لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴

دادستان اصفهان کشاورزان معترض را به برخورد تهدید کرد


تصویری از تجمعات قبلی کشاورزان معترض اصفهانی
تصویری از تجمعات قبلی کشاورزان معترض اصفهانی

دادستانی انقلاب شهر اصفهان روز شنبه اعلام کرد که «هرگونه تجمع تحت عنوان مطالبات حوزه کشاورزی و زاینده‌رود بدون مجوز شورای تامین استان» ممنوع است.

در اطلاعیه این نهاد قضایی که روز شنبه، ۴ اردیبهشت، منتشر شد این ادعا مطرح می‌شود که مطالبات کشاورزان در سال‌های اخیر «موضوع سوء استفاده جریان‌های معاند قرار گرفته و عوامل نفوذی مترصدِ جهت‌دهی اعتراضات در راستای نیل به اهداف سیاسی و خرابکارانه خویش برآمده‌اند».

به نوشته خبرگزاری ایرنا، قرار بود که امروز برخی از کشاورزان شرق و غرب اصفهان با «هدف جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی» از رودخانه زاینده‌رود به سمت سد زاینده‌رود حرکت کنند.

در واکنش به این کارزار، دادستان انقلاب اصفهان با تهدید به «برخورد با عوامل مخل نظم عمومی» گفته است که دستگاه‌های امنیتی در حال «شناسایی افراد مرتبط با گروه‌های معاند» هستند.

در سال‌های اخیر، کشاورزان استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری بارها درباره وضعیت برداشت از زاینده‌رود و طرح‌های انتقال آب تجمع و اعتراض کرده‌اند.

از جمله این تجمعات، اسفند سال ۹۶ و هفته‌های نخست سال ۹۷ برگزار شد و کشاورزان منطقه وَرزَنه در شرق اصفهان در اعتراض به کم‌آبی و همچنین اختصاص نیافتن حق‌آبه بارها تظاهرات و تجمع کردند.

دامنه این تظاهرات حتی به نماز جمعه اصفهان کشیده شد و شماری از کشاورزان با حضور در نماز جمعه ضمن پشت کردن به جایگاه امام جمعه شعار دادند: «پشت به دشمن – رو به میهن».

در یک مورد دیگر در سال ۹۵، در جریان درگیری‌های شهرستان بلداجی استان چهار محال و بختیاری به دلیل اعتراض به یک پروژه انتقال آب تعدادی از کشاورزان بازداشت شدند و به برخی از تاسیسات دولتی خسارت وارد شد. همچنین یک نفر جان خود را از دست داد.

پس از این وقایع، شهریور سال گذشته، دادگاهی در شهر بروجن، استان چهار محال و بختیاری، ۷۶ کشاورز معترض به طرح انتقال آب را هر یک به چهار ماه زندان و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرد.

پس از بروز بحران‌های متعدد مرتبط با مسائل آب، اسفند سال ۹۷، اردشیر نوریان، نماینده شهرکرد در مجلس دهم، خبر داد که «شورای عالی آب» و «شورای عالی امنیت ملی» دستور داده‌اند که «از رسانه‌ای شدن مسائل آب خودداری شود».

تهدید تازه دادستان انقلاب اصفهان علیه کشاورزان معترض نشان می‌دهد که مقام‌های قضایی و امنیتی مخالف برگزاری هر گونه تجمع مرتبط با بحران آب در شهرهای مختلف ایران به ویژه استان‌های حساسی چون اصفهان و چهارمحال بختیاری هستند.

سد زاینده‌رود یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز ایران و تأمین‌کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و برخی کارخانه‌های صنعتی در منطقه مرکزی ایران است که در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

زاینده‌رود بیش از ۴۰۰ کیلومتر طول دارد و بزرگ‌ترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است. این رودخانه در دهه‌های اخیر به‌ علت کمبود بارش‌، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش بی‌رویه برداشت در بالادست و استفاده در کارخانه‌ها در میانه‌ راه، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین‌دست در فصول گرم با خشکی مواجه است.

XS
SM
MD
LG