لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

«سهم هر ایرانی از بودجه»


روزنامه خراسان در تیتر یک خود درباره «سهم هر ایرانی از بودجه» نوشته است: اگر چه بودجه کل کشور نسبت به سال گذشته، ۲۲ درصد افزایش را نشان می دهد، اما «در آن بودجه عمرانی دولت و درآمدهای نفتی نسبت به قانون بودجه سالجاری، کاهش یافته و در عوض درآمدهای مالیاتی افزایش داشته است.»

به نوشته این روزنامه، طبق لایحه بودجه ۹۷ «بودجه سلامت هر ایرانی ۷۱۲ هزار تومان است که نسبت به لایحه بودجه ۹۶، ۱۰۶ هزار تومان معادل ۱۷.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در رفاه اجتماعی نیز بودجه‌ای که دولت برای هر ایرانی در نظر گرفته۹۸۵ هزار تومان است که نسبت به لایحه بودجه سال گذشته ۶۲ هزار تومان معادل ۶.۷ درصد رشد داشته است اما بودجه سرانه آموزش و پژوهش برای هر ایرانی در سال آینده نیز ۳۴۸ هزار تومان است که نسبت به لایحه بودجه سالجاری تقریباً نصف شده است.»

روزنامه خراسان با اشاره به اینکه «مجموع مالیات بر درآمد در لایحه بودجه سال آینده، حدود ۱۹.۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده»ف نوشته است: «بدین ترتیب می توان گفت هر ایرانی سال ۹۷ به طور متوسط ۲۴۵ هزار تومان مالیات بر درآمد می پردازد» و همچنین « دولت در سال آینده پیش بینی کرده است که از جرایم رانندگی حدود سه هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد و تعداد خودروهایی که در کشور تردد می کنند، حدود ۲۰ میلیون دستگاه است با فرض داشتن یک خودرو توسط هر راننده، باید گفت که رانندگان ایرانی در سال آینده به طور متوسط ۱۵۰ هزار تومان جریمه می پردازند.»

این روزنامه همچنین نوشته است: «دولت در لایحه بودجه آینده پیش بینی کرده است که حدود ۱.۴ هزار میلیارد تومان مالیات را از مصرف کنندگان سیگار دریافت کند. آمارها، تعداد سیگاری‌های کشور را ۱۵ درصد جمعیت یعنی حدود ۱۲ میلیون نفر اعلام کرده اند. بدین ترتیب می توان گفت این افراد باید بابت مصرف سیگار در سال آینده نفری ۱۲۴ هزار تومان مالیات بدهند.»

روزنامه جامعه فردا در سرمقاله خود با تیتر «زنده باد شفافیت» نوشته است: «رفتار دولت درزمینه اعمال شفافیت نسبی در بودجه می‌تواند سرمشق همه‌ ما در مسیر مشخص کردن موقعیت کشور در حوزه‌های مختلف به‌ویژه اقتصاد و امور اجتماعی باشد.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «حتما بخش‌هایی از دستگاه‌ها و سازمان‌ها و نهادها و بنیادها و … همچنین اشخاص منفرد در کشور وجود خواهند داشت که دل چندان همراهی با چنین روندی از شفافیت ندارند»ف نوشته است: جا دارد «رئیس مجلس، فراکسیون امید و سایر نمایندگان مجلس که در کمیسیون بودجه فعالیت می‌کنند، ترتیبی برای آگاهی جامعه از مشروح بحث‌های بودجه‌ای کمیسیون بودجه مجلس اتخاذ کنند. این اولین گام مجلس برای مشارکت در روند شفافیت بودجه‌ریزی و آموزش‌دهنده جامعه و آگاهی‌بخش آن از گرفتاری‌های موجود در اقتصاد کشور خواهد بود.»

جامعه فردا در تیتر یک شماره پنج شنبه خود نیز به سراغ «جزئیات بودجه نهادهای اشخاص معروف» رفته و بودجه‌های پیشبینی شده برای موسسات زیر نظر غلامعلی حدادعادل پدر عروس رهبر جمهوری اسلامی و حسن خمینی نوه آیت الله خمینی را مورد بررسی قرار داده است.

به نوشته این روزنامه «مجموعه‌های تحت مدیریت حداد عادل در بودجه پیشنهادی سال ۹۷ حدود ۴۲.۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی دارند که نسبت به بودجه سال ۹۶ دارای ۲۳ درصد رشد است» و موسسات زیر نظر حسن خمینی نیز ۷۱ میلیارد تومان دریافت می کنند که از جمله این مبلغ برای مجموعه آرامگاه آیت الله خمینی ۱۸ میلیارد تومان، «پژوهشکده امام‌خمینی و انقلاب اسلامی ۱۱ میلیارد تومان»، و «هزینه نگهداری از پرتال امام‌خمینی یا همان سایت جماران نزدیک به ۶ میلیارد تومان» است و بخشی از این بودجه نیز به موسسه تنظیم و نشر آثار بنیانگذار جمهوری اسلامی اختصاص خواهد یافت.

روزنامه شهروند در پیگیری تصادف اتوبوس راهیان نور حامل دانش آموزان دبیرستان‌های نظر آباد، به سراغ خانواده آنها و مسئولان محلی در استان البرز رفته و نوشته است: روز دوشنبه بود که حدود ٢٠٠ دانش‌آموز با ٥ اتوبوس از استان البرز راهی اردوی راهیان نور شدند، اما یکی از اتوبوس‌ها در جاده سوسنگرد با خودروی تویوتا برخورد کرد و واژگون شد. در این حادثه، دو دانش‌آموز دختر به نام‎های فائزه دریایار دانش‌آموز کلاس یازدهم دبیرستان قلمچی و زهرا صابری کلاس دهم دبیرستان چمران نظرآباد و یک مربی به نام سکینه بیات جان خود را از دست دادند و ٣٨ دانش‌آموز نیز زخمی شدند.

خانواده زهرا صابری به سیما فراهانی خبرنگار روزنامه شهروند گفته‎اند که این دانش آموز ۱۵ ساله در آستانه عروسی بوده و قرار بود شب یلدا عروسی کند، تاکنون به اردو نرفته بود و با اینکه آنها راضی به سفر او نبودند اما «زهرا دوست داشت همراه دوستانش به این سفر برود و پیش از عروسی کمی با دوستانش باشد.»

این روزنامه از قول اقوام فائزه دریایار هم نوشته که «فائزه دختر زرنگ و درس‌خوانی بود. خانواده‌اش همیشه به نمرات و درس‌هایش افتخار می‌کردند. ‌سال یازدهم دبیرستان بود و در رشته تجربی درس می‌خواند. آرزویش این بود که دکتر شود.»

برادر سکینه بیاتی مربی جانباخته این دانش آموزان هم به این روزنامه گفته است:«سکینه ٤٤ساله بود و هیچ‌وقت ازدواج نکرده بود. در کارهای فرهنگی فعالیت زیادی داشت. ١٥‌سال بود که معلم بود. مربی دینی و دفاعی بود. عضو بسیج بود و به این اردو زیاد می‌رفت. خودش دوست داشت. هر‌سال خودش را آماده می‌کرد تا به این اردو برود. عاشق کارش بود و از تدریس فرهنگ و دین به دانش‌آموزانش لذت می‌برد»، او «از پدر و مادرم به‌خوبی مراقبت می‌کرد و هوای آنها را داشت. چون دختر زرنگی بود، خیلی از آنها حمایت می‌کرد. برای همین گفتن این خبر خیلی سخت بود.»

روزنامه همدلی عکس یک شماره پنج شنبه خود را به تصادف اتوبوس راهیان نور اختصاص داده و با مروری به تصادفات مکرر اتوبوس‎های حامل دانش آموزان، این اردوها را «راهیان خون» توصیف کرده و نوشته است: «هنوز از شوک خبرهای ناگوار زلزله‌های هر روزه و مرگ غم انگیز و بی‌خانمانی شمار زیادی از هموطنان‌مان از غرب تا شرق کشور فارغ نشده بودیم که خبر مرگ دختران دبیرستانی نظرآباد استان البرز در اردوی راهیان نور که با هدف بازدید از مناطق جنگی اعزام شده بودند، کام‌مان را بیش از بیش تلخ کرد.»

این روزنامه نوشته است: «دلیل بروز این قبیل حوادث در این حجم وسیع چه می‌تواند باشد و باید نوک پیکان را به سمت چه شخص و یا سازمانی نشانه رفت» چرا که «والدین دانش‌آموزانی که اجازه می‌دهند فرزندشان در اردوها حضور پیدا کنند به مدرسه و بالاتر از آن به وزارتخانه آموزش و پرورش اعتماد داشته‌اند، اما اینکه آموزش پرورش یا نهادهای مربوطه چقدر امانت‌دار این اعتماد هستند، جای بحث و بررسی دارد.»

روزنامه ایران گزارش داده که مسئولان آموزش و پرورش در پی حادثه سوسنگرد اعلام کرده اند که «اجباری برای حضور دانش‌آموزان در اردوهای دانش‌آموزی و همچنین اردوی راهیان نور وجود ندارد و دانش‌آموزان با میل و رغبت خود در این اردوها حاضر می‌شوند» اما برخی از دانش‌آموزان به این روزنامه گفته اند که «برای گرفتن ۸ نمره از درس آمادگی دفاعی مجبورند که راهی اردوی راهیان نور شوند.

این روزنامه تاکید کرده که حالا «مسئولان آموزش و پرورش باید پاسخ دهند تا وقتی که نمی‌توانند امنیت جانی دانش‌آموزان را تأمین کنند چه اجباری به برپایی این اردوها وجود دارد؟ چرا آئین نامه اردوهای دانش‌آموزی تغییری نمی‌کند؟»

مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی درباره «اجباری بودن اردوهای راهیان نور»، به هدی هاشمی خبرنگار روزنامه ایران گفته است: «طبق آئین نامه که ما داریم هیچ مدیری نباید اجباری برای فرستادن دانش‌آموزان به اردوی راهیان نور داشته باشد.دانش‌آموزان خودشان مشتاق هستند تا در این اردو حاضر شوند.»

این مقام وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه «گفته می‌شود ۸ نمره درس آمادگی دفاعی منوط به شرکت در این اردو است»، تاکید کرده که «این موضوع اصلاً صحت ندارد. وزارت آموزش و پرورش هیچ نمره‌ای برای اردوی راهیان نور در نظر نگرفته است این موضوع در آیین نامه هم آمده است. اردوی راهیان نور یک اردوی جهادی است که دانش‌آموزان با فرهنگ شهادت،رشادت و قهرمانی‌ها آشنا می‌شوند»، ضمن اینکه «هیچ گونه بخشنامه‌ای مبنی بر این‌که این اردو ۸ نمره برای دانش‌آموز دارد وجود ندارد.»

شیرزاد عبداللهی، کارشناس تعلیم و تربیت، اما به روزنامه ایران گفته است: «هفتم آبانماه سال ۹۱، هیأت وزیران دولت احمدی‌نژاد آیین‌نامه «چگونگی اجرای برنامه درسی و محتوای دروس نظری و عملی آمادگی دفاعی را تصویب کرد که در ماده ۷ این آیین‌نامه آمده است: آن بخش از آموزش‌های عملی که بنا به تشخیص وزارت آموزش و پرورش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قابلیت اجرا در محیط‌های آموزشی مدارس را دارند، با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش در همان محیط اجرا می‌شوند. بخشی که نیاز به حضور دانش‌آموزان در محیط‌های نظامی دارد، توسط سپاه و با مسئولیت سپاه در اردوگاه‌ها و مراکز آموزش نظامی مناسب،مکان‌های هدف راهیان نور، برگزار خواهد شد.»

به گفته شیرزاد عبدالهی «وزیر آموزش و پرورش باید موضوع را در جلسه هیات دولت مطرح کند و خواستار اصلاح ماده ۷ این مصوبه شود»، و به دلیل «ناوگان فرسوده حمل و نقل جاده‌ای کشور» هیات دولت می‌تواند «بند ۷ را تعلیق یا اصلاح کند و در انتهای مصوبه قید شود که فعلاً اردوهای راهیان نور تعلیق می‌شود و هرگاه شرایط رفت و برگشت بدون خطر دانش‌آموزان فراهم شد دوباره این سفرها از سرگرفته می‌شود.»

روزنامه اعتماد عکس یک خود را به شرکت کنندگان در نشست فوق العاده اعضای سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در استانبول اختصاص داده و از قول حسن روحانی که نوشته است: «ايران آمادگی دارد برای دفاع از قدس با كشورهای اسلامی بدون هيچ‌پيش‌شرطی همكاری كند.»

به نوشته این روزنامه «سران، وزراي خارجه و نمايندگان بيش از ٥٠ كشور اسلامی در تركيه دور هم جمع شدند تا يكصدا اعلام كنند كه قدس خط قرمز ما است» و «تصميم خطرناک، اقدامی منجر به بی‌ثباتي و خشونت در سرتاسر خاورميانه، معياری برای به تصوير كشيدن عدم بی‎طرفي ايالات متحده در مناقشه صلح خاورميانه، تلاشی برای تبديل بحران سياسی به بحران مذهبی و... عباراتی بود كه رهبران كشورهای متفاوت شركت‌كننده در اين اجلاس بر زبان راندند.»

اعتماد نوشته است: «پرشورترين و البته هيجانی‌ترين سخنان را رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه در جامه ميزبان بر زبان راند و محمود عباس، رهبر تشكيلات خودگردان فلسطين نيز از برنامه‌های اين تشكيلات برای فردای مذاكرات صلح سخن گفت و شاه‌كليد سخنان محمود عباس در نشست استانبول پايان حضور آمريكا به عنوان ميانجي و واسطه در مذاكرات صلح بود.»

روزنامه خراسان با تیتر «انتقادهایی آتشین اما بیانیه‌ای سوال برانگیز» نوشته است: «نمایندگانی که از ۴۸ کشور از جمله ۱۶ "سر" شامل رئیس‌جمهور، شاه و شاهزاده در نشست سران سازمان همکاری اسلامی حضور داشتند، در بیانیه پایانی این نشست، از جامعه جهانی خواستند که "قدس شرقی" را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسند. درخواستی که می‌تواند زمینه‌ساز کسب موافقت‌های بین‌المللی برای شناسایی "قدس غربی" به‌عنوان پایتخت جدید اسرائیل شود.»

این روزنامه همزمان تاکید کرده است که «ایران همواره تاکید کرده است راهکار دو دولتی را به رسمیت نمی شناسد و تکلیف آینده فلسطین باید با برگزاری همه پرسی در این سرزمین مشخص شود.»

روزنامه جامعه فردا ضمن انتشار گفت و گویی با جلوه جواهری، یکی از بنیان‌گذاران «کارزار منع خشونت‌های خانوادگی» در ایران نوشته است: «با وجود اینکه در تعدادی از کشورهای آسیایی و اسلامی، قانون خاصی برای مقابله با خشونت خانوادگی علیه زنان به تصویب رسیده اما در ایران هنوز قانونی برای پیشگیری از خشونت خانوادگی و حمایت از زنان خشونت‌دیده وجود ندارد. از همین رو، جمعی از وکلای دادگستری در تحقیقی روی قوانین ۱۸ کشور و بررسی برخی پرونده‌ها و شواهد خشونت خانوادگی در ایران، پیش‌نویس قانون منع خشونت خانگی علیه زنان را تهیه کرده‌اند.»

جلوه جواهری گفته است: از سویی وضعیت خشونت‌آمیز زنان در روابط خانوادگی بحرانی است به‌طوری‌که براساس تنها طرح ملی درباره خشونت خانگی در سال ۸۳ از هر سه زن، دو زن در زندگی مشترک‌شان حداقل یک بار خشونت دیده‌اند؛ این آمار غیرقابل چشم‌پوشی است و از سوی دیگر تلاش فعالان حقوق زنان برای رسیدگی به وضعیت زنان خشونت دیده با بن‌بست‌های بسیار روبه‌رو است.»

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «هايدپارک تهران» نوشته است: عیسی فرهادی فرماندار تهران «پيشنهادی برای برگزاری تجمعات ارائه کرده و گفته بود: خوب است محلي را براي تجمعات مردم در تهران تعيين کنيم تا هر کسي که خواست اعتراض کند، به آنجا برود و مسئولان هم آنجا در جمع مردم حاضر شوند.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «پيشنهاد فرماندار برای اختصاص‌دادن محلی براي برگزاری تجمعات، در اولين برخورد "هايدپارک" لندن را به ذهن متبادر می کند»ف نوشته است: «هايدپارک، بزرگ‌ترين پارک سلطنتی انگلستان است. ضلع جنوب شرقی پارک به «هايدپارک‌کرنر» معروف است؛ جایی است که تجمعات آنجا شکل می گيرد.»

شرق نوشته که «اگرچه فرماندار تهران توضيح بيشتری درباره پيشنهادش ارائه نکرده، اما تجمع در يک محل ويژه برای بيان اعتراضات، تجربه‌ای است که مشابهش در هايدپارک رخ داده است. محلي که در آن معترضان و منتقدان اين فرصت و تريبون را دارند تا به هر موضوعی اعتراض نشان داده يا انتقاد کنند.»

این روزنامه یادآوری کرده است که «در تهران، اما تجمعات سياسي نقطه به‌خصوصی ندارد و فارغ از حوادث سال‌های گذشته، اصالتا تجمع سياسی يا تظاهراتی با اين مفهوم برگزار نمی‌شود. عموما تجمعات از جنس صنفی است که آن هم در مقابل ساختمان مجلس در ميدان بهارستان برگزار می‌شود. تجمعاتی که گاهی با برخوردهایی هم مواجه می‎شود.»

اکبر سنجابی فرماندار سرپل ذهاب طی مصاحبه‌ای با روزنامه شهروند درباره انتشار ویدیویی از گورهای دسته‌جمعی پس از زلزله گفته است: «گور دسته‌جمعی وجود ندارد. ماموستای روستای کوییک یا همان امام جماعتشان، بهورز و دهیار هم هست، بعد از زلزله به دلیل بالابودن تعداد کشته‌ها که حدود ١٠٥نفر بوده‌اند، دیگر نتوانسته‌اند ١٠٥ قبر بِکَنند، به همین دلیل با بیل مکانیکی آن منطقه را حفر می‌کنند، قطعات خانوادگی ایجاد می‌کنند، میان قطعات را با بلوک جدا می‌کنند، اجساد را داخل قبر می‌گذارند و خاکشان می‌کنند. اهالی آن روستاها، تابع فقه شافعی هستند و براساس آداب و رسوم خودشان مراسم خاکسپاری را برپا می‌کنند.»

فرماندار سرپل ذهاب با تاکید براینکه «آقای آزادی که ماموستای کوییک‌هاست، به ما این اطلاعات را داد و حتی گفت که برای آنها نماز هم اقامه شده است. ٣٦ نفر از دفن‌شده‌ها از اقوام درجه دو و سه خود ماموستا بودند. اگر ایراد داشت این‌طور دفن نمی‌شدند. این‌که می‌گویند گور دسته‌جمعی اشتباه است، این اصطلاح برای جنایت‌ها استفاده می‌شود که اجساد روی هم قرار می‌گیرند.»

این مقام محلی ضمن رد برخی اخبار درباره اینکه شمار جان باختگان زلزله سرپل ذهاب « بیشتر از ٦٢٠نفر است»، گفته «کشته شدن نزدیک به هزار نفر در زلزله را با شجاعت رد می کنم، برخی دنبال
سوء استفاده‌های خودشان هستند، دلیلی برای پنهان کاری نداریم.»

روزنامه شهروند همچنین از قول اکبر سنجابی نوشته است: «کانکس تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که منزل مسکونی‌شان تخریبی از نوع یک باشد. یعنی خانه‌هایی که کاملا تخریب شده و باید از نو ساخته شوند. ما در شهر حدود ٥‌هزار واحد مسکونی داریم که کاملا تخریب شده‌اند، مابقی افراد باید به خانه‌هایشان برگردند. قرار است خانه‌های تعمیری از نوع دو و سه که حدود ٤‌هزار و ٣٠٠ واحد هستند، زودتر تعمیر شوند و پول به حساب مردم واریز شود تا تعمیرات انجام شود. این کار شروع شده اما سرعتش خیلی کند است.»

XS
SM
MD
LG