لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

مجلس ایران به ۱۸ وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی رای اعتماد داد؛ یک وزیر رای نیاورد


ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی، در جلسه روز چهارشنبه مجلس برای رای‌گیری درباره وزیران پیشنهادی
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی، در جلسه روز چهارشنبه مجلس برای رای‌گیری درباره وزیران پیشنهادی

مجلس شورای اسلامی ایران که اکثریت آن در اختیار اصولگرایان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی است روز چهارشنبه سوم شهریور به ۱۸ وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی رای اعتماد داد و به یک وزیر رای نداد.

گزارش خبرگزاری‌های ایران حاکی است که مجلس شورای اسلامی به حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش، رای اعتماد نداد. او در جلسه امروز فقط ۷۶ رای کسب کرد.

عدم رای به وزیر آموزش و پرورش در حالی است که مدارس ایران تا چند هفته دیگر بازگشایی شده و مهمترین وزارتخانه ایران باید با سرپرست اداره شود.

طبق آئین‌نامه، رئیس‌جمهوری ایران سه ماه فرصت دارد که برای وزارت آموزش و پرورش وزیر به مجلس معرفی کند.

وزیران پیشنهادی ابراهیم رئیسی که خرداد امسال در یک انتخابات سرد برنده انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شد، وابسته به طیف اصولگرای نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی هستند و هیچ گروه سیاسی دیگر جمهوری اسلامی نماینده‌ای در دولت سیزدهم ندارد.

در کابینه انتخابی ابراهیم رئیسی از دولت‌‌‌های حسن روحانی و محمد خاتمی کسی حضور ندارد، در مقابل اما ۱۰ عضو انتخابی کابینه او پیش از این از وزیران و مدیران محمود احمدی‌نژاد بوده‌اند. این مسئله در کنار شباهت نوع حضور نظامیان در دولت رئیس‌جمهوری اسبق و فعلی باعث شده است که برخی از دولت ابراهیم رئیسی به عنوان «دولت سوم محمود احمدی‌نژاد» یاد کنند.

در روزهای گذشته و در جریان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی اعلام شد که افراد معرفی شده برای پنج وزارتخانه کلیدی اطلاعات، دفاع، خارجه، نفت و کشور با نظر مستقیم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انتخاب شده‌اند.

سید اسماعیل خطیب به عنوان وزیر اطلاعات، احمد وحیدی وزیر کشور، محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع، جواد اوجی وزیر نفت و حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر خارجه رای اعتماد گرفته‌اند.

بالاترین رای اعتماد به امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری، بود که ۲۷۷ رای کسب کرد.

ساعاتی پیش از اعلام نظر مجلس شورای اسلامی درباره وزیران پیشنهادی ابراهیم رئیسی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی از اعضای کابینه او حمایت کرد.

علی اکبر ولایتی به طور مشخص از بهرام عین‌الهی، وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، و حسین امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی خارجه، حمایت کرد و گفت که «در بین افراد صاحب صلاحیت در این عرصه، در صورت کسب رای اعتماد از مجلس محترم ، از جمله مناسب‌ترین هستند».

او، وزیر پیشنهادی خارجه را «آشنا به مسائل و پیچیدگی‌های امروز منطقه و حوزه بین الملل و فردی متدین، انقلابی و بصیر» خواند.

حسین امیرعبداللهیان از افراد نزدیک به نیروی قدس سپاه پاسداران است. او روز ۳۱ مرداد در جلسه بررسی صلاحیت خود در مجلس، از «نهادینه‌سازی دستاوردهای میدانی مقاومت» سخن گفت و این‌که «تقویت جبهه مقاومت در دستور کار دولت جدید خواهد بود».

در واکنش به این انتخاب، برخی تحلیلگران می‌گوید این انتخاب ابراهیم رئیسی نشان‌دهنده «تمرکز محدود وی بر منطقه و بی‌علاقگی به بهبود روابط سیاسی یا اقتصادی با غرب است».

علی اکبر ولایتی با حمایت از وزیر پیشنهادی بهداشت هم با اشاره به اپیدمی کرونا گفته که «وظایف معمول وزیر بهداشت جهت مقابله با این بیماری و ویروس منحوس بسیار سنگین ، پیچیده‌تر و نسبت به موارد عادی مضاعف است».

حمایت وی از بهرام عین‌اللهی در حالی است که او از امضاءکنندگان نامه مخالفت با ورود واکسن‌های غربی به ایران بوده است.

وعده رئیسی: گشایش‌های جدی در راه است

پیش از رای‌گیری برای وزیران دولت سیزدهم، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سخنانی گفت که «کوچک‌ترین فساد در دولت تحمل نخواهد شد. سلامت نفس و دوری از فساد مسئله محوری دولت است و این شرط باید مورد توجه همه اعضای دولت باشد».

ابراهیم رئیسی مدعی شد که «در مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آیم. اگر گزارشی متقن برسد که مسئولی از دولت فساد کرده در برخورد با او درنگ نخواهم کرد».

او وعده داد که «گشایش‌های جدی در راه است و شاهد تغییر در زندگی مردم خواهیم بود و این اتفاق شدنی و دست‌یافتنی است». او جزئیاتی در این زمینه بیان نکرد.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت که «فردا اولین جلسه دولت را برگزار خواهیم کرد، درنگ نمی‌کنیم و درنگ جایز نیست. در مورد نرخ ارز گشایش‌های جدی به وجود آمده که بعدها عرض می‌شود».

بر اساس گزارش خبرگزاری ایران و سایت رادیو فردا/ک.ر-ف.ق
XS
SM
MD
LG