM
MD
LG