لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

مذاکرات امیرعبداللهیان درباره یمن در سفر به مسقط


وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه ۵ اردیبهشت در دیدارهای جداگانه‌ای با همتای عمانی خود و مذاکره‌کننده ارشد حوثی‌ها به روند مذاکرات صلح یمن پرداخت و نقش مسقط در این فرایند را «مثبت» ارزیابی کرد.

حسین امیرعبداللهیان که در رأس هیئتی سیاسی به پایتخت عمان سفر کرده است در دیدار با بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه این کشور، سفر اخیر هیئت‌های عمانی و سعودی به صنعا را «گامی بسیار مهم در مسیر دستیابی به صلح در یمن» دانست و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای انجام شده مسیر صلح را هموار کند.

هیئت‌های ارشد سیاسی عربستان سعودی و عمان روز ۲۰ فروردین در تحولی بی‌سابقه طی ۹ سال جنگ در یمن با سفر به صنعا که تحت تصرف شورشیان حوثی است با محمدعلی الحوثی، فرمانده ارشد نیروهای حوثی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

این دیدار متعاقب توافق تاریخی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و یک روز پس از اولین سفر هیئت سعودی به تهران برای گشایش سفارتخانه‌ این کشور در ایران صورت گرفت، امری که تحلیل‌گران با توجه به مناسبات نزدیک محمدعلی الحوثی با حکومت ایران آن را در راستای هم ارزیابی می‌کنند.

حسین امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه در مسقط همچنین با محمد عبدالسلام، سخنگو و مذاکره‌کننده ارشد حوثی‌ها، دیدار کرد که این دیدار به گفت‌وگو درباره مذاکرات صلح یمن گذشت.

بر اساس گزارش وزارت خارجه ایران، آقای امیرعبداللهیان با تاکید بر وحدت سرزمینی یمن گفت: «جمهوری اسلامی ایران از هر گونه ابتکار، طرح و اقدامی‌که به رفع محاصره یمن و برقراری آتش‌بس همه جانبه و تفاهم میان گروه‌های سیاسی یمنی بیانجامد، استقبال می‌کند.»

این گزارش می‌گوید که محمد عبدالسلام نیز ضمن قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران، آخرین وضعیت گفت‌گو با عربستان سعودی در صنعا را تشریح کرد.

این مقام حوثی همچنین با اشاره توافق اخیر میان ریاض و تهران، تاثیر آن را بر وضعیت منطقه مثبت ارزیابی کرده است.

قرار بوده که پس از مذاکرات سران حوثی با هیئتهای سعودی و عُمانی، سازمان ملل متحد سرپرستی مذاکرات یمن را برعهده بگیرد. عمان با برخورداری از روابط حسنه با ایران و عربستان، از زمان رهبری سلطان قابوس، حاکم پیشین این کشور، برای آتش‌بس در یمن تلاش کرده و سلطان هیثم بن‌طارق، رهبر کنونی، نیز آن را ادامه داده است.

با استفاده از گزارش‌های وزارت خارجه ایران، ایسنا و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG