لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

پلیس تایلند دستور تحت نظر گرفتن «جاسوسان ایرانی» را «صادر کرد»


سازمان‌های امنیتی تایلند به دقت حرکات شهروندان ایرانی را زیر نظر گرفته‌اند
سازمان‌های امنیتی تایلند به دقت حرکات شهروندان ایرانی را زیر نظر گرفته‌اند

بنا بر گزارش‌ها، پلیس تایلند پس از شناسایی یک جاسوس ایرانی در اندونزی در سال گذشته، تدابیر شدید امنیتی را برای شناسایی موارد مشابه در نظر گرفته است.

وب‌سایت تایمز اسرائیل می‌نویسد که این دستور در تایلند پس از هشدار اسرائیل در مورد قصد جمهوری اسلامی برای حمله انتقام‌جویانه به شهروندان اسرائیلی در کشورهای مختلف جهان صادر شده است.

روزنامه «بانکوک پست» روز دوشنبه، ۱۶ خرداد در گزارشی به نقل یک منبع آگاه در پلیس تایلند گفته است که پلیس سلطنتی این کشور در پی افزایش نگرانی‌ها از فعالیت جاسوسان منتسب به ایران، «دستور محرمانه‌ای را به پلیس سراسر کشور صادر کرده است تا بر اساس آن افرادی را که مظنون به جاسوسی برای ایران هستند تحت نظر بگیرد.»

به گفته این منبع آگاه، پس از این دستور، سازمان‌های امنیتی تایلند به دقت حرکات شهروندان ایرانی و برخی مسلمانان تایلندی را که ظن جاسوسی در مورد آن‌ها وجود دارد، زیر نظر گرفته‌اند.

این منبع آگاه در ادامه، دلیل آماده‌باش پلیس تایلند را شناسایی یک جاسوس ایرانی در اندونزی اعلام کرده و گفته است که این فرد به نام «قاسم صابری گیلچالان» سوم خرداد پارسال با گذرنامه جعلی بلغاری وارد اندونزی شده و سه روز پس از آن هنگامی که قصد سفر به قطر داشته، در فرودگاه بین‌المللی «سوکارنو-هاتا» اندونزی بازداشت شده است.

بر اساس اعلام این منبع آگاه در پلیس تایلند، آقای صابری در جریان بازجویی‌ها اعتراف کرده که با گذرنامه جعلی وارد اندونزی شده است و تحقیقات پلیس این کشور بعدتر نشان داده که او بیش از ۱۰ بار و با استفاده از مدارک جعلی به این کشور رفت و آمد داشته است.

بر اساس این گزارش، پلیس اندونزی در جریان تحقیقات بیشتر ۱۱ گوشی تلفن همراه، یک تبلت، تعدادی سیم‌کارت و پول نقد به ارزش بیش از ۳۲۰ هزار بات (واحد پول تایلند) متعلق به آقای صابری را کشف کرده و در بررسی تلفن همراه او متوجه اسامی برخی مسلمانان تایلندی شده است.

قاسم صابری در جریان بازجویی‌های بیشتر اعتراف کرده که چندین بار توسط یک دیپلمات سابق ایرانی در مالزی به او ماموریت داده شده است که در آن کشور و اندونزی به عنوان جاسوس عمل کند. او هم‌چنین با راه‌اندازی یک شرکت در جزیره بالی اندونزی، از آن به‌عنوان «خانه امن عملیات‌های مخفی» خود استفاده کرده است.

بنا بر اعلام منبع آگاه پلیس تایلند، افشاگری‌های قاسم صابری و اعتراف او مبنی بر ملاقات با مسلمانان شیعه برجسته تایلندی به‌همراه دیپلمات سابق مالزی، موجب نگرانی عملیات‌های مخفی و جاسوسی ایران در میان چند کشور منطقه شده است و مقامات این کشورها آن را تهدیدی علیه امنیت ملی خود می‌دانند.

با وجود محکومیت آقای صابری به دو سال زندان به اتهام جاسوسی برای ایران، اما آن‌چه موجب نگرانی تایلند و سایر کشورهای جنوب شرق آسیا شده، این است که جاسوس‌های بیشتری وابسته به ایران با استفاده از گذرنامه‌های جعلی در عملیات‌های مخفیانه در این کشور شرکت کنند و شهروندان این کشور را با کمک‌های مالی و دیگر حمایت‌ها به کار گیرند.

آن چه بر دامنه این نگرانی‌های مقامات تایلند در ماه‌های اخیر افزوده ، برگزاری اجلاس اوپک با حضور رهبران جهان در پاییز ۲۰۲۲ به میزبانی این کشور است.

بر اساس این گزارش، مقامات تایلند در پی آن هستند که از تکرار وقایعی شبیه به انفجار در یک خانه تیمی در بانکوک در سال ۱۳۹۰ جلوگیری کنند.

در جریان این حادثه که پلیس تایلند از آن به‌عنوان «توطئه بمبگذاری عليه ديپلمات‌های اسرائيلی» نام برده بود، سه مرد ایرانی به نام‌های سعید مرادی، محمد خزایی و مسعود صداقت‌زاده بازداشت شدند.

صداقت‌زاده و مرادی در سال ۲۰۲۰ بر اساس توافق دوجانبه برای گذراندن دوران محکومیت خود به ایران فرستاده شدند و محمد خزایی نیز در همان سال عفو سلطنتی دریافت کرد.

تنش تازه در ارتباط با شهروندان ایرانی مقیم تایلند پس از آن صورت می‌گیرد که روز دوشنبه، نهم خرداد، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز اسرائیل را مسئول حمله به حسن صیادخدایی معرفی کرد و وعده «انتقام» داد.

در همان روز اسرائیل از شهروندانش خواست به دلیل خطرات احتمالی از سوی ایران، به ترکیه سفر نکنند.

با استفاده از بانکوک‌پست، تایمز اسرائیل و گزارش‌های رادیو فردا؛ ف.ع / پ.پ
XS
SM
MD
LG