لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

هشدار وزیر نفت به «بدمصرف‌ها» در پی افزایش چشمگیر مصرف گاز در ایران


همزمان با انتشار آماری از افزایش چشمگیر در مصرف گاز در ایران در آستانه فصل سرما، وزیر نفت بار دیگر درباره مصرف این نوع انرژی به‌ویژه به «بدمصرف‌ها» هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جواد اوجی، وزیر نفت ایران، روز جمعه، ۲۸ آبان، گفت که «مشترکان بهینه مصرف تشویق و مشترکان بدمصرف با مصوبه دولت به طور قطع جریمه خواهند شد.»

در همین حال به گفته معاون وزیر نفت مصرف گاز در روز سه‌شنبه، ۲۵ آبان، همزمان با کاهش دما در کشور به ۵۰۸ میلیون متر مکعب رسیده و پیش‌بینی می‌شود که مصرف این انرژی در بخش خانگی به ۵۴۰ میلیون مترمکعب در روز هم برسد.

به‌گفته مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز، میانگین مصرف گاز در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته به‌طور میانگین روزانه ۹۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته که «بخشی از آن به دلیل سرمای زودرس است» که از اوایل آبان‌ آغاز شده است.

این آمارها در حالی اعلام می‌شود که مقامات شرکت گاز بدون اشاره به جزئیات بارها گفته‌اند که ۲۵ درصد مشترکان پرمصرف و بدمصرف گاز حدود ۵۰ درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند و درباره جریمه شدن آن‌ها هشدار داده‌اند.

وزیر نفت ایران پیشتر در ۲۱ آبان نیز گفته بود که «افزایش ۱۲ درصدی مصرف گاز» در سال جاری در حالی اتفاق افتاده که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در بخش تولید گاز در کشور طی سه سال گذشته، میزان تولید افزایش نیافته است.

آقای اوجی ۱۱ آبان نیز گفته بود که برای پاسخ‌گویی به نیازهای کشور باید ۱۶۰ میلیارد دلار در حوزه نفت و گاز سرمایه‌گذاری شود و در غیر این صورت ایران در آینده به واردکننده این محصولات تبدیل خواهد شد.

دولت ایران طی سال‌های گذشته گزارشی از وضعیت سرمایه‌گذاری در صنایع نفت‌ و گاز ارائه نکرده است، اما مرکز پژوهش‌های مجلس مرداد امسال گزارشی منتشر کرده بود که نشان می‌داد سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف و توسعه میادین نفت‌ و گاز کشور از حدود ۲۳ میلیارد دلار در سال ۹۱ به حدود سه میلیارد دلار در سال‌های ۹۷ و ۹۸ سقوط کرده است.

این کاهش قابل توجه سرمایه‌گذاری طی یک دهه گذشته و عدم مشارکت شرکت‌های خارجی در توسعه میادین سبب شده است که، به گفته وزیر نفت، ایران زمستان امسال نیز با ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری گاز در روز مواجه شود و در پی آن همچون سال‌های گذشته نیروگاه‌ها و صنایع مجبور به استفاده از سوخت آلاینده مازوت به جای گاز شوند.

کسری گاز پارسال نخستین بار از فصل پاییز آغاز شد، ولی امسال برخی نیروگاه‌ها، خصوصا در تبریز و مازندران، از فصل تابستان مجبور به استفاده از سوخت مازوت به جای گاز شده‌اند.

اوج‌گیری مصرف مازوت در نیروگاه‌ها در پاییز پارسال منجر به آلودگی شدید کلان‌شهرهای کشور شد.

XS
SM
MD
LG