لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

حسینی: پول‌های بلوکه‌شده در عراق برای بازسازی این کشور سرمایه‌گذاری شود


حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، خواسته است که «بخشی از منابع بلوکه‌شده» در عراق به بازسازی این کشور اختصاص داده شود.

او در گفت‌وگو با ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، به سرمایه‌گذاری ترکیه و عربستان برای بازسازی عراق اشاره کرده و گفته است می‌توان با تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، کاری کرد که «بخشی از بازسازی عراق در اختیار ایران» گیرد.

در طول یک‌سال گذشته، ایران بارها اعلام کرده‌ است که قادر به دریافت طلب‌های مربوط به صادرات گاز از عراق نیست و ۵ میلیارد دلار پول ایران در این کشور بلوکه شده است.

پیش از این مقام‌های ایران گفته بودند از طریق واردات غذا و دارو یا خرید واکسن از محل منابع بلوکه شده در عراق، برای دریافت بدهی‌های خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

بر اساس تحریم‌های آمریکا، عراق پول گاز تحویلی از ایران را به حسابی در بانک «تجارت عراق» واریز می‌کند و جمهوری اسلامی از این منابع فقط قادر به خرید کالاهای انسان‌دوستانه از خود عراق است.

مقام‌های دولت عراق پیش از این توضیح داده‌اند که پرداخت بدهی ایران با دینار ممکن است ولی چون ایران خواستار دریافت بدهی خود به دلار است، انتقال پول با توجه به تحریم‌های آمریکا ناممکن است.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق همچنین به خبرگزاری ایرنا گفته است که سالانه ۳ میلیارد دلار کالاهای بهداشتی و ممنوعه از ایران به عراق قاچاق می‌شود.

او به جزییات کالاهایی که از ایران به عراق قاچاق می‌شوند، اشاره نکرده است ولی پیش از این گزارش‌هایی از قاچاق دارو از ایران به عراق منتشر شده بود.

آقای حسینی در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است ایران می‌تواند صادرات کالای خود را به سالانه ۱۰ میلیارد دلار برساند و «شرایط صادرات پنج میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی و آموزشی نیز فراهم است».

این اظهارات در حالی مطرح شده است که پیش از این بهمن صالحی جاوید، دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران خبر داده بود که پیمانکاران ایرانی ۸۰۰ میلیون دلار از شرکت‌های دولتی عراق طلب دارند ولی قادر به وصول این مبلغ نیستند.

XS
SM
MD
LG