لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

ایران پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی در خلیج فارس را «ماجراجویی نظامی» خواند


نمایندگی ایران در سازمان ملل پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز خلیج فارس و دریای عمان را «ماجراجویی نظام» و «تحریک‌آمیز» خواند.

در نامه این نمایندگی خطاب به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان آمده است که اقدامات آمریکا «ستیزه‌جویانه» و «جنگ‌طلبانه» است و «محیط امنیتیِ پیشاپیش پرتنش این منطقه بسیار حساس را وخیم‌تر ساخته است».

نمایندگی ایران همچنین خواستار کنترل این اقدامات از سوی سازمان ملل شده و گفته است در غیر این صورت «تنش به سطح هشداردهنده‌ای افزایش» خواهد یافت.

همانند محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که روز گذشته تاکید کرده بود ایران دنبال جنگ با آمریکا نیست، در این نامه نیز تاکید شده که «ایران به دنبال درگیری نیست».

آقای ظریف همچنین گفته بود که «اطلاعات به دست آمده از عراق حاکی از توطئه‌ای برای ساخته ‌و پرداخته کردن بهانه‌ای برای جنگ است».

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، نیز روز جمعه ۱۲ دی‌ماه تاکید کرده است که «ایران سفارت آمریکا در بغداد را هدف قرار نمی‌دهد و به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیست».

در روزهای اخیر سفارت ایالات متحده در بغداد هدف راکت‌های کاتیوشای شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی قرار گرفت که تلفاتی دربر نداشت، ولی رئیس‌ جمهوری آمریکا در توئیتی به ایران هشدار داد.

دونالد ترامپ تأکید کرد که کشته شدن هر آمریکایی در عراق را از چشم ایران خواهد دید.

دولت عراق در پی یکی از حملات جدید موشکی به سفارت آمریکا و منطقه سبز امنیتی اقدام به بازداشت برخی از اعضای گروه شبه‌نظامی شیعه «عصائب اهل الحق» کرد.

گروه «عصائب اهل الحق» یکی از گروه‌های شبه نظامی شیعه فعال در عراق است که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد.

در تحولی دیگر، بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا روز چهارشنبه، ۱۰ دی‌ماه، برای دومین بار ظرف یک ماه گذشته بر فراز خلیج فارس به پرواز درآمدند، اقدامی که هدف از آن «بازداشتن ایران» از حمله به اهداف آمریکایی در خاورمیانه تعبیر شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد نظامی آمریکا گفت پرواز دو بمب‌افکن بی-۵۲ در واکنش به علائمی است حاکی از این‌که ایران قصد دارد ظرف روزهای آینده حملاتی را علیه اهداف متحدان ایالات متحده در عراق یا دیگر نقاط خاورمیانه انجام دهد.

این مقام آمریکایی با اشاره به احتمال دیدار رهبران شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران با فرماندهان سپاه قدس و انتقال سلاح‌های پیشرفته از ایران به داخل خاک عراق در مدت اخیر، این نشانه‌ها را نگران‌کننده خواند.

در واکنشی دیگر، فرمانده ستاد مرکزی نیروهای نظامی آمریکا در منطقه در اطلاعیه‌ای که روز پنج‌شنبه ۱۱ دی‌ماه صادر کرد، از «اقدام قاطع» ایالات متحده «در پاسخ به هرگونه حمله» سخن گفت.

در این اطلاعیه تاکید شده است که آمریکا «دنبال درگیری» نیست و «آماده و قادر هستیم تا به هرگونه تهاجم علیه آمریکایی‌ها یا منافع» این کشور پاسخ دهد.

مجموعه این تحولات، بیانگر افزایش نگرانی در واشینگتن در هفته‌های آخر دولت دونالد ترامپ از اقدام تلافی‌جویانه ایران در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، است.

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در سخنرانی که روز جمعه یعنی یک روز پیش از سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی در مراسمی به همین منظور داشت، بدون اشاره به احتمال درگیری نظامی در منطقه، گفت امکان دارد «همه آزادگان در دنیا» و «حتی از درون» آمریکا به اقدامات آمریکا پاسخ بدهند.

قاسم سلیمانی همراه با ابومهدی المهندس، معاون فرمانده گروه حشدالشعبی عراق، و گروهی دیگر از نظامیان ایرانی و عراقی روز ۱۳ دی‌ماه پارسال در جریان حمله پهپادی ارتش ایالات متحده آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.

تنش‌ بین ایران و آمریکا در حالی شدت می‌گیرد که دولت جو بایدن وعده داده است به برجام بازگردد مشروط به این که ایران به تعهداتش در چارچوب این توافق هسته‌ای پایبند باشد. با این حال او تاکید کرده که «مذاکرات با ایران در این زمینه دشوار خواهد بود».

منبع: ایسنا، آسوشیتدپرس، عصر ایران، رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG