لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

امیرعبداللهیان به گوترش درباره نشست ویژه شورای حقوق بشر هشدار داد


حسین امیرعبداللهیان
حسین امیرعبداللهیان

وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی با دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر این سازمان درباره شرایط ایران هشدار داد.

حسین امیرعبداللهیان در تماسی تلفنی با آنتونیو گوترش اقدام دولت‌های غربی برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران را مردود دانست و مدعی شد که جمهوری اسلامی «مدافع واقعی حقوق بشر است».

به تازگی گزارش‌هایی از برنامه‌ریزی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای برگزاری نشستی درباره رخدادهای اخیر ایران منتشر شده است. فدریکو ویلگاس، رئیس این شورا، در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال عنوان کرده که هدف از تشکیل جلسه ویژه «ایجاد سازوکار پاسخگویی یا تحقیق درباره وضعیت حقوق بشر در ایران خواهد بود».

ایران به دنبال جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد حدود دو ماه است که صحنه اعتراضات گسترده ضدحکومتی بوده است. گزارش پایگاه حقوق بشری هرانا حاکی از آن است که در این اعتراضات تاکنون ۳۲۸ نفر به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز روز شنبه ۱۴ آبان، شمار کشته‌شدگان اعتراضات را دست‌کم ۳۰۴ تن اعلام کرد.

با این حال وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی روز پنج‌شنبه خود با دبیرکل سازمان ملل متحد ادعا کرده که جمهوری اسلامی در جریان این اعتراضات «عمیقا خویشتنداری به خرج داده است».

آقای امیرعبداللهیان اظهار داشت: «نشست شورای حقوق بشر برای دولت‌هایی که مروج خشونت و ترور هستند باید تشکیل شود و ‌نه در مورد جمهوری اسلامی ایران که مدافع واقعی حقوق بشر است.»

وی در نهایت برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران را اقدامی «سیاسی» توصیف کرد و گفت که این اقدام بر همکاری‌های ایران با غرب «تاثیرات منفی» دارد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG