لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

واکنش خطیب‌زاده به دادگاه مردمی آبان: به لندن «اعتراضات جدی کردیم»


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی

درپی برگزار شدن جلسات دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در لندن به منظور دادرسی کشتارهای معترضان از سوی مأموران جمهوری اسلامی در آبان‌ماه ۹۸، وزارت امور خارجه ایران می‌گوید در این باره به لندن «اعتراضات جدی کرده است.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۱۸ بهمن در نشست خبری خود اجازه دادن به برگزاری دادگاه مردمی آبان در لندن را «رفتار نابخردانه» دولت بریتانیا قلمداد کرد و گفت که «اعتراضات جدی خود را در این زمینه به مقامات انگلیسی اعلام کرده‌ایم.»

دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان روز یک‌شنبه اسامی ۱۶۰ تن از مقامات ارشد و استانی جمهوری اسلامی ایران از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را به‌عنوان متهم کشتار آبان ۹۸ منتشر کرد.

سعید خطیب‌زاده در واکنش خود به برگزاری این دادگاه از کلماتی چون «نمایشی، کارگردان، بازیگران، صحنه و تماشاچی» استفاده کرد و گفت که به باور او لندن «صحنه تمرکز ... فضاهای مسموم» شده است و برگزاری دادگاه رسیدگی به کشتارهای آبان را «خصمانه» دانست.

این سخنان سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در حالی بیان می‌شود که شهادت ۲۱۹ تن از شاهدان این دادگاه از سوی کارشناسان راستی‌آزمایی شده و مریم فومنی، محقق هیئت دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا توضیح داد که در این مورد بر اساس پروتکل‌ها بررسی‌های کاملی انجام گرفته و راستی‌آزمایی انجام شده است.

اعتراضات آبان سال ۹۸ که در ابتدا واکنشی به گران شدن ناگهانی قیمت بنزین بود، به‌سرعت تغییر جهت داد و حکومت جمهوری اسلامی را نشانه گرفت. این اعتراضات اما با سرکوب شدید مواجه شد، به‌طوری که صدها نفر کشته شدند.

شمار دقیق کشته‌شدگان این سرکوب‌ها مشخص نیست، اما خبرگزاری رویترز ضمن اعلام کشته‌ شدن حداقل ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان ۹۸، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته بود «هر کاری لازم است برای متوقف کردن» اعتراضات انجام دهند.

نگاهی به پایان دادگاه مردمی آبان، شاهدان و روایت‌ها
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:13 0:00

در فهرست متهمان کشتار آبان ۹۸ که دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان روز یک‌شنبه منتشر کرد، علاوه‌بر روسای سه قوه، دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر کشور و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و ارتش، شامل ده‌ها مقام ارشد دیگر از جمله محمود علوی، وزیر وقت اطلاعات و محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت حسن روحانی نیز دیده می‌شوند.

در سومین جلسه از دومین دور دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در روز یکشنبه ۱۷ بهمن که به صورت غیرعلنی در لندن برگزار شد، یک عضو ارشد سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت که تعداد کشته‌شدگان سرکوب‌های آبان در روز دوم اعتراضات، ۴۲۷ نفر در خوزستان و ۴۱۷ نفر در تهران بود.

براساس اسناد و مدارک رسیده به این دادگاه از سوی ۴۴۰ نفر که شهادت ۲۱۹ تن از آن‌ها اخذ و راستی‌آزمایی شده است، دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان این ۱۶۰ نفر را به ارتکاب «جنایت علیه بشریت» طی اعتراضات آبان ۱۳۹۸ متهم کرده است.

این دادگاه از همه کسانی که مدارک و اسناد بیشتری در این زمینه دارند، خواست این اسناد را به دادگاه ارائه دهند.

در دور پیشین این دادگاه که آبان‌ امسال توسط سازمان‌های «عدالت برای ایران»، «حقوق بشر ایران» و سازمان بین‌المللی «با هم علیه اعدام» برپا شد، ۳۴ شاهد و شش کارشناس شاهد اسناد و مدارک خود را ارائه کردند.

گفت‌وگو درباره شهادت «یک فرمانده ارشد سپاه» در دادگاه بین‌المللی مردمی آبان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:59 0:00

XS
SM
MD
LG