لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

گاه‌نگاری سعد حریری؛ از انتخابات ۲۰۰۹ تا کناره‌گیری از نخست‌وزیری در ریاض


سعد حریری طی سال‌های گذشته از مهم‌ترین چهره‌های پهنه سیاسی لبنان بوده‌است
سعد حریری طی سال‌های گذشته از مهم‌ترین چهره‌های پهنه سیاسی لبنان بوده‌است

نام سعد حريرى چندی‌ست در صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد. کناره‌گیری ناگهانى او از مقام نخست‌وزیری در رياض، نه تنها کشور خودش لبنان، بلكه خاورميانه را نيز تحت تاثیر قرار داده‌است. او براى دو دوره نخست وزير لبنان بوده است. سعد حريرى بعد از ترور پدرش ( رفيق حريرى) در سال ۲۰۰۵ تاكنون رهبر جريان «۱۴ مارس» است. رفیق حريرى از نخست وزيران پيشين لبنان در يک بمب‌گذارى در بیروت کشته شد. متحدان سیاسی حريرى، مقام‌های سوریه را مسئول این ترور قلمداد کردند اما سوریه دست داشتن در این حادثه را رد کرده است.

در گاه‌نگار زير نگاهى داريم به فراز و فرود زندگى سياسى سعد حريرى در دو دوره نخست‌وزيرى‌اش:

۷ ژوثن ۲۰۰۹

انتخابات پارلمانى در لبنان برگزار شد. در این انتخابات دو جریان ۱۴ مارس (مورد حمایت غرب) و جریان ۸ مارس (مورد حمایت ایران و سوریه) رو در روی هم قرار گرفتند.

۸ ژوئن ۲۰۰۹

نتايج انتخابات پارلمانی لبنان اعلام شد و ائتلاف حاکم به رهبرى سعد حريرى با به دست آوردن ۸۲ كرسى در این انتخابات پيروز شد.ائتلاف مخالفان که رهبری آن با جنبش اسلامگرای حزب‌الله لبنان است، ۶۸ نماینده به پارلمان فرستاد. سعد حريرى برای تشکیل دولت وحدت ملی نیازمند مذاکره با مخالفان است.

۲۸ ژوثن ۲۰۰۹

سعد حريری درپی دريافت ماموريت رسمی برای تشکيل دولت جديد اين کشور، رايزنی با فراکسيون‌ها و نمايندگان و ساير شخصيت‌های صحنه سياست لبنان را آغاز کرد تا دولت خود را هرچه زودتر برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان معرفی کند.

۲۶ اوت ۲۰۰۹

نامزد نخست وزیری لبنان از حضور گروه حزب‌الله در دولت آتی این کشور خبر داد.

۱۰ سپتامبر ۲۰۰۹

حریرى پس از ۱۰ هفته تلاش برای تشکیل کابينه، از سمت خود استعفا کرد. وى به نتیجه نرسیدن مذاکراتش با احزاب مخالف از جمله حزب‌الله لبنان برای تشکیل کابینه را دلیل استعفای خود عنوان كرد.

حریری اعلام كرد كه «امیدوار است تصمیم او به استعفا، به مصلحت لبنان باشد و زمینه را برای از سر گیری گفت و گو آماده کند.»

حریری در مراسم ترور پدرش؛ مرکز بیروت
حریری در مراسم ترور پدرش؛ مرکز بیروت

۱۷ سپتامبر ۲۰۰۹

بار دیگر مأمور تشکیل کابینه وحدت ملی در لبنان شد. دفتر میشل سلیمان، رییس جمهوری لبنان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، پس از مذاکرات سلیمان با نبیه بری، ریيس پارلمان لبنان، برای دومین بار از سعد حریری درخواست شده تا ماموریت تشکیل کابینه را بپذیرد.

۷ نوامبر ۲۰۰۹

پس از ماه‌ها تلاشِ سعد حریری براى پيوستن مخالفان به دولت وحدت ملی، سرانجام حزب‌الله لبنان اعلام كرد كه ائتلاف گروه‌های مخالف دولت که رهبری آن با این جنبش است براى پيوستن به دولت وحدت ملى به توافق رسيدند. برخى تنش بین عربستان به عنوان حامى سعد حريرى و سوریه به عنوان حامى حزب‌الله را دليل طولانى شدن مذاکرات عنوان كردند.

۱۰ نوامبر ۲۰۰۹

پس از پنج ماه از زمان برگزارى انتخابات عمومی در لبنان، میشل سلیمان رئیس جمهوری این کشور تشکیل یک کابینه وحدت ملی شامل ۴۱ وزیر را اعلام کرد. ۶ وزیر کابینه توسط ميشل سلیمان و ۲۶ وزیر نیز توسط ائتلاف سعد حریری، نخست وزیر لبنان، تعیین شدند. ده وزیر هم متعلق به گروه‌های مخالف بودند كه با ائتلاف حاکم به توافق رسیدند. حزب‌الله در اين کابينه ۲ وزیر داشت. تشکیل چنین دولتی در لبنان بدین معنا بود که هیچ حزبی در این کابینه حق وتو نداشت.

۱۱ دسامبر ۲۰۰۹

دولت جدید لبنان به نخست وزیری سعد حریری یک ماه پس از اعلام موجودیت خود، با گرفتن رای اعتماد، حائز اکثریت چشمگیری از آرای موافقان در پارلمان این کشور شد. به اين ترتيب سعد حريرى به جاى فؤاد سنيوره نخست وزير لبنان شد.

۲۷ نوامبر ۲۰۱۰

نخست وزیر لبنان در اولین سفر رسمی خود به ایران با مقام‌هاى ايرانى از جمله آيت‌الله خامنه‌اى و محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری وقت ايران دیدار کرد.

۲۱ دسامبر ۲۰۱۰

سعد حریرى، در واکنش به نظر آیت‌الله خامنه‌ای، که احکام دادگاه بین‌المللی پرونده رفيق حریری را «مردود» دانسته بود، بر اعتبار احکام بین‌المللی تأکید کرد. آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با امیر قطر، گفته بود که دادگاه ویژه بین‌المللی سازمان ملل برای رسیدگی به ترور رفیق حریری، «دادگاهی فرمایشی است که هر حکمی بدهد، مردود است.»

۱۲ ژانويه ۲۰۱۱

با کناره‌گیری حزب‌الله لبنان، دولت ائتلافی سعد حریری سقوط کرد. یازده تن از وزیران این جناح در کابینه استعفا کردند. سعد حریری در آن زمان برای گفت‌وگو درباره بحران به وجود آمده بر سر دادگاه بین المللی رسیدگی به ترور رفیق حریرى به آمريكا سفر كرده بود. دليل كناره گيرى حزب‌الله و متحدانش، اختلافات بوجود آمده از تحقیقات در مورد قتل رفیق حریری بود. عوامل حزب‌الله متهم به قتل رفیق حریری بودند. به اين ترتيب عمر دور اول نخست وزيرى سعد حريرى به پايان رسيد.

۲۱ ژانویه ۲۰۱۱

سعد حریری به عنوان نخست وزیر موقت، اعلام كرد قصد دارد در سمت نخست وزیری لبنان باقی بماند.

۲۵ ژانویه ۲۰۱۱

میشل سلیمان، رییس جمهور لبنان، نجیب میقاتی، میلیاردر سنی و مورد حمایت گروه حزب‌الله را مامور تشکیل دولت جدید این کشور کرد. آمريكا اعلام كرد از تشکیل دولتی که حزب‌الله در آن نقش عمده داشته باشد، نگران است. همزمان طرفداران سعد حريری در حمايت از وى در مناطق سنی نشین لبنان دست به تظاهرات زدند.

۷ اوریل ۲۰۱۱

سعد حریری نخست وزیر موقت لبنان، ایران را متهم کرد که در کشورهای لبنان و سایر کشورهای عرب دخالت می‌کند. او هشدار داد که ایران «به تدریج جوامع عرب را به گروگان می‌گیرد».

۸ اوریل ۲۰۱۱

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، سخنان حریری درباره «دخالت» ایران در امور لبنان و سایر کشورهای عربی را «بی اساس» و «تفرقه‌افکنانه» خواند و آن را در جهت مصلحت لبنان ندانست.

۱۳ ژوئن ۲۰۱۱

دولت جدید لبنان به ریاست نجیب میقاتی تشکیل شد. میقاتی دولت ائتلافی ۸ مارس را تشکیل داد به اين ترتيب ۵ ماه نخست وزيرى موقت سعد حريرى نيز به پايان رسيد.

۲۰۱۱

حریری لبنان را ترک كرد. او دليل ترک لبنان را مسائل امنيتى عنوان كرد. او به مدت سه سال در عربستان و فرانسه زندگی كرد.

بیلبردهایی از رفیق حریری در لبنان؛ فوریه ۲۰۱۲
بیلبردهایی از رفیق حریری در لبنان؛ فوریه ۲۰۱۲

۸ اوت ۲۰۱۴

سعد حريرى پس از سه سال به لبنان بازگشت. وى بلافاصله پس از ورود به بیروت رفت و با «تمام سلام» نخست‌وزیر وقت لبنان ديدار كرد.

۱۲ اكتبر ۲۰۱۶

سعد حريرى، ایران و حزب‌الله را «مسئول ویرانی سوریه» دانست و گفت آنها به دنبال «تجزیه یمن» هستند.

۳ نوامبر ۲۰۱۶

آغاز دور دوم نخست وزيرى سعد حريرى؛ میشل عون، رئیس جمهور لبنان، سعد حريرى، را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور مامور تشکیل کابینه کرد. نخست وزيرى حريرى به ماه‌ها سردرگمى سياسى در لبنان كه پس از كناره‌گيرى دولت تمام سلام ايجاد شده بود، پايان داد. در رای‌گیری پارلمان لبنان ۱۱۲ نماینده از ۱۲۷ نماینده حاضر به سود نخست‌وزیری سعد حریری، نخست‌وزیر رای دادند. برخى، نخست وزیری سعد حریری را بخشی از تفاهم میان او و میشل عون، رئیس‌جمهوری جدید لبنان، دانستند.

۲۸ دسامبر ۲۰۱۶

كابينه سعد حریری از مجلس لبنان رای اعتماد گرفت. مجلس لبنان با ۸۷ رای موافق در برابر ۴ رای منفی و یک رای ممتنع به کابینه حريرى رای اعتماد داد.

حریری و عون؛ ۲۰ اکتبر ۲۰۱۶
حریری و عون؛ ۲۰ اکتبر ۲۰۱۶

۲سپتامبر ۲۰۱۷

بعد از هشدار مقام‌های اسرائیلی در مورد وجود کارخانه‌های سرّی موشک‌سازی ایران در لبنان و تسلیح مخفيانه حزب‌الله توسط ايران، سعد حریری، اين ادعا را رد كرد. نخست ويز لبنان در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی لوموند گفت «اسرائیلی‌ها می‌گویند لبنان تحت کنترل حزب‌الله است، اما حضور حزب‌الله در دولت لبنان و محبوبیت آن در کشور، به آن معنی نیست که حزب‌الله کل لبنان را کنترل می‌کند.»

۴ نوامبر ۲۰۱۷

سعد حریرى در اقدامى ناگهانى و در حاليكه به عربستان سفر كرده بود، از مقام نخست وزيرى استعفا كرد.وى متن استعفانامه خود را در شبکه العربیه عربستان سعودی و به صورت ضبط شده خواند.او از حزب‌الله لبنان و سیاست‌های ایران در منطقه انتقاد کرد و گفت، فضای سیاسی لبنان شبیه روزهای قبل از سوءقصد به جان پدرش (رفيق حريرى)، شده و او احساس می‌کند عده‌ای برای قتلش نقشه می‌کشند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، موضع سعد حریری علیه ایران را رد کرد و گفت، استعفای حریری بخشی از «سناریوی جدید برای تنش‌آفرینی» در لبنان و منطقه است.

۱۰ نوامبر ۲۰۱۷

ميشل عون رئيس جمهور لبنان خواستار بازگشت سعد حريرى به لبنان شد و اعلام كرد تا پیش از بازگشت او به بیروت، استعفا را امضا نخواهد كرد.

۱۵ نوامبر ۲۰۱۷

امانوئل مكرون، رئيس جمهور فرانسه، از سعد حريرى و خانواده او كه در عربستان به سر مى‌برند، دعوت كرد كه به فرانسه بروند.

۱۸ نوامبر ۲۰۱۷

سعد حریری در کاخ الیزه پاریس با امانوئل مکرون، دیدار کرد. او هم چنين اعلام كرد كه روز چهارشنبه به لبنان باز مى گردد و در مراسم سالگرد استقلال لبنان، شركت خواهد كرد.

XS
SM
MD
LG