لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

خودداری برخی متخصصان بیهوشی از انجام عمل در ایران


ادامه اعتراض‌های متخصصان بیهوشی در واکنش به کاهش تعرفه‌ها

رئیس انجمن بیهوشی ایران کاهش ۲۵ درصدی تعرفه‌های بیهوشی را «غیر کارشناسی» نامیده و آن را موجب کاهش درآمد بیش از ۲۵ درصدی متخصصان این رشته عنوان کرده‌است. همزمان شماری از متخصصان این رشته در شهرهای مختلف ایران دست از کار کشیده‌اند.

به گزارش روز چهارشنبه (۲۲ شهریور) خبرگزاری ایسنا، علیرضا سلیمی، شرایط کاری بیش از چهار هزار متخصص بیهوشی در نقاط مختلف کشور را «سخت» توصیف کرده‌است.

این عضو انجمن بیهوشی همچنین اخبار مربوط به خودداری برخی متخصصان بیهوشی از انجام عمل‌های غیرضروری در برخی شهرها از جمله شیراز، شهرکرد و کرمان را تأیید کرده‌است.

وی هشدار داده که «وقتی شرایط خوبی برقرار نباشد، کیفیت درمان نیز افت می‌کند.»

رضا امین‌نژاد، عضو انجمن بیهوشی نیز با انتقاد از کاهش ۲۵ درصدی تعرفه‌های بیهوشی گفته که در ایران عملاً «دریافتی متخصصان بیهوشی در اعمال جراحی یک بیستم جراح است.»

آقای امین‌نژاد از آنچه «دریافت‌های نامتعارف همکاران جراح» در ایران نامیده، گلایه کرده و افزوده «جامعه بیهوشی درخواست توقف مصوبه کاهش تعرفه‌های بیهوشی را دارد تا زمانی که بررسی‌های کارشناسی انجام شود.»

وی این‌گونه اظهارنظر کرده است که «در همه دنیا متخصصان رشته بیهوشی به دلیل استرس بالا و حیاتی بودن آن در عمل جراحی، برابر با جراح دستمزد دریافت می‌کنند، حتی در مواردی بیشتر از جراح است.»

وی گفته که «بیش از شش ماه است که پزشکان بیهوشی با ۲۵ نماینده مجلس، وزرای رفاه و بهداشت و معاون رئیس جمهور رایزنی می‌کنند. همه این افراد نیز غیر کارشناسی بودن این تعرفه‌ها را تأیید کرده و قول همکاری داده‌اند، اما هیچ‌کس اقدامی انجام نداده‌است.»

به گفته وی، جراحی‌های به تعویق افتاده در برخی شهرها جراحی‌هایی هستند که به تعویق افتادنشان، «جان بیمار را به مخاطره نمی‌اندازد.»

امین‌نژاد اضافه کرده که کاهش ۲۵ درصدی تعرفه‌های بیهوشی «به اذعان خود وزارتخانه کمتر از یک درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند.»

به گفته وی، «در تمام دنیا افراد نخبه وارد رشته بیهوشی می‌شوند، اما در کشور ما تمایل پزشکان عمومی برای ورود به آن کم شده… با ادامه این روند در ۱۰ سال آینده در رشته بیهوشی کسانی را نخواهیم داشت که شایسته آن باشند.»

به گزارش ایسنا، ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی دربارهٔ خبرهایی مبنی بر اینکه متخصصان بیهوشی در چند بیمارستان خصوصی و دولتی شیراز دست از کار کشیده‌اند نیز گفت که امیدوار است این خبرها «واقعی» نباشند.

معاونت درمان وزارت بهداشت نیز در واکنش به این موضوع با انتشار اطلاعیه‌ای، از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست کرد: «در صورتی که عده معدودی از متخصصین بیهوشی استخدامی، در ارائه خدمات بیهوشی در جراحی‌های انتخابی و غیراورژانسی همراهی نکنند، برای ادامه روند ارائه خدمات درمانی به هموطنان از پزشکان تمام‌وقت کمک خواسته شود.»

بدنبال تصویب تعرفه‌های سال ۹۶ در هیئت وزیران دولت اول حسن روحانی و کاهش تعرفه برخی رشته‌ها از جمله بیهوشی، موجی از اعتراض‌ها از سوی متخصصان این رشته علیه وزارت بهداشت به راه افتاد.

با آنکه پیش‌تر گزارش‌هایی مبنی بر اتخاذ «تصمیماتی» در وزارت بهداشت برای جلوگیری از ادامه اعتراضات متخصصان بیهوشی منتشر شده بود، با این حال به نظر می‌رسد این تصمیمات راه به جایی نبرده‌است.

دبیر انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که اگر دیوان عدالت اداری و وزارت بهداشت، متخصصان بیهوشی را قانع نکنند، احتمال دارد آنها برخی بیماران را بیهوش نکنند.

متخصصان بیهوشی با راه‌اندازی پویشی به نام «نه به کاهش تبعیض‌آمیز تعرفه‌های بیهوشی»، اعلام کرده‌اند که به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهند.

آنها می‌گویند در حالی که دولت و وزارت بهداشت به دلیل آنچه «کمبود منابع مالی در طرح تحول سلامت» اعلام شده، تعرفه‌های بیهوشی را کاهش داده، اما همزمان تعرفه‌های دیگر رشته‌های پزشکی افزایش یافته‌است.

XS
SM
MD
LG