لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

جایزه انجمن قلم آمریکا به روزنامه‌نگار زندانی رادیو آزادی در کریمه اهدا می‌شود


کاترینا یسیپنکو با پوستری در حمایت از همسر خود، ولادیسلاو یسیپنکو، مقابل دفتر ریاست جمهوری اوکراین در کی‌یف ایستاده است
کاترینا یسیپنکو با پوستری در حمایت از همسر خود، ولادیسلاو یسیپنکو، مقابل دفتر ریاست جمهوری اوکراین در کی‌یف ایستاده است

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی از تصمیم انجمن قلم آمریکا برای اعطای جایزه «آزادی نگارش» امسال به ولادیسلاو یسیپنکو، روزنامه اوکراینی این رسانه، ستایش کرد.

آقای یسیپنکو روز ۲۳ مه (برابر با ۲ خرداد) به کسب جایزه «پن/ آزادی نگارش باربی» نائل خواهد آمد و همسر او به جای این روزنامه‌نگار زندانی جایزه وی را در نیویورک دریافت می‌کند.

ولادیسلاو یسیپنکو سال گذشته توسط سرویس امنیت فدرال روسیه در سیمفروپل کریمه به ظن جمع‌آوری اطلاعات بازداشت و در نهایت به شش سال حبس محکوم شد.

رادیو اروپای آزادی/رادیو آزادی تاکید داشته که این روزنامه‌نگار طی دوره بازداشت خود تحت شکنجه‌های روحی و جسمی قرار گرفته در حالی که به عنوان یک روزنامه‌نگار کاری جز گزارش دادن واقعیات به مردم انجام نمی‌داد.

جِیمی فلای، رئیس رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، با اشاره به شرایط این روزنامه‌نگار گفت: «وضعیت ولاد نمادی از مصائبی است که بسیاری از روزنامه‌نگاران تحت فشارهای مقامات روسیه در کریمه یا هر کجای دیگری صرفا به‌خاطر انجام وظایف شغلی خود متحمل می‌شوند.»

وی افزود: «اکنون اعطای این جایزه به روزنامه‌نگاری که کرملین او را تحت آزار و اذیت قرار داده است، این پیام روشن را می‌رساند که صدای حقیقت را نمی‌توان ساکت کرد. ما از انجمن قلم آمریکا به خاطر حمایت از ولاد قدردانی می‌کنیم و همراه آنها خواستار آزادی فوری ولاد می‌شویم.»

ولادیسلاو یسیپنکو پیش از این در نامه‌ای که از زندان به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و قانون‌گذاران آمریکایی فرستاده است، از آن‌ها خواسته بود تا برای آزادی بیش از ۱۰۰ زندانی سیاسی که به دلیل فعالیت‌هایشان در کریمه توسط سازمان اطلاعات روسیه بازداشت شده‌اند، اقدامات بیشتری انجام دهند.

جایزه «پن/آزادی نگارش باربی» که امسال به این روزنامه‌نگار اوکراینی تعلق می‌گیرد، سال گذشته به بکتاش بکتاش، کیوان باژن و رضا خندان (مهابادی)، سه عضو کانون نویسندگان ایران که به اتهامات سیاسی در زندان اوین تهران به‌سرمی‌بردند، تعلق گرفت.

چند ماه پس از آن بکتاش آبتین بر اثر ابتلای به بیماری کرونا درگذشت در حالی که همبندی‌ها، خانواده و نزدیکان آقای آبتین مقامات زندان جمهوری اسلامی را به بی‌توجهی در درمان او متهم می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG