لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

پیام مسیح علی‌نژاد به بلینکن؛ نهادهای حقوق بشری در مورد آدم‌ربایی جمهوری اسلامی بیانیه صادر کردند


مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر مقیم آمریکا
مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر مقیم آمریکا

مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار ایرانی، در پیامی تازه خطاب به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده خواستار توجه مقام‌های آن کشور به موضوع اعتراضات خوزستان شد.

او در پیام خود خطاب به آقای بلینکن نوشت: «ممنونم که با من تماس گرفتید. در گفت‌وگوهای ما، شما انتقاد بیشتری نسبت به جمهوری اسلامی داشتید و گفتید که ایالات متحده نقشه آدم‌ربایی در خاک ایالات متحده را 'بسیار بسیار بسیار جدی' می‌گیرد. همین رژیم اکنون معترضان بی‌گناه را در خوزستان می‌کشد.»

وزارت دادگستری آمریکا ۲۳ تیرماه اعلام کرد یک تیم چهار نفره وابسته به دستگاه‌ اطلاعاتی ایران تلاش کرده است مسیح علی‌نژاد را از نیویورک برباید، ولی این برنامه‌ریزی خنثی شده است.

پس از آن، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در گفت‌وگوی تلفنی با مسیح علی‌نژاد، ضمن شجاعانه توصیف کردن فعالیت‌های این روزنامه‌نگار، تاکید کرد که آمریکا همیشه از کار خبرنگاران مستقل در سراسر جهان، که امری ضروری است، حمایت می‌کند.

نامه مشترک نهادهای حقوق بشری: بدون اقدام، مخالفان سیاسی ایران در سراسر جهان کماکان در خطر هستند

کمپین حقوق بشر در ایران روز دوشنبه ۲۸ تیرماه به‌همراه ۹ سازمان حقوق بشری و مدنی دیگر، با صدور بیانیه‌ای خطاب به جامعه بین‌المللی، در مورد لزوم برخورد قاطع با اقدامات خودسرانه و سرکوبگرانه حکومت ایران نظیر ربودن مخالفان سیاسی در سراسر دنیا هشدار دادند.

این بیانیه ضمن ابراز نگرانی درباره برنامه‌ریزی و تلاش اخیر نیروهای اطلاعاتی ایران برای ربودن مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر مقیم آمریکا، این اقدام جمهوری اسلامی را «نقشه جزئی از یک توطئه وسیع‌تر علیه مخالفان» دانسته است.

سازمان عفو بین‌الملل، سازمان قلم آمریکا، دیدبان حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، بنیاد حقوق بشر عبدالرحمن برومند و بنیاد سیامک پورزند از دیگر امضاکنندگان این بیانیه هستند.

امضاکنندگان با اشاره به سابقه طولانی ماموران جمهوری اسلامی در «آدم‌ربایی» و «سرکوب» مخالفت‌های مسالمت‌آمیز در داخل و خارج از ایران، خواستار واکنش جامعه بین‌المللی علیه عملیات «خشونت‌آمیز و غیرقانونی» حکومت ایران شدند.

در متن این بیانیه آمده است: «دولت‌ها باید به حکومت ایران هشدار دهند که این گونه عملیات از مجازات معاف نخواهند ماند و برای جوابگو کردن مقام‌های ایرانی، دست به اقدامات قضایی، سیاسی، دیپلماتیک و سمبولیک بزنند.»

در این بیانیه به‌ویژه بر لزوم برخورد قاطع از سوی دولت‌های «در حال مذاکره» با جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است، از جمله ایجاد «مکانیزمی مستقل» به‌منظور تحقیق و پیگیری شواهد مربوط به «جنایت‌های فاحش و ناقض قوانین بین‌المللی توسط ماموان ایرانی» تا مقدمات دادرسی عادلانه را در دادگاه‌های منطقه‌ای یا بین‌المللی که از حق رسیدگی به این‌گونه اقدامات برخوردارند، فراهم کنند.

وزارت دادگستری آمریکا ۲۳ تیرماه اعلام کرد یک تیم چهار نفره وابسته به دستگاه‌ اطلاعاتی ایران تلاش کرده است مسیح علی‌نژاد را از نیویورک برباید، اما این برنامه‌ریزی خنثی شده است.

پیش از این نیز روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز و فعال سیاسی منتقد جمهوری اسلامی، در عراق ربوده و به ایران تحویل داده شد که پس از مدتی اعدام شد.

روح الله زم که در فرانسه پناهنده بود، مهرماه سال ۹۷ در جریان سفری به عراق توسط مأموران امنیتی ایران ربوده شد و ۲۲ آذر سال گذشته، دادسرای عمومی و انقلاب تهران از اجرای حکم اعدام او خبر داد.

ربودن، پخش اعترافات اجباری آقای زم، روند غیرشفاف دادگاه و اجرای حکم اعدام روح‌الله زم واکنش‌های جهانی گسترده‌ای در پی داشته است و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا، نهادهای مدافع حقوق بشر و شخصیت‌های سیاسی و مدنی آن را محکوم کردند.

خبر ربوده شدن جمشید شارمهد، مسئول گروه تندر، در دبی و انتقال او به ایران نیز مردادماه گذشته منتشر شد.

وزارت اطلاعات ایران بلافاصله پس از اعلام خبر بازداشت آقای شارمهد، فیلم «اعترافات» اجباری او را در رسانه‌های داخل کشور از جمله تلویزیون حکومتی ایران پخش و منتشر کرد.

پخش اعترافات اجباری توسط دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی همواره مورد انتقاد گسترده نهادهای حقوق بشری بوده است.

با استفاده از وب‌سایت کمپین حقوق بشر ایران و گزارش‌های پیشین وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ پ.پ
XS
SM
MD
LG