لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

ایران می‌گوید ۶.۵ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تولید کرده است


نمایی از تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز
نمایی از تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز

ایران در میانه مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد اعلام کرد که تاکنون ۶.۵ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تولید کرده است.

رسانه‌های جمهوری اسلامی در این روز اظهارات علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، را بازتاب داده‌اند که گفته است ایران همچنین ۱۰۸ کیلوگرم اورانیوم با درجه خلوص ۲۰ درصد در اختیار دارد،امری که نشان می‌دهد تولید اورانیوم غنی‌شده در سطح ۲۰ درصدی با سرعتی بیشتر از آن‌چه مجلس شورای اسلامی تعیین کرده است، پیش می‌رود.

تهران حدود دو ماه قبل در پی وقوع خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز اطلاع داد که غنی‌سازی اورانیوم را در سطح ۶۰ درصدی انجام خواهد داد. این در حالی است که برای تولید سلاح هسته‌ای، اورانیوم ۹۰ درصد غنی‌شده لازم است و از این رو اقدام ایران نگرانی‌هایی را در سطح بین‌المللی به دنبال داشته است.

ایران و ایالات متحده درگیر مذاکراتی غیرمستقیم در وین با هدف احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام هستند و دور جدید این مذاکرات نیز از روز شنبه آغاز شده است.

اصول‌گرایان در مجلس شورای اسلامی اواخر سال گذشته خورشیدی قانونی را به تصویب رساندند که دولت را ملزم می‌سازد تا در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران موضع سخت‌تری بگیرد، امری که واکنشی به خروج ایالات متحده از برجام بوده است.

خروج ایالات متحده از برجام در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، ایران را بر آن داشت تا به طور تدریجی تعهدات هسته‌ای خود را نقض کند.

سخنگوی دولت ایران اظهار داشت: «بر اساس مصوبه مجلس، سازمان انرژی اتمی باید در یک سال ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده تولید کند. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که ما ظرف پنج ماه ۱۰۸ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی تولید کرده‌ایم».

او افزود: «در مورد تولید اورانیوم ۶۰ درصدی هم طی مدت زمان کوتاهی که گذشته است... حدود ۶.۵ کیلوگرم تولید شده است».

گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ماه مه می‌گوید که ایران ۶۲.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد و ۲.۴ کیلوگرم تا ۶۰ درصد تولید کرده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، روز پنجم خرداد ضمن «بسیار جدی» خواندن غنی‌سازی ۶۰ درصدی هشدار داد که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم در سطحی از خلوص است که «فقط کشورهای سازنده بمب [اتمی] به آن می‌رسند».

او به روزنامه فایننشال‌تایمز گفت که وضعیت «بسیار نگران‌کننده» است زیرا برنامه هسته‌ای ایران طی دو سال گذشته پیچیده‌تر شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هم روز ۱۷ خرداد در کنگره این کشور گفت اگر روند کنونی عدول ایران از تعهدات برجامی‌اش ادامه یابد، زمان ایران به «نقطه فرار، یعنی مرحله انباشتن مواد هسته‌ای لازم برای ساخت یک واحد از جنگ‌افزار اتمی» به چند هفته کاهش پیدا خواهد کرد.

تهران می‌گوید که به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و در صورتی که آمریکا به تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند آماده از سرگیری تعهدات خود است. واشینگتن خواستار این است که ابتدا ایران به برجام بازگردد، ولی جمهوری اسلامی آن را رد کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG